Dan1891 Dan1891 skrev:
Morsan har en fastighet på ca 1600 kvm ca 5 min gångväg till stadskärnan i en mellanstor till mindre stad.
Huset är byggt 1912.
Jag tolkar ditt inlägg som att den kommer behålla ett bra värde då?
Högst troligt. Man kan ju titta på kommunens intentioner men friliggande villor kommer nog alltid vara efterfrågat och till stor del begränsat. 1600 kvm är ju i princip 3-4 tomter nu för tiden, men det beror ju också på vad planen säger om det går att avstycka.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Högst troligt. Man kan ju titta på kommunens intentioner men friliggande villor kommer nog alltid vara efterfrågat och till stor del begränsat. 1600 kvm är ju i princip 3-4 tomter nu för tiden, men det beror ju också på vad planen säger om det går att avstycka.
Varken mor eller jag (har väl tänkt att ta över den dagen det blir aktuellt) vill avstycka fastigheten, det är väldigt skönt att ha lite avstånd till grannar, känns mer luftigt så att säga. Men jag anar att du menar att en fastighet som i detaljplanen är tillåten att avstyckas är värd mer? Tolkar jag det rätt?
 
Redigerat:
N Northsweden skrev:
Hej på er!
Vilket fantastiskt tillhåll, har dammsugit forumet de senaste veckorna och har erhållit så mycket ny och värdefull information!

Eftersom det finns så mycket att läsa ber jag om ursäkt lite på förhand om det redan finns trådar om detta.

Jag och min familj står inför vårt allra första husköp och är alltså förhållandevis gröna på allt detta. Vi är väldigt förtjusta i 20-talshus (+-10 år) men funderar på om det är en "förlustaffär" att köpa ett så pass gammalt hus idag?
-Ja, de har i regel gedigna byggkonstruktioner och många utav dem står ju bevisligen ännu (nybygges hållbarhet kan ju diskuteras i vissa avseenden har jag förstått..)
-Vi planerar ju ändå att bo i vårt förhoppningsvis första och enda hus i kanske minst 30-40 år. Men sen då? Kommer dessa hus vara rivningsobjekt då oavsett om man vårdar och håller efter? Okej, om dem inte står inför rivning så kanske dem ändå är så gamla att dem tappar värdet utifrån att folk inte vill köpa SÅ gamla hus?

Hänger ni med? Tänker jag i ett alldeles för långt perspektiv? Bryr vi oss som gamla? Vi bryr oss absolut som unga med tre barn om en finansiell kris uppstår och banken får problem med att husvärdet inte matchar lån + att det finns saker att åtgärda på huset..

En sak hade ju varit om det inte varit överpriser på husen idag. Men det lutar ju åt att vi kommer köpa ett hus oavsett gammalt/nytt till ett rätt så dyrt pris.
-Blir ett överpris på ett gammalt hus en förlustaffär även om vi pular, underhåller och rustar pö om pö?

Jag inser att det finns andra värden också att väga in i ett husköp, inte bara de ekonomiska.

Tack så länge!
Gamla hus gärna med timmerstomme och självdrag står i sekler, om man inte missköter dom grovt.
Vårt hus från 1907 är byggt på ett sätt man aldrig skulle ha råd med idag.
Nya typ Älvsbyhus är väl avskrivna efter 30-50 år och blir då till riskavfall.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
som svar på huvudfrågan: det beror som alltid på läget :).
Bästa köp är ett hus som ligger inom ett eftertraktat område i en vacker uppvuxen trädgård och som ägdes av folk med kunskap och ekonomi att vårda och renovera huset väl. Husets ålder är mindre viktig men det är oftast dom äldre stadsvillor som ligger rätt och kostar därefter och står väl emot värdeminskningen.
.
 
Läget, vart ligger tilltänkt hus?

Hur mycket tillåter områdets prisbild att du kan lägga på renoveringen?

I rätt läge, rätt hus, rätt byggt och renoverat så är det en NO-Brainer med ett sekelskifteshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.