N
Har ett nybyggt garage (~april) där plattan tidigare låg öppen c:a 1 år innan bygget. Garaget är uppvärmt med luftvärmepump. Jag kör uftavfuktare i garaget och det ligger på c:a 60% luftfuktighet. Byggaren sa att det kan ta 6 månader innan plattan är torr.

Nu inför vintern tänkte jag behandla golvet med epoxyfärg så att det står emot väta från bilen samt blir lättare att göra rent.
Finns det några risker med att lägga på epoxy på golvet ifall det fortfarande har fukt i sig? Hur skulle ni ha gjort?
 
Du måste mäta plattan enl Beckers hemsida får det inte vara RF över 90 vid målning
 
  • Gilla
nergal
  • Laddar…
Hur länge har det varit tak över plattan?
 
N
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du måste mäta plattan enl Beckers hemsida får det inte vara RF över 90 vid målning
Kollade snabbt på beckers om att man kunde testa genom att sätta plast över plattan på ett litet område och se ifall det blir fukt. Det ska jag prova!
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur länge har det varit tak över plattan?
Det har varit tak sedan början av April ungefär.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Stäng av avfuktare vid målning men håll väl ventilerat
 
  • Gilla
nergal
  • Laddar…
Då bör det vara okej att måla inför vintern. Dra upp temperaturen och kör avfuktaren lite extra nu nära inpå Och sen stänger du av den när du målar så det inte torkar för snabbt.

Jag målade mitt med Biltemas 2K epoxy för några år sedan, håller skitbra, men ångrar lite att jag inte spacklade ordentligt innan för att bli av med de sista smågroparna. (Slarvig gjutning som sedan slipats)
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
N
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då bör det vara okej att måla inför vintern. Dra upp temperaturen och kör avfuktaren lite extra nu nära inpå Och sen stänger du av den när du målar så det inte torkar för snabbt.

Jag målade mitt med Biltemas 2K epoxy för några år sedan, håller skitbra, men ångrar lite att jag inte spacklade ordentligt innan för att bli av med de sista smågroparna. (Slarvig gjutning som sedan slipats)
Tack för tipset! Jag har faktiskt köpt Biltemas epoxyfärg efter att ha hört gott om det. Skönt att få mer bekräftelse på det. Körde du 1 eller 2 lager? Jag köpte "Floor 2k" epoxy. Såg inget på sidan om att måla flera lager.
 
Antar att det är samma som tidigare fast med ny look på burken. Jag har den ljusgråa och tycker den färgen är perfekt. 1 lager känns bara som man grundat, tror jag målade 4 lager på mitt golv. Man kan med fördel måla på rejält tjockt. Första lagret hade jag i en skvätt extra vatten för att få ner det i porerna lite bättre.

Jag behandlade golvet med stålborste på vinkelslipen innan..

https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/golvfarg-floor-2k-ljusgra-2000051289

Skapa ett dekorativt och mycket slitstarkt betonggolv!

Biltmeas vattenburna, epoxybaserade FLOOR 2-komponents färg, -och lacksystem för golv av betong, trä och fiberplattor skapar en slitstark & jämn yta på golv i hemmet eller i lätt trafikerade industrilokaler



Färgflingor som dekoration och klarlack för extra slitstyrka

För att få en extra dekorativ effekt kan du använda färgflingor. Måla golvet med golvfärg i den färg du önskar och strö ut färgflingorna på den våta färgen efter tycke och smak. Avsluta med två lager klarlack för en god slityta.



Egenskaper

  • Fogfri, hygienisk yta
  • Lättstädat
  • Hög kemikaliebeständighet
  • Mycket hög rep- och slitagetålighet
  • Lätt att använda
Bruksanvisning

OBS!
Använd skyddshandskar och skyddsglasögon. Sörj för att ha bra ventilation så att fukt i den nyapplicerade golvbeläggningen avdunstar innan den härdar. Om luftfuktigheten är över 85% kan ytan bli matt och flammig. Använd blandat material inom 1 timme.



Förbehandling - Färg

Stäng av eventuell golvvärme. Nya betonggolv ska ha härdat i minst 2 veckor, vara torra och fria från smuts, olja och dylikt. Ta bort cementhuden genom att t.ex slipa, blästra eller syratvätta. Om du målar över befintlig färg, mattslipa ytan och ta bort all löst sittande färg.



Blandningsförhållande

Upp till 1 kg:
blanda för hand (med rektangulär rörkäpp).

Över 1 kg: blanda med maskinblandare eller en lågvarvig borrmaskin med lämplig blandarvinge. Använd stänkskydd.

OBS! Sörj för att färgen blandas mycket väl så att fullgod härdning och funktion uppnås.

Applicering

Det är viktigt att applicera färgen jämnt och tunt. Vid allt för flödig lackpåläggning finns risk för vatteninneslutning. Lägg aldrig mer än max. 125 g/m2 = 8 m2/kg och undvik dubbelläggning vått i vått.



Flingor och lack

Flingor:
Strö dem i det ohärdade materialet strax efter andra strykningen av färg.

Klarlack: Appliceras efter att färgen och eventuellt flingorna är på plats. Applicera i två skikt.
 
Ska strykas 2 gånger första med 10-15% vatten
 
  • Gilla
nergal
  • Laddar…
Jag målade mitt garagegolv 3 (eller 4 ggr) med Hagmans epoxi-färg och blev inte helt nöjd för det blev ganska flammigt.

Hade jag gjort om det så hade jag dragit igång bra med värme i garaget och satt i en luftavfuktare under tiden det målas.

Jag frågade även Hagmans om varför det blivit så flammigt och de skrev tillbaka att om det är för hög luftfuktighet så är det väldigt stor risk att det blir flammigt.
Deras råd var att rolla ytterligare ett tunt lager och ha värme samt avfuktare igång.

Nu är garaget fullt med skit så har inte kunnat lägga på ett lager till men kommer att göra det "nångång" och då kommer jag garanterat sätta in en avfuktare.
 
Flammigt kan det bli vid ojämn tjocklek man ska måla tunna lager och det bör var c 18 grader varmt och välventilerat
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.