Hej,
Vi håller kanske på att köpa hus, verkar det som... Vi har fått en förhandsvisning och huset är ännu inte ute på marknaden. Det är ett bra hus, jag är inte så förtjust som jag hade hoppats att jag skulle vara, men det finns potential och läget är bra. Bergvärme, garage och många kvm. Dock är delar av huset + garage svartbygge (sedan ca 15 år tillbaka, så det verkar inte vara någon risk att vi ska få ta ner något, men ändå. det verkar kosta en slant att få bygglov för det.)

Mäklaren säger att säljaren vill ha 4,5 milj för det, minst. Underförstått: Ger vi inte inte 4,5 så lägger säljaren ut det på Hemnet/liknande och det blir budgivning.

Nu undrar jag: Borde vi ge 4,5 direkt eller ska man försöka pruta ändå? Mäklaren står ju på säljarens sida och vill ju sälja så dyrt som möjligt... Vi har råd, men det hade ju inte skadat att ha typ 100 000 på lite fixande... Är det kutym att pruta lite? Eller är det en risk att säljaren då pang bom lägger ut det på budgivning?
 
Unikt namn
Vad kostar motsvarande icke svartbyggda hus i området?
Finns viss statistik/slutpriser på exempelvis booli.

Kan du verkligen få bygglov för åtgärderna( dvs åtgärderna ryms inom detaljplan, inte för nära grannar m.m.)
 
Om svartbyggena är preskriberade, men är sådana att ni inte kan få bygglov för i efterhand så blir effekten att ni kommer aldrig att kunna göra nån byggändring på fastigheten.
Ingen Attefallare, ev byte av tak färg o material, eller färg på huset etc etc
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om svartbyggena är preskriberade, men är sådana att ni inte kan få bygglov för i efterhand så blir effekten att ni kommer aldrig att kunna göra nån byggändring på fastigheten.
Ingen Attefallare, ev byte av tak färg o material, eller färg på huset etc etc
Tack, ska kolla med kommunen imorgon. Tror inte det är några problem med bygglov i efterhand men ska kolla upp det! Mäklaren säger mest "Ingen fara alls!!" känns lite konstigt...
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad kostar motsvarande icke svartbyggda hus i området?
Finns viss statistik/slutpriser på exempelvis booli.

Kan du verkligen få bygglov för åtgärderna( dvs åtgärderna ryms inom detaljplan, inte för nära grannar m.m.)
Tycker det ser ut som att 4,5 är lite i överkant... Betydligt mer nybyggda och genomtänkta villor (med mindre tomt iofs..) har nyss sålts för 4,3 och 4,5. Grannhuset till "vårt" hus såldes för 3,8 nyligen (men de hade fått mer om de väntat några dagar till... Vi fick inte chans att vara med på den budgivningen)

Kanske skulle man våga pruta lite... Det värsta som kan hända är väl att de säger Nej och vi kan lägga lite högre pris..
 
Unikt namn
Om grannhuset med alla bygglov och motsvarande storlek gick för 3.8 så hade det tagit emot ordentligt att buda 4,5 för ett svartbygge.
Snarare 3,5 tänker jag spontant. Men det kanske finns andra skillnader som motiverar priset?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om grannhuset med alla bygglov och motsvarande storlek gick för 3.8 så hade det tagit emot ordentligt att buda 4,5 för ett svartbygge.
Snarare 3,5 tänker jag spontant. Men det kanske finns andra skillnader som motiverar priset?
Mjo, kanske. Har svårt att veta vad som väger upp ett pris. Grannhuset som gick för 3,8 har mer mark och ladugård (vet ej vilket skick den är i) men är betydligt äldre och kanske med en del renoveringsbehov (i alla fall ytskick)
"Vårt" hus är nyare men mer "vanlig" villa när det gäller tomtstrl, med massa badrum (av nån anledning) och nybyggd altan och ett mkt modernt kök. I mina ögon är ju mark ner till skogsgränsen värt mycket (som grannhuset har) men kanske är supermodernt kök och en toalett per familjemedlem värt mer i andras ...? Men med tanke på grannens hus för 3,8 (de hade fått 4 om de lugnat sig lite) borde det vi funderar på vara liiite billigare än 4,5. Speciellt om man tänker att det kommer kosta en slant att få bygglovet iordning.
 
P Puttinuttan skrev:
Hej,
Vi håller kanske på att köpa hus, verkar det som... Vi har fått en förhandsvisning och huset är ännu inte ute på marknaden. Det är ett bra hus, jag är inte så förtjust som jag hade hoppats att jag skulle vara, men det finns potential och läget är bra. Bergvärme, garage och många kvm. Dock är delar av huset + garage svartbygge (sedan ca 15 år tillbaka, så det verkar inte vara någon risk att vi ska få ta ner något, men ändå. det verkar kosta en slant att få bygglov för det.)

Mäklaren säger att säljaren vill ha 4,5 milj för det, minst. Underförstått: Ger vi inte inte 4,5 så lägger säljaren ut det på Hemnet/liknande och det blir budgivning.

Nu undrar jag: Borde vi ge 4,5 direkt eller ska man försöka pruta ändå? Mäklaren står ju på säljarens sida och vill ju sälja så dyrt som möjligt... Vi har råd, men det hade ju inte skadat att ha typ 100 000 på lite fixande... Är det kutym att pruta lite? Eller är det en risk att säljaren då pang bom lägger ut det på budgivning?
Tips: snöa inte in på ett specifikt hus.
Husvisningar blir som en muskel, ju fler man är på desto bättre blir man att värdera dem.

Ta det lugnt, det kommer många fler... Buda inte bort er innan ni har kollat på *åtminstone* 5-10 hus.
 
Som sagt, titta på ett antal hus innan ni drar iväg. Svartbygge och annat känns spontant lite svängigt. Fundera på vad ni vill ha, många badrum eller nåt annat?
 
  • Gilla
Puttinuttan
  • Laddar…
I dessa tider hade jag aldrig köpt ett hus innan det kommer ut på marknaden. Säljaren kommer att begära minst utgångspris, vilket jag gissar är 4.5 miljoner eller lägre, men vad jag ser i staden jag bor i är det få hus som säljs till utgångspris eller över. Snarare 10% under.

Jag hade haft is i magen såvida det inte är ert drömhus som ni bara måste ha och således inte är rädda att betala överpris för.
 
  • Gilla
Puttinuttan och 1 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
I dessa tider hade jag aldrig köpt ett hus innan det kommer ut på marknaden. Säljaren kommer att begära minst utgångspris, vilket jag gissar är 4.5 miljoner eller lägre, men vad jag ser i staden jag bor i är det få hus som säljs till utgångspris eller över. Snarare 10% under.

Jag hade haft is i magen såvida det inte är ert drömhus som ni bara måste ha och således inte är rädda att betala överpris för.
Läget är drömmigt för oss, och huset är bra men inte drömmen.
Ja, vi får se hur vi gör, men bra med uppmuntran att inte springa iväg. Men vi har kollat på en del nu och det är ju bäst hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.