T T7 skrev:
Får kolla upp det...
Från Tyskland på 3 dagar med UPS.
Med frakt ca 1700 kr totalt.
Bytt pump idag och fungerar hur bra som helst.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Söker man på " thomas 20500507" så hittar man en del, men jag kan inte detta:
[länk]
[länk]
?
Exakt artikelnummer som du angett. 20500507, med frakt från Tyskland ca1700 kr totalt.
Pumpen kom på 3 dagar med UPS.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Har du dissekerat den gamla pumpen varför den inte fungerar, motorn bränd eller har det låst sig i växellådan ??

själv har jag fått en doserpump blockerad av insekt som krupit in och det låst sig i kugghjulen, lyckas få ut en bit i taget och till sist kom det igång och resten av insekten kom ut i bitar - min var förvisso 230V driven med synkron-motor så dessa bränns inte även om de hålls låsta rotermässigt.
 
Y yvo12345 skrev:
Exakt artikelnummer som du angett. 20500507, med frakt från Tyskland ca1700 kr totalt.
Pumpen kom på 3 dagar med UPS.
Se där. Partnumret kommer från bilden i inlägg 1.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Söker man på " thomas 20500507" så hittar man en del, men jag kan inte detta:
[länk]
[länk]
?
En sak till. Innan vi kastade gamla pumpen kollade vi hur den var inställd och det var inga problem att göra samma inställning på den nya. 🤔🙂😊
 
Y yvo12345 skrev:
En sak till. Innan vi kastade gamla pumpen kollade vi hur den var inställd och det var inga problem att göra samma inställning på den nya. 🤔🙂😊
Missuppfattar kanske men det ju bara en pump i själva doserings enheten vi byter, finns inga justeringar eller nåt , felet på min pump var att själva pumpröret gått sönder men köpte kpl pump istället för pumprör för att få det så enkelt som möjligt (enheten är ju dock 10+ år)
 
  • Gilla
yvo12345
  • Laddar…
T T7 skrev:
Missuppfattar kanske men det ju bara en pump i själva doserings enheten vi byter, finns inga justeringar eller nåt , felet på min pump var att själva pumpröret gått sönder men köpte kpl pump istället för pumprör för att få det så enkelt som möjligt (enheten är ju dock 10+ år)
Du menar slangen som valsarna klämmer - dessa brukar finnas som reservdelar och är att betrakta som förbrukningsvara - det som kommer att hända med en ny slang gentemot den gamla satta slangen är att det kommer att pumpa en del mera fällningsmedel - ha lite koll på det och kanske minska dosen/pumptiden (kanske ställd som färre personer om du inte kan justera på typ 1/10-dels sekund själv i körtid i intervall) med återkoppling av att testat fosforhalten på den ur reningsverket utgående vatten.

Tänk på att från en ny inställning av fosformängden till att det slår igenom helt kan ta upp till en månad på den utgående vattnet om det är ensamhushåll men kan synas på 14 dagar när man är +4 personer i hushållet.

Kit som mäter fosfornivån bra är tex. https://www.hornbach.se/p/vattentest-jbl-proaquatest-po4-phosphat-sensitive/10035584/ för 50 tester. och max tillåtna nivån för förhöjd krav är 3 mg/l PO4 (som kitet mäter i) vilket blir blir 1 mg/l PO4-P (dvs. räknat som ren fosfor), ligger man på halva värdet och mindre så är man säker för fosfor i form av partiklar, polyfosfor och med levande bakterier i vattnet som inte går iväg som PO4 (fosforsyra) då den delen är mycket mindre än mängden fosforsyra

- även professionella mätningar och vattentest-mäthusen använder samma princip med vanadium-komplex som färgar lösningen olika mättat beroende på nivå av fosfor, men istället för att jämföra färgskala med ögonen som med ovanstående kitet, så läses det av med ljus och fototrasistorer och noggrannare kalibreringsförfarande..

Testet är så pass känsligt att man får ofta späda ut provet med 1 del prov och 3 delar (batteri)vatten och multiplicera avläst värde med 4 när man ligger kring 1 mg/l PO4 och högre - eller 1 del prov och 9 delar (batteri)vatten och multiplicera med 10 av avläst värde när man ligger kring 2-3 mg/l PO4 i provet.

Jag skriver batterivatten här som utspädningsvatten - men är dricksvattnet helt utan fosfor (ingen färgning alls) kontrollerat med kitet så kan du använda denna istället för batterivatten.

---

Mäta är att veta - Tror gör man i kyrkan
 
Redigerat:
Tack för infon, jodå vet att slangen finns som reservdel och är en förbrukningsvara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.