Hej

Har ett sånt hör termostat i ett badrum och har köpt ett raychem senz jag vill byta till.

Tänker att bytet borde vara väldigt okomplicerat. Skruva bort det gamla o ansluta samma ledare som sitter i gamla. Tänker att jag kan behålla tempsensorn i golvet.

Jag undrar
1) finns det något mer att tänka på?
2) får jag göra det själv? (Tänker man får ju byta strömbrytare osv så detta borde vara likande?)

Mvh
Jens
 
deadlock deadlock skrev:
Hej

Har ett sånt hör termostat i ett badrum och har köpt ett raychem senz jag vill byta till.

Tänker att bytet borde vara väldigt okomplicerat. Skruva bort det gamla o ansluta samma ledare som sitter i gamla. Tänker att jag kan behålla tempsensorn i golvet.

Jag undrar
1) finns det något mer att tänka på?
2) får jag göra det själv? (Tänker man får ju byta strömbrytare osv så detta borde vara likande?)

Mvh
Jens
En sak jag märkt när jag läst beskrivningarna på gamla o nya är att sen gamlas golvgovare har specifikationen Floor (NTC), 14 kOhm/+20°C
Medan raychem senz går att ställa in på 12 kOhm eller 15 kOhm. 14 finns inte. Frågan ör om det duger ändå och att man kan kalibrera temperaturoffset för att få det hyffsat rätt?
 
Blir nog bara att ställa vad du vill på givaren, i ena fallet lite mer temp på termostaten och andra fallet lite mindre. Du får prova dig fram.
 
deadlock deadlock skrev:
1) finns det något mer att tänka på?
2) får jag göra det själv? (Tänker man får ju byta strömbrytare osv så detta borde vara likande?)
1. Mät så att du vet vad det är för spänning på ledarna och att du brutit rätt säkringar när du byter.
2. Nej, det får du inte. (Antar det är fast installation)
 
S sjoelund skrev:
1. Mät så att du vet vad det är för spänning på ledarna och att du brutit rätt säkringar när du byter.
2. Nej, det får du inte. (Antar det är fast installation)
Får är snälla djur, det vet vi som bor på lantlig miljö. Ingen månresa att skifta en FV-termostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.