Ska bygga stenhus till sommaren, öppen planlösning kök+vardagsrum, 3.6 m takhöjd och stora fönsterpartier ner till golvet, vattenburen golvvärme. Tänkte lägga ekparkett, 15 mm.

Nu säger golv-säljaren att det finns stor risk för sprickor i ekparketten pga högt i tak+stora fönsterpartier i kombination med golvvärmen.

Räddningen skulle vara en braskamin eller att man lägger klinker längs fönsterpartierna. Vill helst undvika detta.

Har säljaren rätt i sitt påstående eller kan jag lägga min ekparkett utan att vara orolig ?
 
Golvvärme är klart överskattat. Då du ändå har trägolv som känns skönt att gå på behövs inte golvvärmen.
Satsa hellre på 25 mm ek som du skruvar direkt i reglarna så slipper du en stor kostnad i undergolv.
Jag har ett hus med 14 mm ekparkett, inte golvvärme samt sommarhus med 25 mm trägolv skruvat direkt i reglarna.
Lägg pengarna på bättre isolering istället för golvvärmen. Om du tycker att radiatorer är ivägen så finns det andra lösningar.
 
BAS skrev:
Golvvärme är klart överskattat. Då du ändå har trägolv som känns skönt att gå på behövs inte golvvärmen.
Satsa hellre på 25 mm ek som du skruvar direkt i reglarna så slipper du en stor kostnad i undergolv.
Jag har ett hus med 14 mm ekparkett, inte golvvärme samt sommarhus med 25 mm trägolv skruvat direkt i reglarna.
Lägg pengarna på bättre isolering istället för golvvärmen. Om du tycker att radiatorer är ivägen så finns det andra lösningar.

Fördelen med golvvärme är att han slipper ha några fula radiatorer alt luftvärmepump hängandes på väggen + att det är skönt att gå på när det blir lite kallare.
Ang sprickbildning beror ju också på hur stor yta du ska lägga golv på. Glöm inte lägga plast på golv vattenvärmen.
 
Jag kommer lägga plast + stegdämpande under ekparketten. Vardagsrum+kök är 56 kvm (minus köksö).

Fått pris på braskamin, contura 585+skorsten och montering, 40 tkr. Frågan är om det är värt att installera, vi börjar närma oss vår maxbudget.

Om risken för sprickbildning inte är överhängande blir det ingen braskamin i nuläget, men vi kommer förbereda med tilluftskanal.

Jag får forska mer i detta innan jag bestämmer mig.

Kom gärna med mer input.
 
Vi har högt i tak, stort fönsterparti, ekgolv 15 mm och golvvärme, precis som du tänker bygga. Vi har inte märkt några problem med den lösningen.

Är huset bra isolerat och det är bra U-värde på fönstren så blir golvtemperaturen aldrig så hög så att några problem skall uppstå. Jag har vid några tillfällen mätt yttemperaturen på golvet och den har aldrig överstigit 25 grader trots att vi bor i Norrland.

Jag kan inte förstå varför en braskamin skulle vara bra för golvet, den eldas det väl knappast konternuerligt i. Säljaren menar kanske att en braskamin sänker temperaturen på golvvärmen och det gör den om ni eldar dagligen, men har ni inte tänkt er att ha någon braskamin så kommer ni knappast att elda i den varje dag. Skall ni få den effekten så kan ni inte ha en grundtemperatur på mer än 19-20 grader i rummet annars blir det för varmt när ni eldar.
 
Tack för det svaret, det blir ingen braskamin för vår del i nuläget. Har du inga problem i Norrland så borde vi inte få några problem i skåne (kommer ha 3-glas, traryd fönster).

Som du säger kommer vi inte elda med braskamin dagligen så braskamin kan inte vara den bästa lösningen. Dessutom bor vi i skåne så säljaren måste ha överdrivit problemen.
 
Jag är av åsikten att golvvärme inte går att överskatta. Fantastiskt skönt och stooooor skillnad mot golv utan värme, vi bor ovanpå en annan lägenhet, så golvet är inte kylt underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.