Jag har de senaste dagarna märkt att det börjar bli lite friskt hemma och gick ner för att justera bergvärmepumpen inför säsongen.
Det som mötte mig var en stendöd bergvärmepump. Displayen död, ingen förbrukning, inga säkringar som har gått, jordfelsbrytaren har inte löst ut. Via elmätningen kan jag se att den la av natten mellan 15-16/9, en natt som inte lämnat några övriga intryck. Jag har en Thermia diplomat 10 som har ett gäng år på nacken men gör jobbet bra.

Började felsöka, lyfte av frontpanelen och tycker mig känna doften av bränd elektronik. Sniffar runt lite och hittar ett kretskort som luktar. Lossar och ser även bränt ut på baksidan.

VIsst är kortet bränt?

Om ja, varför blir det så?

Är det bara att köpa ett nytt och plugga in eller är det här bara ett följdfel på grund av något annat?

Bildgooglade och hittade detta
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...ar/nibe/nibe-kretskort-mjukstart-2-fas-3x400v

Är det bara att klicka hem och byta blir jag glad. Men tråkigt att lägga 5000 kr på det om det är fel kort eller inte löser mitt problem.
 
  • Närbild på ett kretskort i en bergvärmepump med blåa komponenter och kopplingsledningar, delvis bränt på baksidan av kretskortet nära L1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en person som håller i ett kretskort med skador och brännmärken i en bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Appskärm som visar elförbrukning för en bergvärmepump under senaste 24 timmarna, med grafer och total energikonsumtion. Tidsspann: 15-16 september 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
H Hans G2 skrev:
VIsst är kortet bränt?
Inget uppenbart synligt fel på kortet. Fel på mjukstarten borde inte heller leda till att hela pumpen slocknar, om ingen säkring gått. (Den ser till att kompressorn "smygs" igång så att det inte blir en plötslig strömspik när den startar).
Å andra sidan är mjukstarten typiskt en sådan grej som kan gå sönder.
 
C cpalm skrev:
Inget uppenbart synligt fel på kortet. Fel på mjukstarten borde inte heller leda till att hela pumpen slocknar, om ingen säkring gått.
Å andra sidan är mjukstarten typiskt en sådan grej som kan gå sönder.
Jag är ute på djupt vatten så alla tips mottages tacksamt. Kortet luktar klassisk bränd elektronik och ser ut som något hänt här:

Grön kretskort hålls av en hand med två områden markerade i rött, som verkar ha skadade eller brända komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men om det ändå inte är orsaken till strömlösheten så vill jag ju helst inte slänga pengar på det :)
 
De två kraftkomponenterna har onekligen varit varma. Men det måste inte betyda att de är trasiga. Det ser lite skumt ut på drivkretsarna till kraftkomponenterna. (De integrerade fyra kretsarna till höger på andra bilden). Men jag kan inte se på bilden om det kommer av värme eller något annat. Jag är enig med @cpalm om att det kortet inte borde släcka displayen mer än om de tagit med sig en säkring när de gått sönder.
 
Säkringar och så vidare är kollat säger du men har du mätt så att det verkligen finns spänning fram till pumpen?
 
Finns det fler säkringar än dessa som jag borde kolla?
Närbild på fyra elkomponenter märkta F0, F1, F2 och F11, med flera anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hans G2 skrev:
Finns det fler säkringar än dessa som jag borde kolla?
Det finns väl fler kretskort i värmepumpen än mjukstarten? Matas dessa med 230V eller med klenspänning? Finns det säkringar på kretskorten? Har du ett mätinstrument? Har du i så fall mätt att du har spänning efter säkringarna på bilden som @snaggletooth frågar? Det finns helt säkert mer du kan kolla.
 
Kan det vara denna på mouser.de?
https://www.mouser.de/datasheet/2/1032/RSB-1806169.pdf

Det måste väl finnas en nätdel i värmpumpen, dvs ett kretskort som omformar 230 Volt växelström till ca 12 Volt likström eller något i den stilen? Där kan sitta små glasrörsäkringar(dolda).
 
It's alive!

Ibland ska man inte göra det svårt för sig.

I Shelly-appen hade jag tappat kontakt med elmätaren. Den sitter ju innan bergvärmepumpen och borde inte påverkas av att pumpen dör, förutom att förbrukningen blir 0.

En snabb koll visade att det fanns el fram till mätaren och tillhörande kontaktor men inte efter.

Bryt strömmen, koppla bort skiten, på med strömmen. Problemet löst.

Med det sagt är pumpen gammal, så jag är nog snart tillbaka med en ny tråd 😄

Elektriska komponenter, inklusive en elmätare och elkablar, ligger på ett golv med grå och rödbruna plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en värmepumps display som visar "RUM 20°C", "VÄRMEPUMP", och "DRIFT AUTO" samt fyra knappar för kontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 4 till
  • Laddar…
Ser att problemet löst sig, men tänkte precis säga att det där kretskortet såg bra ut, det som ser "bränt", "varmt" ut är nog bara överblivet fluss från när komponenterna handlödades dit när kretskortet typ var klart. Gissar att det är kontakter eller direktmonterade sladdar?
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
C
J JSten skrev:
Ser att problemet löst sig, men tänkte precis säga att det där kretskortet såg bra ut, det som ser "bränt", "varmt" ut är nog bara överblivet fluss från när komponenterna handlödades dit när kretskortet typ var klart. Gissar att det är kontakter eller direktmonterade sladdar?
Exakt så. Det är de två krafthalvledarna som sitter där på kylflänsen som lötts dit för hand, så det är bara bränt flussmedel som man slarvat med att tvätta bort.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Det är trist att troligen massor av BVP skrotas, med många delar, som kontrollkort mm, som skulle kunna återbrukas troligen bara skrotas...
 
Bra att det är löst, men jag tänkte ändå dela med mig mitt trick för att detektera trasiga komponenter:

Se till att inget är strömsatt (med andra ord, plocka ur kortet). Sätt tungspetsen på den komponent du misstänker är bränd. Det smakar verkligen bränt om den är bränd, annars smakar det ingenting eller på sin höjd lite damm.

Man ska inte glömma att man har fem sinnen.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.