Gjöt en plint igårkväll till en grindstolpe och sedan lyckades tyvärr temperaturen krypa ner under natten till en minusgrad. Betongen hann antagligen inte brinna något. Nu imorse var det plus grader igen, men är det för sent? Kommer betongen klara påfrestningarna av en trägrind på 1,5 meter?

Plinten är gjuten i ett borrat hål i marken så den går precis upp till mark nivå. I den sitter en träpelare med tre stycken plintjärn och armering också förstås.
 
Jag tror inte att du behöver oroa dig.
Troligtvis höll betongen värmen på ytan pga pågående härdning, och nere i marken blir det ju inte minusgrader av en frostnatt.
Men det tar ju längre tid att brinna när det är kallt, så låt det vara ett tag.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Lär knappast fryst i det hålet.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag tror inte att du behöver oroa dig.
Troligtvis höll betongen värmen på ytan pga pågående härdning, och nere i marken blir det ju inte minusgrader av en frostnatt.
Men det tar ju längre tid att brinna när det är kallt, så låt det vara ett tag.
Jag avvaktar då. 👍 kan jag kontrollera kvaliteten på betongen om några dagar, typ knacka på den eller testa den på något sätt? Har inga erfarenheter att gå på så vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig. Tänkte att jag kanske kan börja såga och spika staketet nästa helg och då kommer det börja bli brytkrafter i plinten. Är det för tidigt?
 
Det där har jag lite sämre koll på, tyvärr.
Jag har hört någon säga att betong nått 80% av sin styrka efter 30 dagar.
Hoppas vi får bättre svar i tråden!
Men jag tänker att det framför allt beror på hur konstruktionen ser ut, hur det är armerat, och vilka belastningar du utsätter det för.
 
R
H Häggens skrev:
Gjöt en plint igårkväll till en grindstolpe och sedan lyckades tyvärr temperaturen krypa ner under natten till en minusgrad. Betongen hann antagligen inte brinna något. Nu imorse var det plus grader igen, men är det för sent? Kommer betongen klara påfrestningarna av en trägrind på 1,5 meter?

Plinten är gjuten i ett borrat hål i marken så den går precis upp till mark nivå. I den sitter en träpelare med tre stycken plintjärn och armering också förstås.
Men vad har du för temperatur när du gjöt respektive efter minusgraderna?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.