Vår katt gillar att klösa på fodret till ytterdörren. Så till den milda grad att det faktiskt ser bedrövligt ut. Har sprejat vatten på honom men jag tror inte han förstår vinken. Sen har jag två barn som gärna släpper in honom med när han klöser utan repressalier.

Han klöser för att han vill in. Inomhus jamar han när han vill nåt och klöser ingenstans. Lustigt nog.

Nu har jag bytt dörr + foder och bryter helst det här beteendet innan han fördärvar ytterligare ett foder.

Skjuta katten eller slå in brädorna i plåt är tydligen inga alternativ.

Är det någon som har nåt tips? Eller får jag acceptera spackel och färg som ett återkommande pill på dörren?

Tänker typ nåt medel eller nåt som funkar utomhus?

OBS bilden är på gamla fodret.
 
Kattlucka kanske? Att lära katten att inte klösa när den vill in tror jag inte på.
 
Det var även frugans förslag 🤔 men jag är inte jättesugen att såga ett hål i vår nya dörr tyvärr 😅
 
Det går att såga hål i väggen bredvid dörren också. Det är lättare att återställa om man vill senare.
 
Jag uppskattar förslaget men kattlucka är inget alternativ där tyvärr :) men jag förstår att det kan ses som en vettig lösning. Dåligt med plats, besvärligt att återställa etc etc.

Katten kommer få en kattlucka på andra sidan huset, där vi har en inglasad altan. När han vill in på den sidan klöser han inte. Där hoppar han upp på en fönsterbräda och blänger tills någon ser honom och släpper in honom. Är 50/50 det där..

Det finns ett fönster vid entré dörren med. Men där är det tydligen bättre att klösa 🤷‍♂️

Men kattluckan vid altan blir bra för vintern. Då kan han komma ”in” även när vi inte är hemma.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Eller i en källar/altandörr. Ett fönster på glänt, funkar också. Eller också accepterar du klösmärkena precis som barnens efterlämnade spår. För inte tänker du väl skjuta dom heller?
 
Klart jag inte skjuter katten :) var mest skrivet i affekt och att mota Olle i grind då jag väntade mig den typen av svar.

Jo det lutar onekligen åt att jag får acceptera att byta den där brädan kontinuerligt. Är väl absolut inte det värsta men det här forumet har gett mig lösningar tidigare när jag läst trådar..

På det här problemet gick dock tyvärr hela internet bet innan jag skrev här. Tänkte att någon kanske haft samma problem och satt på nåt husmorsknep.

Det är ju inte småflis direkt katten klöst bort 😅 ser bra ugget ut. Fiskade mest om nån visste nåt medel eller nåt?

Hade jag fått bestämma hade jag klätt in det i plåt. Men frugan tycker inte det passar in..

Så tills vidare blir det väl spackel och måla 👍
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Kommer sätta en klösbräda i tågvirke framför fodret 👍 är så van med utekatt att jag inte tänkte på det alternativet..

MEN om någon har nåt tips om medel eller nåt så man slipper den lösningen så skriv gärna. Klösbräda är inte hel estetiskt heller tydligen men jag fick igenom lösningen här hemma i af 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.