Jag har länge gått och funderat över att köpa en pelarborr, men med bakgrund som tekniker har ju inte någon produktkännedom i detta segment.
Jag har hållt utkik på auktionssidor och begagnatmarknaden, men svårt att veta vad som är gångbart.

Jag har förstått att Arboga, strands osv gör kvalité, finns det nyare maskiner som riktar sig till hobbybruk men som ändå är välgjorda?

Hur är följande tex: https://www.gnosjomaskin.se/sv/mask...pelarborrmaskin-zx40h-med-koordinatbord-zx40h ?

Jag hade gärna velat ha ett koordinatbord så man tex har möjlighet att fräsa lite enklare jobb.
 
Rickard.
Hela "optimum" serien måste vara väldigt beprövad och säljs lite överallt under lite olika namn/beteckningar (pela, hawk t ex) så skräp lär den inte vara, vi har en liknande på jobbet utan koordinatbord och inte för att den används dagligen men det är inga större konstigheter, hål blir det 😉

Just den du tittade på har samma huvud(mer eller mindre i alla fall) som zx45-fräsmaskinen så har den dragstång vilket är ett krav för fräsning men med rund pelare istället för fyrkantiga.

Måste finnas tusentals youtube videos om dessa maskiner om du är intresserad av att lära dig lite mer den vägen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bara för att förtydliga, koordinatbord är inte till för att möjliggöra fräsning med en pelarborrmaskin. De finns för att förenkla när man borrar mer komplicerade hålbilder. De billiga(som du sett på vevor för en tusenlapp) är dessutom rappliga och inte speciellt exakta.

De allra flesta pelarborrar du kommer att hitta har en pinollagring som inte är designad för krafterna som blir vid fräsning, och likaså är den vanliga uppbyggnaden av bordets infästning kring ett rör knepig.

Vill du fräsa, köp en fräs. Vill du borra köp en borrmaskin. Vill du göra båda finns det ju "bridgeport"-stilen på maskiner, som klarar båda, men det är ju något helt annat att parkera i garaget...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Köpte en Scheppach DP19VARIO 550W
för en 3tusing ungefär.
Hittills är jag nöjd med den, och det verkar vara en bland de bättre i det prissegmentet.
Finns dock flera betydligt bättre maskiner om man går upp i prissegment.
(kanske just inte för TS behov, men det kan finnas andra som letar i det lägre prissegmentet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.