Har lite funderingar på att bygga ett attefallshus vid ett fritidshus jag har.
Skogsmark, rinner en bäck ett tiotal meter bort, en sjö 110m bort så förmodligen kan det vara rätt blött?

Tänkte mig 6m långt och 5 djupt på ett ungefär, för det är väl 30kvm man får bygga?

Räcker det med 70-80cm breda och kanske 1m djupa fåror, 3st som är 6m långa och 2.5m mellan.
Duk, fylla med 30-50cm singel, tvättad lär jag inte få tag på, packa, gjuta en 50-60cm bred och kanske 20cm tjock sula, mura upp till lite över färdig marknivå?

Eller ska man gräva även kortsidor och gjuta ihop allt ?

Frostfritt djup är 2-2.5m, ingen ström så kommer värmas vid behov med ved på vintern= typ 10ggr/vinter max
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har lite funderingar på att bygga ett attefallshus vid ett fritidshus jag har.
Skogsmark, rinner en bäck ett tiotal meter bort, en sjö 110m bort så förmodligen kan det vara rätt blött?

Tänkte mig 6m långt och 5 djupt på ett ungefär, för det är väl 30kvm man får bygga?

Räcker det med 70-80cm breda och kanske 1m djupa fåror, 3st som är 6m långa och 2.5m mellan.
Duk, fylla med 30-50cm singel, tvättad lär jag inte få tag på, packa, gjuta en 50-60cm bred och kanske 20cm tjock sula, mura upp till lite över färdig marknivå?

Eller ska man gräva även kortsidor och gjuta ihop allt ?

Frostfritt djup är 2-2.5m, ingen ström så kommer värmas vid behov med ved på vintern= typ 10ggr/vinter max
Om du gjuter "balkar" så är det väl atyt betrakta som en plintgrund, gjutre du ihop allt så blir det en krypgrund.
Skillnaden är väl att en krypgrund så måste du vara lite noggrannare med plast i botten och hur du ventielerar den osv för att undvika fuktproblem. I en plintgrund brukar sällan fukt vara ett problem om marken är ok iaf

Jag gillar ju plintgrunder för att dom är enkla att göra själv, dom är sällan fuktbenägna och man kan komma åt lätt att inspektera. Men å andra sidan kan det bli kyligare på golven och det är inte alltid så snyggt att se under huset :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jo jag tänkte på det jag också med fukt
Misstänker att det kan vara mycket rötter och sten, annars hade jag nog bara gjort plintar.

Har man maskin på plats så kan man ju lika gärna göra diken istället för hål, det kommer ju ändå att bli i stort sett diken om man ska ha maskin till kanske 4 plintar på 6m

Man kan ju mura upp "plintar" från sulan så får man ju ännu lite bättre luftning, isåfall kan man ju lika gärna gjuta ihop allt under backen.

Tråkigt om man sätter upp nåt nytt och det börjar tjälskjuta...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Eller hur gör man en bra grund till en attefallare/sommarstuga?
 
nino nino skrev:
Eller hur gör man en bra grund till en attefallare/sommarstuga?
Det är väl som de flesta grunder.

En isolerad platta är väl det lyxigaste.
En plintgrund det enklaste.
Krypgrund kan ju funka, men då gäller det att göra den rätt med tanke på ev fuktproblem.
 
Jo det är klart, har funderat på en vanlig isolerad platta då det pratas lite om att vi ska få ström dit ut.

Men en plintgrund då, hur gör man?
Djup, isolering, singel?

Har gjort plintar till lite olika projekt men då har det inte varit så jättenoga...
På ett ställe där gjorde jag hål rakt ner 50-70cm, i med papprör och fyllde tillbaka runt, den plinten vandrar neråt, lika blev det för en bekant där grävde vi upp och la en cement platta i botten och gjöt på den då blev det bra.

Till carporten köpte jag färdiga plintar, 70cm höga, konformade med en 70*70 bottenplatta, vet inte om jag ställde dom direkt på leran eller om jag la lite singel i botten och det står då kvar och ser då inte att det skulle flyttat sig.

Handgräva där jag tänkt mig är nog uteslutet pga rötter och stenar. Därav min tanke på att göra 3 diken och gjuta plattor eller ev binda ihop allt och sen mura upp, antingen hela vägen eller som plintar där det behövs.

Men jag vill göra det så bra det går utan att betala 100.000 eller mer, då en stuga där är värd 2-300'
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo det är klart, har funderat på en vanlig isolerad platta då det pratas lite om att vi ska få ström dit ut.

Men en plintgrund då, hur gör man?
Djup, isolering, singel?

Har gjort plintar till lite olika projekt men då har det inte varit så jättenoga...
På ett ställe där gjorde jag hål rakt ner 50-70cm, i med papprör och fyllde tillbaka runt, den plinten vandrar neråt, lika blev det för en bekant där grävde vi upp och la en cement platta i botten och gjöt på den då blev det bra.

Till carporten köpte jag färdiga plintar, 70cm höga, konformade med en 70*70 bottenplatta, vet inte om jag ställde dom direkt på leran eller om jag la lite singel i botten och det står då kvar och ser då inte att det skulle flyttat sig.

Handgräva där jag tänkt mig är nog uteslutet pga rötter och stenar. Därav min tanke på att göra 3 diken och gjuta plattor eller ev binda ihop allt och sen mura upp, antingen hela vägen eller som plintar där det behövs.

Men jag vill göra det så bra det går utan att betala 100.000 eller mer, då en stuga där är värd 2-300'
Jag byggde en stuga i dalarana på plint för ca 15 år sen
Grävde då till frostfritt djup (med isolering, vilket halverar djupet) vilket innebar 80 cm

Den handgrävde jag.
Lade ned singel i botten, och gjöt i rör.
Det huset rörde sig dock något över tid, så hade jag gjort om det hade jag grävt ngt djupare men framförallt gjutet en platta/klack i botten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hur mycket ska isoleringen gå utanför själva plinten?
 
nino nino skrev:
Hur mycket ska isoleringen gå utanför själva plinten?
Jag körde på tumregeln: Lika mycket runt som djupt (i mitt fall en radie på 80 cm då), och så lade jag den ca 10 cm under mark
 
Blir ett jäkla grävande då vi ligger på 2-2.5m frostfritt 😄
Eller fattade jag fel nu? La du isoleringen 10cm under mark inte under plinten?
Då är det ju görbart
 
nino nino skrev:
Blir ett jäkla grävande då vi ligger på 2-2.5m frostfritt 😄
Eller fattade jag fel nu? La du isoleringen 10cm under mark inte under plinten?
Då är det ju görbart
Ja under mark, inte under plinten :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tjocklek på isolering? 100mm?
Vanlig vit cellplast S80?
 
nino nino skrev:
Tjocklek på isolering? 100mm?
Vanlig vit cellplast S80?
Jag körde 50mm S80 cellplast.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kolla gärna på Isovers lösning där man lägger isolering under plinten.
Diagram som visar en konstruktionslösning med plint, sand eller grus, XPS-foam, geotextilduk och marklager för att motverka tjälskjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.isover.se/supporten-tipsar/ska-du-bygga-friggebod-eller-attefallshus#6

Vi gjorde så när vi byggde friggebod på 15 m2 på landet för drygt 10 år sen. Vi har silt (gammal sjöbotten) som tjälskjuter något så gruvligt. Det blir en del grävande men det är värt att göra ett bra jobb från början för att slippa efterarbete med att rätta till tjälskjutningar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.