Vårt tak är från 86 och betongpannorna börjar närma sig 40 år. Som jag förstår behöver man inte bara byta betongplattor utan också papp (duk), läkt mm under taket efter 40 år. Vårt hus är på 120 kvadrat + 30 kvadrat garage, som jag förstår ligger kostnaden runt 240 000kr - 560 000kr för byte. Vi är mitt i småbarnsåren och behöver göra något, vi har mosspåläggning och är oroliga för hållbarheten men kan absolut inte betala en halv miljon för att byta taket. Huset är för övrigt i väldigt gott skick och under taket är en inredd varm vind. Vi funderar på att istället måla det och tvätta det och skjuta problemet framåt 10 år när småbarnsåren förbi. Väntar på offerter för tvätt och målning men jag tänker att vi kan landa strax under 50 för den lösningen? Vad hade ni gjort?
 
Claes Sörmland
Skrapa bort mossan mekaniskt för hand och spruta på Nilfisk Roofcleaner eller Biltemas produkt med en pumpspruta. Klart. Spara pengarna i en indexfond tills ni har råd att byta taket. Underlagspappen är ofta väldigt bra om den är från mitten av 80-talet så taket kan säkert hålla 60 år eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.