Sitter i styrelsen för brf i Stockholm.
Ellevio (nätägaren) har i år kraftigt höjt tariffen för 25a vilket några lägenheter ovetande haft (såklart helt i onödan).
Vi hade tidigare fått beskedet av Ellevio vi kunde skicka in foton på de bytta passdelarna (till 16 resp. 20A) och få det inregistrerat.
Snabbt, enkelt och billigt för alla parter.
Nu visade det sig att Ellevios kundtjänst haft fel kring detta och det enda som godkänns av deras avdelning är officiell färdiganmälan från registrerad elfirma.

Min fråga;
Finns någon med elfirma som kan tänka sig att mot en rimlig kompensation registrera in färdiganmälan på dessa passdelsbyten?
Elanläggningsnummer och om så önskas bilder kan tillhandahållas.

Om det inte är av intresse så undanbedes svar i tråden. Pekpinnar och undervisning om regelverk betackar jag mig från. Tack!
 
C
Låter helt osannolikt att en lägenhet skulle vara avsäkrad med 3 x 25 A.
Det är inte så att det handlar om enfas 1 x 25 A, vilket inte är ovanligt?

3 x 25 A har väl "alltid" varit dyrt?
 
Här hos oss kostar 3 fas 25A lika som enfas 25A i fast avgift.
 
E elmont skrev:
Här hos oss kostar 3 fas 25A lika som enfas 25A i fast avgift.
O så har det varit fram till i år även i Stockholm. Men energimarknadsinspektionen har slagit ner på det med resultatet det numera kostar det dubbla per månad. Så kanske kommer ändras även hos er.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter helt osannolikt att en lägenhet skulle vara avsäkrad med 3 x 25 A.
Det är inte så att det handlar om enfas 1 x 25 A, vilket inte är ovanligt?

3 x 25 A har väl "alltid" varit dyrt?
Faktiskt inte. Var samma pris för 16,20 o 25a för lägenhetsabonnemang i Stockholm fram till i år.
Naturligtvis är det overkill med 25 o även 20a. Men så det är säkrat.
 
C
J JASpennare skrev:
O så har det varit fram till i år även i Stockholm.
Nä, det stämmer inte. Kolla (gamla) prislistan:
Tabell över Ellevios elnätspriser från och med 1 oktober 2022 för abonnemang max 63 A, inklusive fasta och rörliga avgifter för olika säkringsstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
J JASpennare skrev:
Ser vad du menar men fått bekräftat från Ellevio.
Jo, jag förstår det, men det måste handla om att de antingen sett genom fingrarna på detta tidigare, eller att ni haft någon lokal specialtariff.

Hur som helst, vad gäller grundfrågan är det väl bara att ringa valfri elektriker?
Tvivlar på att det är så lätt att hitta någon som är villig att bara färdiganmäla erat hempul på distans, men även om ni låter elektrikern komma ut och byta passdelarna så är det ju max ett par timmars jobb. Så fel sak att snåla på som BRF tänker jag. Sen finns ju i sammanhanget alltid risken att bli uppskörtad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter helt osannolikt att en lägenhet skulle vara avsäkrad med 3 x 25 A.
Det är inte så att det handlar om enfas 1 x 25 A, vilket inte är ovanligt?

3 x 25 A har väl "alltid" varit dyrt?
En tidigare lägenhet jag hade så satt det 3x25A men debiterades för 16A. Allt enligt fakturan från EON. så helt osannolikt är det inte.

Bild på en faktura från EON som visar anläggnings-id, områdes-id, centralbeteckning och huvudsäkring på 25A med debitering för 16A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Sen kan jag tycka detta hamnar på de boende och inte styrelsen/föreningen. Är det inte den boende som står för elabbonemanget?
 
C
Purre Purre skrev:
En tidigare lägenhet jag hade så satt det 3x25A men debiterades för 16A. Allt enligt fakturan från EON. så helt osannolikt är det inte.
He he, den var lite lustig, men E.ON är E.ON och Ellevio är Ellevio, alla nätägare har sina egna unika villkor:

Tabell som visar elnätsavgifter i Stockholm från 1 augusti 2024, inklusive abonnemangsavgift, elöverföringsavgift och effektavgift för olika elnätsabonnemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
C
Purre Purre skrev:
Sen kan jag tycka detta hamnar på de boende och inte styrelsen/föreningen. Är det inte den boende som står för elabbonemanget?
Det låter rimligt, men går man ihop 5-10 st, eller hur många det nu handlar om, och delar på fakturan så blir det rimligtvis inte många hundralappar per hushåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.