Ja, ännu en tråd ang märklig lukt.

Bor i en lägenhet med parkettgolv i ett betonghus byggt 1959.

Huset renoverades för en tid sedan, nya fönster, element, nytt ventilationssystem och tak. Vissa lägenheter renoverades också med nya tapeter, golv, kök osv men inte min. I samband med detta kände jag en stark/frän lukt ( tänk typ stark målarfärg eller lim, inte unket mer skarpt, nästan typ kemikalie) i ett hörn i ett av rummen, först fick jag för mig att det kom från el-uttaget men är tveksam till det nu. Jag tänkte att det hade något med renoveringen att göra och efter ett par dagar försvann lukten. Det här var ca ett år sedan.

Nu har dock lukten kommit tillbaka igen. Samma hörn i samma rum. Jag tror att lukten blir värre när tilluftsventilerna över fönstren inte är öppna men inte helt säker, det ska tilläggas att ventilationen är stark och det kan vara så att lukten helt enkelt ”samlas” i hörnet, har märkt att så kan bli fallet om någon granne utanför röker så sugs röken in i rummet genom tilluftsventilerna och samlas längst ner i rummet.

Någon som känner igen detta eller har någon som helst tanke vad denna lukt skulle kunna bero på?

Tack på förhand.
 
BirgitS
När du stänger tilluftsventilerna så kommer fläkten att suga luft från alla ställen där det kan sippra in luft och då finns det tydligen någon liten "spricka" där i hörnet där luft kan sugas in någonstans ifrån. Alltså se till att tilluftsventilerna är öppna så att frisk uteluft kommer in i stället för att luften kommer från en granne eller inifrån bjälklagret/väggen.
 
  • Gilla
Jack Svensson1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När du stänger tilluftsventilerna så kommer fläkten att suga luft från alla ställen där det kan sippra in luft och då finns det tydligen någon liten "spricka" där i hörnet där luft kan sugas in någonstans ifrån. Alltså se till att tilluftsventilerna är öppna så att frisk uteluft kommer in i stället för att luften kommer från en granne eller inifrån bjälklagret/väggen.
Tack har också tänkt på detta, problemet är att det sugs in rök från grannarna genom ventilerna om dom är öppna plus att det blir väldigt kallt på vintern. Undrar också vad själva lukten kan vara.
 
BirgitS
Hyreshus eller bostadsrätt?
Det bör ju ha gjorts en OVK där luftflöden har mätts och det har konstaterats om det är ett godkänt värde.

När det gäller lukten så går det nog inte att avgöra det eftersom det finns mycket som kan lukta skarpt och fränt. Det finns nog en del i bjälklag och ytterväggar som det inte är meningen att luft ska spridas från. Bitumen (asfalt) är ett exempel.
 
  • Gilla
Jack Svensson1
  • Laddar…
Kanske någon konstruktionsdel som innehåller tryckimpregnerat som avger kloranisoler? Kan dra luft från väggen via eluttaget. Har du tillgång till K-ritningar så kan du se om det finns tryckt någonstans.
 
  • Gilla
Jack Svensson1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hyreshus eller bostadsrätt?
Det bör ju ha gjorts en OVK där luftflöden har mätts och det har konstaterats om det är ett godkänt värde.

När det gäller lukten så går det nog inte att avgöra det eftersom det finns mycket som kan lukta skarpt och fränt. Det finns nog en del i bjälklag och ytterväggar som det inte är meningen att luft ska spridas från. Bitumen (asfalt) är ett exempel.
Hyresrätt. Det gjordes en OVK (tror jag) i samband med renoveringen, detta var dock lite innan jag först kände någon lukt. Jag har efteråt tänkt på den där mätningen, det gick otroligt fort, och vad jag minns kollades det inte om tilluftsventilerna var öppna eller stängda, men det kanske inte spelar någon roll för denna typ av mätning?
 
BirgitS
Tilluftsventilerna har inte kollats här heller utan det antas att om det är rätt luftflöde ut så är det öppet någonstans.

Har du pratat med hyresvärden, fastighetsskötare etc. om problemet?
 
  • Gilla
Jack Svensson1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tilluftsventilerna har inte kollats här heller utan det antas att om det är rätt luftflöde ut så är det öppet någonstans.

Har du pratat med hyresvärden, fastighetsskötare etc. om problemet?
Jo jag gjorde en felanmälan första gången men då försvann lukten av någon anledning fick dock rådet att hålla ventilerna öppna men problemet är som sagt att rök mm då istället sugs in. Ska ta upp problemet igen tänkte kolla om någon kände igen beskrivningen av lukten osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.