Hej
Jag ska ha en kaffehörna med en vinkyl underst i en 60-stomme. Bänkskiva på det.
60 hög stomme också så inga höga täcksidor eller högskåp.
Sedan har jag tänkt ha en inbyggd kaffemaskin en bit ovanför & runt den 20cm djupa hyllplan.

Problemet är att jag bara hittat 60-40-40 stommar där måtten är ngn cm för lite i innerhöjd. Min maskin är 37,3cm i höjd invändigt.

Jag bestämde mig idag för att bygga skåpet själv & hade vita täckskivor i skräphögen från förra köket som jag använde & sågade ut.
Lämnar ett par cm i bakkant för ventilationen & ventilerar även ut från stommen.

Är det ngn som sett ngn annan ha det såhär? Som en fristående kaffemaskin i en mindre stomme.
Allt jag ser när jag googlar är högre stommar med skåp eller ugn eller annat över/under.
Är det ngt jag missar?
Blir det bra tror ni?

Jag har inte listat ut hur jag ska få den att fästa i väggen bakom där det endast är en enkel gipsskiva tyvärr.
Hjälper ett par brädor i bakkant på stommen eller ska jag öppna upp gipset & sätta ngn regel där? Mollyskruv gillar jag egentligen inte då jag ibland lyckas få dem in i ngn regel eller annat. Det kan finnas det bakom men minns inte exakt hur dem går.
Vänster innersida går att fästa rejält åt sidan mot en balk, men högersida & mitt är gips.
Eller tror ni Molly funkar? Kommer bli rätt tungt med stommen & kaffemaskinen.
 
J jamaica skrev:
Hej
Jag ska ha en kaffehörna med en vinkyl underst i en 60-stomme. Bänkskiva på det.
60 hög stomme också så inga höga täcksidor eller högskåp.
Sedan har jag tänkt ha en inbyggd kaffemaskin en bit ovanför & runt den 20cm djupa hyllplan.

Problemet är att jag bara hittat 60-40-40 stommar där måtten är ngn cm för lite i innerhöjd. Min maskin är 37,3cm i höjd invändigt.

Jag bestämde mig idag för att bygga skåpet själv & hade vita täckskivor i skräphögen från förra köket som jag använde & sågade ut.
Lämnar ett par cm i bakkant för ventilationen & ventilerar även ut från stommen.

Är det ngn som sett ngn annan ha det såhär? Som en fristående kaffemaskin i en mindre stomme.
Allt jag ser när jag googlar är högre stommar med skåp eller ugn eller annat över/under.
Är det ngt jag missar?
Blir det bra tror ni?

Jag har inte listat ut hur jag ska få den att fästa i väggen bakom där det endast är en enkel gipsskiva tyvärr.
Hjälper ett par brädor i bakkant på stommen eller ska jag öppna upp gipset & sätta ngn regel där? Mollyskruv gillar jag egentligen inte då jag ibland lyckas få dem in i ngn regel eller annat. Det kan finnas det bakom men minns inte exakt hur dem går.
Vänster innersida går att fästa rejält åt sidan mot en balk, men högersida & mitt är gips.
Eller tror ni Molly funkar? Kommer bli rätt tungt med stommen & kaffemaskinen.
Hittade en bild innan gipset lades på. Finns ngn 45/45 regel jag kan hitta. Sedan har jag som jag skrev tänkt ha en bokhylla typ längs hela högersidan. 20cm kanske lite djupare jag kan fästa i på höger sida. Kan detta räcka?
 
BirgitS
Jag har väldigt svårt att föreställa mig vad du försöker beskriva, i detta fall är det nog så att en bild säger mer än 1000 ord.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har väldigt svårt att föreställa mig vad du försöker beskriva, i detta fall är det nog så att en bild säger mer än 1000 ord.
Här kommer 3 bilder
 
  • Isolerad vägg med träreglar och isoleringsmaterial, en svart stegpall och diverse verktyg på golvet under pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett pågående renoveringsprojekt med en sektionsförvaring, en krukväxt, en stor kartong, en apparat och ett kylskåp på ett ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en bokhylla med markerade sektioner för kaffemaskin, mikrovågsugn, och vinkyl, samt måttangivelser på djup och bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En kaffemaskin är ju rätt djup så hyllan för den måste vara djup och dessutom väger den en del. Det innebär att hyllan inte bara kan vara fastsatt baktill utan måste sitta fast på sidorna. Med tanke på att du skriver att du inte vill ha högskåp eller täcksidor.

Men jag kanske missförstår något.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En kaffemaskin är ju rätt djup så hyllan för den måste vara djup och dessutom väger den en del. Det innebär att hyllan inte bara kan vara fastsatt baktill utan måste sitta fast på sidorna. Med tanke på att du skriver att du inte vill ha högskåp eller täcksidor.

Men jag kanske missförstår något.
Det kommer vara en spånskiva på vänster sida hela vägen ut. På höger sida endast 20cm av 60cm
Samt fäst i bakkant. Så höger yttersta 40cm finns inget fäste
Räcker det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.