Jag vill lägga marksten ända fram till "grunden" på förrådet. Då marken lutar på framsidan av förrådet så hamnar plintarna väldigt högt och kommer därför vara ivägen nör marksten skall läggas.. "Grunden" är egentligen reglar 120x45 som är monterade i plint med plintskor. Min tanke är sänka ned grunden med en regel till så den hamnar under kantstenen.
Så till min fråga: vad skulle ni göra med plinten? Som jag ser det kan man gräva om den och sätta dit ytterligare regel som sticker djupare mot marken, dvs göra "kjolen högre". Frågan är ju hur man får den hamna i "spänn" så den hjälper till att hålla upp hörnet på förrådet.

Ett annat alternativ är att kapa den helt och bara montera en stående 90x90 regel på insidqn av befintlig "kjol".

Ett tredje alternativ är att kapa bort betongen som är i vägen. Risken med det är ju att "bläcken" inte sticker tillräckligt långt ner i plinten.
Plintgrund under ett förråd med synliga plintskor. En pågående markstensläggning runt förrådet och staplade betongstenar till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund och plintar vid hörn av ett förråd, markberedning och kantstenar synliga. En träregel är fastsatt vid plinten i marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Jag hade kapat markstenen med diamantklinga format dem efter plintarna. Jag hade låtit bli att ändra plintarna.

Jag hade absolut inte grävt ner trä under marknivå, det bara ruttnar.
 
B BSOD skrev:
Jag hade kapat markstenen med diamantklinga format dem efter plintarna. Jag hade låtit bli att ändra plintarna.

Jag hade absolut inte grävt ner trä under marknivå, det bara ruttnar.
Inte ens om du satte tryckat längst ned mot marken?
 
H HenkeNord skrev:
Inte ens om du satte tryckat längst ned mot marken?
Nä, det är ett betydligt sämre mtrlval än det befintliga
 
F fribygg skrev:
Nä, det är ett betydligt sämre mtrlval än det befintliga
Ok, men det är möjligt att gräva bort gruset/jorden så träet inte kommer i kontakt med marken.
Så hur skulle man kunna göra med plinten? Går blecken tillräckligt långt ned i betongen så det skulle gå att det att kapa bort 10 cm betong tror ni?
 
Jag håller med tidigare inlägg. Låt plintarna vara och anpassa markstenen efter plintarna istället. Snygga till lite under förrådet in linje med plintarna och lägg makadam eller någon dekorativ sten där.
 
H HenkeNord skrev:
Går blecken tillräckligt långt ned i betongen så det skulle gå att det att kapa bort 10 cm betong tror ni?
Nej.
 
H HenkeNord skrev:
Så hur skulle man kunna göra med plinten?
Gjut nya där du vill ha dem om du inte är nöjd med de du har.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.