Glad amatör som ska påbörja mitt första trädäck. Jag har grävt ur ett trädgårdsland och fyllt upp med grus occh markduk där trädäcket ska ligga på plattor.

Det är 120 cm mellan centrum av alla plattor. 60 cc melllan varje regel. Trallen ska ligga vågrätt. Reglarna ska vara infällda i ramen.

Här är lite dimensioner jag tänker använda mig av.

Bärlina: 145x45
Reglar: 145x45
Trall: 120x28

Tänker jag rätt? Räcker det att ha stöd för varannan regel som på bilden? Kan jag skruva fast reglarna direkt i ramen eller behöver jag balkskor?

Undviker helst att fästa bärlinan i fasaden till garaget till höger i bild.

Tips o tricks mottages gärna, hälsningar osäker amatörbyggare.
 
  • Skiss av en blivande trädäckkonstruktion som visar placering och mått på plattor och reglar, samt avstånd mellan reglar och bärlina, bredvid garagevägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är tanken med att ha jättemånga upplag under varannan regel och ha resten helt fria med sex meters spännvidd?
Varför inte fördela ut upplagen jämt under alla reglar?
 
Det är en bra fråga, blev osäker när jag började rita upp det.

Har inte börjat lägga plattorna än utan bara fått marken jämn. Ska jag utöka spännvidden från 1,20 till 2,0 m och lägga plattor under varje regel då? Eller kan jag ha längre spännvid om jag lägger plattor under varje regel?
 
Jag har inte kunskapen att göra sådana beräkningar.
Tänk på att om det är vanliga trädgårdsplattor du använder så blir spännvidden mellan dem mindre än cc-måttet. Om plattorna 35 cm breda så blir fria avståndet 165 cm vid cc 200.
Magkänslan säger att den spännvidden kommer funka utmärkt om du använder 145-reglar, och alla reglar har stöd under sig!
Men någon annan får göra den matten!
 
Ja det har du rätt i! Tack för svar :)
 
Svenskt trä har beräkningsprogram som du kan använda för att få en bild av ungefär vad som krävs.

En bärlina någonstans i mitten är både bra för stadgan (med plattor under) och för att det är lite svårare att få tag på 6 m långa reglar så du behöver antagligen skarva i alla fall. Välj placeringen efter vilka reglar som passar bäst av de du lätt får tag på och det kan vara beräknat på innan och efter kapning. Räkna med att kapa bort 10 cm ändträ (totalt) per regel och att bärlinan ör 45 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.