T Trrttsch skrev:
Hej! Min lx812i verkar ha kört slut på batteriet. Jag ställer den i laddaren men displayen blinkar bara till ibland. Den är nog fyra år gammal tror jag. Vilket batteri passar till den?
Jag har också kollat laddaren med multimeter men vet nye hur det ska se ut. Det hoppar fram och tillbaka.

[video]
Ställ in roboten så displayen blinkar var 5e sekund.
Låt den stå över natten utan att starta den.
I morgon bitti är batteriet troligen fulladdat
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Hej! Min lx812i verkar ha kört slut på batteriet. Jag ställer den i laddaren men displayen blinkar bara till ibland. Den är nog fyra år gammal tror jag. Vilket batteri passar till den?
Jag har också kollat laddaren med multimeter men vet nye hur det ska se ut. Det hoppar fram och tillbaka.

[video]
Se till att böj den högra paddeln minst 45 grader när du mäter, annars ligger magnetbrytaren på.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen. Har provat ovanstående men det hjälper inte. Det blinkar till ibland när jag trycker på on/off men därefter är det väldigt glest eller inget i displayen.
 
Sätt in roboten i laddaren s paddlarna är vikta minst 45 grader.
Stick in multimeterns mätprobar och mät spänningen mellan paddlarna utan att flytta roboten.

Du bör se en spänningsspik var 5e sekund

När multimetern gett utslag bör robotens display blinka till var 5e sekund.

Tryck inte på några knappar!

Låt den stå så några timmar så laddar batteriet normalt sen.

Det som hänt är att du har för lite ström i batteriet för att roboten ska kunna tala om att den vill ha ström för laddaren.

Genom att mäta paddlarna samtidigt som den är ansluten med multimeter så agerar multimeter förbrukare tillräckligt väl för att höja spänningen såpass att roboten börjar svara själv.

Skulle det inte hjälpa så har jag skrivit en guide tidigare i tråden om hur man väcker döda batterier.

Lycka till
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
Har mätt med multimetern med klipparen i laddaren och det blir en spik på 24v eller nåt var 5:e sekund samtidigt som displayen blinkar till. Men mer blir det inte. Ska testa ditt knep med att ladda batteriet direkt lite senare i veckan.
 
nu har jag mätt direkt på batteriet och det är heldött. Får köpa nytt. Tack för hjälpens!
 
T Trrttsch skrev:
nu har jag mätt direkt på batteriet och det är heldött. Får köpa nytt. Tack för hjälpens!
Har exakt samma problem som du och behöver köpa nytt batteri till min maskin.
Vilket batteri köpte du? Clas har ett 2,0 Ah för 1250 kr men på Amazon hittar jag ett 2,5 Ah för 500 ink frakt.
 
S SA6BTU skrev:
Sätt in roboten i laddaren s paddlarna är vikta minst 45 grader.
Stick in multimeterns mätprobar och mät spänningen mellan paddlarna utan att flytta roboten.

Du bör se en spänningsspik var 5e sekund

När multimetern gett utslag bör robotens display blinka till var 5e sekund.

Tryck inte på några knappar!

Låt den stå så några timmar så laddar batteriet normalt sen.

Det som hänt är att du har för lite ström i batteriet för att roboten ska kunna tala om att den vill ha ström för laddaren.

Genom att mäta paddlarna samtidigt som den är ansluten med multimeter så agerar multimeter förbrukare tillräckligt väl för att höja spänningen såpass att roboten börjar svara själv.

Skulle det inte hjälpa så har jag skrivit en guide tidigare i tråden om hur man väcker döda batterier.

Lycka till
Jag har drabbats av exakt det du beskriver, mitt batteri är helt dött och displayen blinkar till som hastigast när jag trycker på "on"-knappen. Nu försöker jag få igång batteriet igen, sista försöker innan jag köper ett nytt.

När jag vinklar det högra bläcket med gräsklipparen i läge och mäter så får jag 23,6V ungefär var femte sekund.

Hur länge ska jag hålla kvar multimetern? Räcker det med att jag får ett mätvärde några gånger för att batteriet ska vakna till liv igen?

Alla tips och råd är mycket välkomna!
 
Blinkar displayen till snabbt på roboten så låt den stå så i laddaren till dagen efter.
Försök inte starta förrän den laddar normalt.
 
  • Gilla
TryggareBob
  • Laddar…
S SA6BTU skrev:
Blinkar displayen till snabbt på roboten så låt den stå så i laddaren till dagen efter.
Försök inte starta förrän den laddar normalt.
Ok roboten är alltså avstängd eftersom batteriet är dött.

Ska kolla imorgon om det har löst sig.
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
T TryggareBob skrev:
Ok roboten är alltså avstängd eftersom batteriet är dött.

Ska kolla imorgon om det har löst sig.
Blinkar displayen till med några sekunders mellanrum så brukar roboten klara väcka batteriet.

Blinkar displayen inte så lägg en last( räcker att mäta spänningen mellan paddlarna när roboten är i laddaren så kan det börja blinka snabbt var femte sekund eller liknande vilket räcker för ovanstående.

Viktigt är att INTE försöka starta roboten innan batteriet laddar som vanligt.
 
  • Gilla
TryggareBob
  • Laddar…
S SA6BTU skrev:
Blinkar displayen till med några sekunders mellanrum så brukar roboten klara väcka batteriet.

Blinkar displayen inte så lägg en last( räcker att mäta spänningen mellan paddlarna när roboten är i laddaren så kan det börja blinka snabbt var femte sekund eller liknande vilket räcker för ovanstående.

Viktigt är att INTE försöka starta roboten innan batteriet laddar som vanligt.
Nu blinkar batteriindikatorn som hastigast. På filmen ser man att det blinkar till vid två tillfällen inom några sekunder.

Ska det se ut som det gör i den bifogade filmen?

(skriver detta för att hjälpa framtida läsare)
 
T TryggareBob skrev:
Nu blinkar batteriindikatorn som hastigast. På filmen ser man att det blinkar till vid två tillfällen inom några sekunder.

Ska det se ut som det gör i den bifogade filmen?

(skriver detta för att hjälpa framtida läsare)
Ser bra ut
Rör inget o kolla i morgon igen
 
  • Gilla
TryggareBob
  • Laddar…
S SA6BTU skrev:
Ser bra ut
Rör inget o kolla i morgon igen
Fungerade det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.