Har byggt en snickarbod med väggplåt på ytterväggen (TP20 plåt). Nu är det bara att sätta plåt på framsidan och sätta in dörren så är det klart.

Vad jag förstått ska dörrkarmen vara "flush" med väggplåtens yttersida så man kan montera dörrfoder över karmen och plåten?

Eftersom karmen och vägghålet också är flush så kommer ju inte plåten närmare dörrkarmen än ca 6 centimeter. Jag frågade ChatGPT AI som ville ha plåten ca 10mm från dörrkarmen, men det går väl inte för dörrhålets reglar är ju flush med karmen så plåten kan väl aldrig komma längre än tills det tar stopp i dörrhålets reglar?

Dessutom: ska jag sätta dörrkarmen rakt på trägolvet (med drev undersidan) eller ska jag ha nån sorts distanser under karmen?
 
En bild hade ju underlättat. Men, en dörr bör liva mot innerväggen så du kan sätta foder där. Men nu kanske det inte är så noggrant. Du bör livs med regeln som karmen skruvar i. Antar att regeln i sin tur livar med väggen du skruvar plåten i men där mellan reglar och plåt har du en skruvregel?

Det vill säga du behöver bygga på karmen med samma djup som skruvregel och plåt bygger från karmen. Det brukar vara en list som du spikar i karmen och i regeln karmen sitter i, eller enbart i karmen. I den listen spikar du sedan fodret.

Under tröskeln bör du ha syllpapp och eventuellt en tröskelplåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.