Hej, försöker fixa fönstren på sommarhuset som är lite eftersatta med underhåll.

Jag skulle ju gärna slippa plocka bort glaset på detta fönster (se bild) men ser att det är lite murket?! I ena hörnet. Men jag är rädd för att jag bara kapslar in det murkna.
Fönstret är nu inomhus och har varit så ett par dagar.
Om det ser ut så som på bilden bör man alltid plocka ut rutan och för total renovering?

Mvh camilla
 
  • Nära bild på ett gammalt träfönster med skadat och murket trä i hörnet. Färg skalar av ramen, vilket avslöjar sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett äldre fönster med skadad ram och flagnande färg, särskilt i ena hörnet där träet verkar vara murket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det håller åtminstone ditt liv ut med ordentligt underhåll, halvolja, (slipa ojämnheterna efter skrapning) kitta och måla minst 2ggr tunnt med den bästa linoljefärg du kan få tag på.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ah tack 😊 nästa fråga är hur får jag bort stiften utan att ha sönder fönsterrutan? Jag har provat med rakblad men de är för svaga och får inte in något mellan rutan och glas om jag inte pressar in något med risk för att rutan tar skada 🤔
 
  • Närbild av ett gammalt träfönster med färg som flagar. En gul plastskiva syns vid fönsterrutan och fönsterstift är delvis synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du ta bort stiften?
Bågarna ser inte ut att behöva helrenoveras och det är ett rätt stort jobb att plocka ur glaset, skrapa trärent och göra om allt.

Stift kan du dra ut med en avbitartång men tänk då på att skydda glaset med tex en spackel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Och drar du ut stiften behöver du utrustning för att sätta nya. Dessutom lätt hänt att knäcka rutan när du stiftar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Och drar du ut stiften behöver du utrustning för att sätta nya. Dessutom lätt hänt att knäcka rutan när du stiftar.
Det förstår jag men om jag inte drar ut stiften så kommer jag inte åt träet som börjar mörkna under träet och känns då fel att kitta över utan åtgärd enligt vad jag har läst mig till. Men jag är helt ny på detta därav frågan till någon som kanske har mer vana, kan jag kitta på ändå trots att träet är lite mörkt under glaset? Eller behöver jag ta bort glas/lämna in för åtgärd? 😊
 
Mörkt behöver inte vara farligt. Frågan är om det är mjukt, känn med en knivspets eller annat tunnt. Går de rakt in är det läge att ta ur glasen och undersöka närmare för eventuell åtgärd.
 
Jag hade halvoljat (50/50 linolja och balsamterpentin) hela fönsterbågen ordentligt. Jag hade varit särskilt frikostig på kittfalsen, så träet sög in olja även bakom glaset, där det vilar i kittfalsen.
Att träet mörknat beror sannolikt på att kittet varit dåligt och släppt in vatten. Drar du på nytt kitt får du inte in mer vatten sedan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det är den där aluminium-dropplisten som är boven. Om man ändå tar ur glaset tar man också bort listen, som från början var tätad med en gummilist, som när den torkat inte längre tätar och röta uppstår.

Stift tas ur genom att pressa in en (tunn) japanspackel under stiftet vinkelrätt mot bågen. Böj stiftet lagom mycket uppåt med spackeln så att man kan dra ut det med en hovtång eller avbitare. Så gör jag åtminstone och jag har tagit ur många glas. Senast igår.
Ett äldre träfönster placerat på ett arbetsbord utomhus, med glaset delvis borttaget och flera verktyg inklusive en tving, japanspackel och handskar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Deltidslantisen skrev:
Och drar du ut stiften behöver du utrustning för att sätta nya. Dessutom lätt hänt att knäcka rutan när du stiftar.
Utrustning: hammare (fyrkantig är att föredra), trådstift (går även med pyttesmå nubb). Tejpa runt hammaren så den inte repar glaset.
På knepiga ställen kan stiften pressas in med polygrip.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Utrustning: hammare (fyrkantig är att föredra), trådstift (går även med pyttesmå nubb). Tejpa runt hammaren så den inte repar glaset.
På knepiga ställen kan stiften pressas in med polygrip.
Brukar ha en bit sandpapper häftat på en träbit för att vässa stiften om träet är extra hårt eller stiftet trubbigt. Slår i dem en millimeter över glaset i pressar sen ner för kontakt, mindre risk att spräcka för mig då
 
Tack alla för bra tips! 🙏 Jag har landat lite i att alla fönster är i lite olika skick och nog behöver lite olika mycket behandling. Jag investerade även i en fuktmätare som stöd. Så nu har jag en plan för alla fönster varefall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.