Jag har ett uppvärmt uthus (16 grader med luft-luftvärmepump) i nordöstra Skåne. Uthuset är byggt 1944 och träfasaden med stående panel är sen byggåret. Baksidan och en gavel (ca 75 kvm) vätter mot hög häck/buskage och grannars uthus, vilket gjort att träfasaden där har mycket grön påväxt. Däremot kan jag inte se något svartmögel. Fasaden är, enligt färghandeln, målad med en oljefärg.
Jag vill klä in fasaden på baksidan och ena gaveln med något underhållsfritt, helst lättviktigt och billigt material, helst utan att ta bort den gamla träpanelen och med lockläkten som fästpunkt för luftspalt. Vad kan jag använda? Väggplåt, plast eller vad då? Går det att ha kvar den gamla träpanelen?
Den här delen av uthuset är i princip osynligt. Avståndet till grannens häck/buskage och uthus är ca 1 m och absolut inte något jag vill bråka om! Framsidan av uthuset och den gavel som vetter mot vår innergård är nymålad i brunrött med ljusgrå knutar, foder och vindskivor. Dörrarna är svarta och taket är i svart plåt. Utseendemässigt tänker jag att det skulle funka med en liggande väggplåt eller plastpanel i grått eller brunrött, men som jag skrivit är uthusets baksida och gavel i princip osynligt och inget som grannar eller byggnadskontor har synpunkter på. Ideer om annorlunda och okonventionella, men smidiga och billiga lösningar välkomnas!
 
Cembrit?
 
F fribygg skrev:
Cembrit?
Det funksr väl bara som mellanskiva med en fasadbeklädnad utanpå?
 
Z zarazuela skrev:
Det funksr väl bara som mellanskiva med en fasadbeklädnad utanpå?
Cembrit går utmärkt att ha som fasadmaterial.
 
Plåt. TRP, trapetsformad plåt. Bara skruva rakt i träfasad med farmarskruv. Ventilerar bra bakom.
Håller 50år
 
A A bygg skrev:
Plåt. TRP, trapetsformad plåt. Bara skruva rakt i träfasad med farmarskruv. Ventilerar bra bakom.
Håller 50år
Och farmarskruv utan borrspets, då den river upp ett större hål i trä.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.