Hej.

Har precis flyttat in i en gammal släktgård, det har stått tomt sedan september. När vi nu skall duscha så visar det sig att det finns varmvatten för max 1 minuts dusch, det har aldrig varit några problem med detta förut. Det är inte blandaren som är kass då det ter sig på samma sätt i alla kranar. Vi har en Aquator olja/ved panna sen 69 som eldas med olja (mycket olja..). Pannan är inställd på 70 grader och vatten ut till elmement på ca 50 grader. Vatten till kranar skulle jag tippa ligger på ca 60 grader.

Vad kan vara fel, inställning eller har något gått sönder? Tacksam för svar.
 
Kan vara blandningsventilen som är trasig. Finns även möjlighet att matningen till varmvattendelen på pannan är trasig/täppt.
 
Blandningsventilen kanske jag kan tänka mig. Det är nämligen riktigt varmt i början men blir aldrig riktigt kallt. Vart kan en sådan sitta? Utanför pannan så man kan byta den själv eller innuti? Det är en Aquator 220.
 
Bör sitta efter pannan någonstans. Mellan kall och varmvattenledningen.
 
L
Hej Stigerud!!
Jag hade problem med varmvatten och det visade sig att vara cirkulationspumpen som slutat fungera. Pumpen satt i pannan under manteln. Pannan var en CTC total och pumpen en Danfos. Du kanske har fixat redan!!!
 
Tror inte det är den, har däremot fått höra att det förmodligen är så att röret i pannan har kalkat igen, skall se om det kan vara det.
 
Det är inte så att du har nåt annat ställe där du får in kallvatten på varmvattensidan? Var hos en kund för ett tag sedan där en tvättmaskin var kopplad på en gammal blandare där båda rattarna var öppna, och där drog det in kallvatten i vv-ledningen. Tog en stund att lokalisera.
Går det att stänga av inkommande kallvatten till pannan? Om det går, så testa att stänga där. Då ska du inte få något vatten alls om du slår över blandaren på varmt.
 
Jag har löst det, det var kalkbeläggningar i röret som går genom pannan. Tack till alla för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.