Skumpe
Hej bloggen!
Huset 20 år gammalt, byggt med betongelement.

Balkongen står på två trästolpar på plintar. Inga problem där. Tror jag.

Däremot trägolvet, katastrof. Började riva det och kommer ner på någon papp täckt av mixad kompost.

Mina frågor är

1) balkongräcket, hur sjutton får man bort det? Jag trodde man lyfte det rakt upp men det sitter som berget. För att byta panelen på sidorna behöver jag få bort det.

2) borde jag byta pappen? Den är nedvikt över kanterna så det går inte att byta hela (?) beroende på hur långt ner den går. Det finns plats att vika ner den i alla fall 10cm utan att röra räckets fästen. Den är inte slät men det kanske inte gör nåt?

3) kommer det se bajs ut att bara byta den övre plankan på panelen som man kan byta utan att ta ner räcket?

Någon med erfarenhet av såna här balkonger/räcken?

All hjälp uppskattas !
 
  • Rivet trägolv på en balkong, avslöjar ett undertak av papp täckt av blandade kompostmaterial och smuts, med träreglar och synliga plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20240912_143359401~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20240912_143359401~3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe
En till fråga, i anslutningen mellan balkongen och huset ser det ut så här, borde jag skära bort det lösa och fylla på med nytt silikon?
 
  • Anslutning mellan balkong och hus med lösa delar, trä och skadad silikonförsegling nära tegeltak. Fråga om att skära bort och applicera nytt silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nära bild av hörnet mellan en balkong och en vägg, med trasig silikonfyllning. En måttstock har placerats i hörnet för att visa sprickan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe
Jag överväger att låta pappen ligga, det läcker ju inte genom den vad jag kunnat se.
 
It looks like you have your gutters set incorrectly. There is standing water in them.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Skumpe
S sturnus skrev:
It looks like you have your gutters set incorrectly. There is standing water in them.
Thanks for your comment but do you have anything to contribute regarding my questions?
 
First you need to dismantle the glass panels, but it looks like they were installed with pop rivets, so you'll need to use a drill and then use larger diameter rivets for reassembly.
Närbild av en glaspanel på en byggnad monterad med popnitar, som markerats i bilden, förklarande behovet att borra bort dem och använda större nitar vid återmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skumpe
S sturnus skrev:
First you need to dismantle the glass panels, but it looks like they were installed with pop rivets, so you'll need to use a drill and then use larger diameter rivets for reassembly.
[bild]
I would prefer if I didn't have to remove it at all but are you sure that's needed to remove it? Have you mounted this kind of railing?
 
D
Kämpa Skumpis!

Hur gick det med trallen förresten? Och vad är din plan här? Dina frågor tenderar att komma med en del begränsningar i vad man skall svara, är det utanför din idé är det fel. Ge oss facit direkt så svarar vi det! :)
 
Skumpe
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Kämpa Skumpis!

Hur gick det med trallen förresten? Och vad är din plan här? Dina frågor tenderar att komma med en del begränsningar i vad man skall svara, är det utanför din idé är det fel. Ge oss facit direkt så svarar vi det! :)
Det gick kanon! Jag tvättade, lutade, slipade. Veni vidi vici.

Har du nåt tips om den här frågan?
 
Skumpe
Har bestämt mig för att behålla pappen. Den är ju ändå rätt ny i sammanhanget.
 
För att få upp räcket så får du ta isär det i hörnen släppa lite på skruvarna i fästet och lyfta det rakt upp.
Jag rekommenderar att byta pappen nu när allt framme så du slipper riva det om 10år när det läcker.
Silikon tätar man med av okunskap. Det är pappen under som skall vara tät.
 
Skumpe
Matti_75 Matti_75 skrev:
För att få upp räcket så får du ta isär det i hörnen släppa lite på skruvarna i fästet och lyfta det rakt upp.
Jag rekommenderar att byta pappen nu när allt framme så du slipper riva det om 10år när det läcker.
Silikon tätar man med av okunskap. Det är pappen under som skall vara tät.
Tack för svar! Silikonet har de lagt ovanför pappen vid ett hål där plåten inte täcker, jag gissar att det vore bättre om plåten gick ner över så vatten inte kunde komma in bakom brädan. Men i nuläget kanske det är bättre att göra om silikonet än inget?
 
D
Skumpe Skumpe skrev:
Det gick kanon! Jag tvättade, lutade, slipade. Veni vidi vici.

Har du nåt tips om den här frågan?
Jajemän, gör som du tycker bara. De råd som du får här är ändå inget värda för dig.
 
korsta bort allt löst och tvätta av taket.
Kleta på rikligt med därför avsedd takmassa
Som exempel den här, eller annat fabrikat om så önskas.
https://www.byggmax.se/takmassa

Minst jobb och duger gott till det där taket som du ändå har trall uppepå
 
Skumpe
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jajemän, gör som du tycker bara. De råd som du får här är ändå inget värda för dig.
Jag minns inte riktigt varför du tagit så illa upp men jag får ofta bra råd här. Om jag inte följt din råd kanske det är för att de inte varit bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.