Har en sodastream som jag inte har använt på ett bra tag så kanske dags att köra igång igen.
Finns ju en del olika smaker så man tar gärna emot förslag.

Jag gillar Cola-Cola och Fanta och har testat Pepsi och första "batchen" vad jag minns gick bra men andra och tredje var ingen höjdare. Har med att det är lite svårt att få samma hela tiden fast man försöker följa guiden.
När det gäller Fanta (Apelsin smak) så har jag inget minne av att jag har testat någon så där kanske finns något man kan testa.
 
Jag har inget svar, men flikar in en till fundering på dessa smaker.

Det börjar bli besvärligt att köpa "vanlig" läsk tycker jag. Fler och fler sorter har ju minskat sockret och tillsatt andra sötningsmedel. Tydligen märker de flesta ingen större skillnad, men jag tillhör skaran som numera får klara mig utan t.ex. den gamla goda Fantan eftersom Fanta numera smakar vidrigt av sötningsmedel. Nu har den vanliga Pepsin tydligen gått samma väg och det är tveksamt om jag ens tänker prova den nya.

Är det samma med hemläskkoncentratet eller är det värt att satsa på en maskin?
 
C
B Bigfoot skrev:
Är det samma med hemläskkoncentratet eller är det värt att satsa på en maskin?
"Riktig" sirap som man kör med på krogen/restauranger ger 40 l läsk på 10 l sirap.
Dvs. 1 del sirap och 3 delar kolsyrat vatten.

Dessa sodastream-smaker man köper i affären ger 9 l läsk på 0,44 l sirap.
Dvs. 1 del sirap och 19(!) delar kolsyrat vatten.

Tänker att det inte finns en chans i h-e att de kan trycka i så mycket socker i de där småflaskorna med koncentrat att de ens kommer i närheten av "originalet"(?)

Med det sagt har jag aldrig testat dem själv, och heller aldrig sett någon annan som gjort egen sodastream-läsk heller. Verkar definitivt inte vara någon storsäljare i mina kretsar iallafall. Kanske är det så att dessa maskiner helt enkelt inte kan trycka i tillräckligt med kolsyra i vattnet för att det skall gå att blanda i de proportioner man kör med "kommersiellt"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.