Hur är era erfarenheter av skruvdubb av typ best grip?

Fick nämligen med fina friktionsdäck till firmabilen men hade gärna haft dubbade och det tar emot att hosta upp 15k för nya däck när man kan dubba för för några 3-4 tusen plus en kväll i garaget.

Hade tänkt dra in typ 75-100 dubb i varje däck.
 
Attitudeswe
Ingen erfarenhet, men nya däck kostar väl inte mer än 6-7000. Måste vara bättre att sälja de gamla och köpa riktiga nya än att kasta dubb på medtrafikanter?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ingen erfarenhet, men nya däck kostar väl inte mer än 6-7000. Måste vara bättre att sälja de gamla och köpa riktiga nya än att kasta dubb på medtrafikanter?
Hur många Best Grip har du fått kastade på dig? från 11kr styck för den på bilden blir det dyrt om de skulle lossna på första resan

Best Grip skruvdubb i metall med spiralformad design, logotyp synlig i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nya nokian kostar 13k på nätet med frakt sen ska man dra däcken till däcknasaren och få det omkrängt för allt mellan 1000 och 2000kr. Så kan man dubba sina dubbfria nokian så sparar man ju ett par sköna tusenlappar. Typ många

Sen kan man köpa linglong sunny winter för en bråkdel av pengarna.
 
Skruvdubb är inte tänkt för bildäck. Mer för atv, traktor od.
 
Finns det 4 hjulingar som man måste ha A kort för? Alltså som man inte får köra på vanlig B kort?
 
Leta upp gamla vinterhjul med pyramid dubb, ni som använt sådana vet hur det greppar, men kanske inte så bra på våra asfaltsvägar.😇
 
Hittade mopedens typintyg på Transportstyrelsen, där stod det
"Strypning 10 mm i avgasrör"
Satt med en svetsloppa, nu är den borta 🙂
Närbild av avgasrör från en moped, tidigare blockerat av en svetsloppa, nu borttaget. Verkstadsutrustning syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett avgasrör från en moped med strypningen borttagen. Verktyg och föremål syns suddigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hur är era erfarenheter av skruvdubb av typ best grip?

Fick nämligen med fina friktionsdäck till firmabilen men hade gärna haft dubbade och det tar emot att hosta upp 15k för nya däck när man kan dubba för för några 3-4 tusen plus en kväll i garaget.

Hade tänkt dra in typ 75-100 dubb i varje däck.
Kör dubbfritt, funkar utmärkt

Annars köp dubbdäck och sälj de befintliga däcken?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hittade mopedens typintyg på Transportstyrelsen, där stod det
"Strypning 10 mm i avgasrör"
Satt med en svetsloppa, nu är den borta 🙂
[bild][bild]
Puch mopeder hade en strypning i cylinderns inlopp, det verkar lite listigare än att strypa utblåset gissar jag. Förmodligen är båda dessa lösningar undermåliga. Någon som kan utveckla hur det egentligen borde göras? Mindre förgasare kanske?
 
T TommyC skrev:
Puch mopeder hade en strypning i cylinderns inlopp, det verkar lite listigare än att strypa utblåset gissar jag. Förmodligen är båda dessa lösningar undermåliga. Någon som kan utveckla hur det egentligen borde göras? Mindre förgasare kanske?
Dagens mopeder har elektronisk strypning och reglerad utväxling så de inte kan gå fortare.
Men allt finns att köpa för att komma förbi det.
Den moppe jag har här är halvgammal, tillverkad för att gå i 45-50 som den gör i alla andra länder, det är bara i Sverige den finns som strypt till 30km/h.
Det var samma med alla gamla moppar, tex Puch, i andra länder hade de 3-4 hk, i Sverige fick de bara ha 1 hk och gå i max 30.
De var oftast strypta med plugg i cylindern och mindre förgasare och större bakdrev till kedjan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns även varvtalsbegränsare med fjärrkontroll att köpa, har man moppen trimmad och får syn på polisen, kan man trycka på fjärren, och moppen går inte för fort längre.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jo, pluggen i inloppet på Puch var ganska lätt att plocka bort och då gick dom som dom var konstruerade för. Förgasaren i fallet Puch var samma som i andra länder.
 
T TommyC skrev:
Puch mopeder hade en strypning i cylinderns inlopp, det verkar lite listigare än att strypa utblåset gissar jag. Förmodligen är båda dessa lösningar undermåliga. Någon som kan utveckla hur det egentligen borde göras? Mindre förgasare kanske?
En tvåtaktare pumpar luft med ganska låga tryck så det är lätt att strypa den på avgassidan. Så förmodligen får man inga större förluster om man gör så.
En fyrtaktare och speciellt en diesel kan man nästan inte strypa på avgassidan, den pressar ut avgaserna ändå. Och då får man också stora eneriförluster. Något som nyttjas i avgasbromsen bland annat.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kör dubbfritt, funkar utmärkt

Annars köp dubbdäck och sälj de befintliga däcken?
Körde faktiskt förra vintern med dom, gick ju som bra men det känns endå bättre med dubb när man bor här i norr.

Ja det kanske är bäst, men då får man ju lov att exportera däcken söderut för här uppe kör 90% av alla med dubbade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.