Vi ska bara byta lampa/armatur i badrummet men jag är osäker hur den befintliga sitter fast? Det är en gammal klassisk ”Droppen”. Någon som vet hur jag ska få bort den?
Har köpt en annan lampa med typ lika fäste så det måste man väl kunna montera själv tänker jag?
 
  • Grå vägglampa med två skruvar monterad på vit kaklad badrumsvägg, strömkontakt och ledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på produktsidan för en utomhuslampa, "Droppen" från Miljögården, med priset 5010 kr. Lampans fäste är synligt i grått material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regelmässigt så är det ett jobb för elektriker.

För att dela armaturen från väggfästet så skruvas de två svarta skruvarna/muttrarna som är på armaturens fot.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
H Husköpare skrev:
Vi ska bara byta lampa/armatur i badrummet men jag är osäker hur den befintliga sitter fast? Det är en gammal klassisk ”Droppen”. Någon som vet hur jag ska få bort den?
Har köpt en annan lampa med typ lika fäste så det måste man väl kunna montera själv tänker jag?
Är det likadan den nya du köpt?
Vad var fel i den gamla?
Är det bara glaskupan som gått sönder? Då kan du ju bara byta den 🤔
 
kisumisu kisumisu skrev:
Är det likadan den nya du köpt?
Vad var fel i den gamla?
Är det bara glaskupan som gått sönder? Då kan du ju bara byta den 🤔
Det var något fel på själva armaturen, hjälpte inte att byta lysröret som satt i. Men nu har jag fått loss den och monterade dit ny armatur, gick bra att fixa själv 👍🏻
 
kisumisu
H Husköpare skrev:
Det var något fel på själva armaturen, hjälpte inte att byta lysröret som satt i. Men nu har jag fått loss den och monterade dit ny armatur, gick bra att fixa själv 👍🏻
Aha då var den paj. Men vad bra att du fixade den!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Har du köpt en vanlig enkel lampa för 5000 spänn😲😲😲?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A AG A skrev:
Har du köpt en vanlig enkel lampa för 5000 spänn😲😲😲?
Nejnej, detta är inte vilken lampa som helst utan en Zero Interiör designlampa, formgiven av ingen mindre än Thomas Sandell.

Jag kollade lite snabbt och hittade ett alternativ, som också har mycket elegant formgivning men ett fördelaktigare pris. Här kanske TS kan spara en slant? 😃

Vägglampa Malmbergs Bole 45 Grader 60w E27, vit, med ett pris på 109 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Conqvist och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
J jgg skrev:
Nejnej, detta är inte vilken lampa som helst utan en Zero Interiör designlampa, formgiven av ingen mindre än Thomas Sandell.

Jag kollade lite snabbt och hittade ett alternativ, som också har mycket elegant formgivning men ett fördelaktigare pris. Här kanske TS kan spara en slant? 😃

[bild]
Roligt att du hittade den här designen. Den är svårhittad här i bondvischan!

Ofta är det lysrörs skräp eller i lite mer modern skräp inbyggda led, som i ts fall man får byta ut lite då och då!

Köpte dock en hel gäng från Biltema då när dom sålde. Tror den då gick för 49kr+kåpa, så kring samma pris säkert.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Roligt att du hittade den här designen. Den är svårhittad här i bondvischan!

Ofta är det lysrörs skräp eller i lite mer modern skräp inbyggda led, som i ts fall man får byta ut lite då och då!

Köpte dock en hel gäng från Biltema då när dom sålde. Tror den då gick för 49kr+kåpa, så kring samma pris säkert.
I TS fall så hade den befintliga armaturen, med G24Q-sockel, kunnat byggas om för några tior genom att dels köpa en E27-sockel samt koppla bort drivdonet.
 
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
I TS fall så hade den befintliga armaturen, med G24Q-sockel, kunnat byggas om för några tior genom att dels köpa en E27-sockel samt koppla bort drivdonet.
Jodå men man hade ändå varit tvungen plocka bort lite elektronik för att få E27 fungera! Men visst man hade säkert kunnat öven byta hela sockeln till E27 som är den "billiga" standarden 🤔
 
A AG A skrev:
Har du köpt en vanlig enkel lampa för 5000 spänn😲😲😲?
Den satt när vi köpte huset, en inne i ett badrum och så var det väl 8 st på utsidan. Nu har vi slängt alla… tyckte de var fula. Hade inte koll på att det var dyr designlampa förrän nu när jag skulle ta bort den i badrummet 😇
 
kisumisu
H Husköpare skrev:
Den satt när vi köpte huset, en inne i ett badrum och så var det väl 8 st på utsidan. Nu har vi slängt alla… tyckte de var fula. Hade inte koll på att det var dyr designlampa förrän nu när jag skulle ta bort den i badrummet 😇
Håller med att den var inte fin.
Ska man köra design är det här finare.

IFÖ Electric Bernadotte väggarmatur med dubbla ljuskällor i vitt utförande, E14-sockel, IP20-klassning, och 40W effekt, till priset av 818 kr på Proffsmagasinet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifö Electric Bernadotte väggarmatur, 40W, E14, IP44 för 492 kr inklusive moms, från webbplatsen proffsmagasinet.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vintage grön badrumslampa från 1960-talet, designad av Sigvard Bernadotte för IFÖ. Står på ett vitt bord med bladverk i bakgrunden. Pris: 258,39 €.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produktbild av en grön badrumslampa från Sigvard Bernadotte för IFÖ på Etsy, designad i skandinavisk, modern 1960-talsstil. Pris: €258.39.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.