Status
Tråden går ej att kommentera.
Vad har ni för jobb och vad har ni i lön?Mycket snack om hantverkares priser på det här forumet men vad tjänar ni själva egentligen.Det en hantverkare fakturerar är inte samma som lön.Pengarna ska räcka till mycket för oss.Skatter,bil, massa verktyg(som stjäls titt som tätt pga eran öststats lobbing),försäkringar,avgift till ev bransch-org,tel,ev lokal,revisor,mm,mm.Vad kostar ni erat företag eller vad fakturerar ni?

Jag är VVS-montör har ca25.000 före skatt i lön.
 
Jag är elektriker och har ungefär 27000:- innan skatt
 
nemoracer skrev:
Pengarna ska räcka till mycket för oss.Skatter,bil, massa verktyg(som stjäls titt som tätt pga eran öststats lobbing)
Får jag fråga vad du menar med detta?
 
ordain skrev:
Får jag fråga vad du menar med detta?
Det innanför parantesen?
 
ordain skrev:
Får jag fråga vad du menar med detta?
Jag antar att han menar att den utländska arbetskraft byggherren tar in på bygget tar för sig av övriga (inhemska) entreprenörers verktyg.

Men det hajjade nog du också...
 
Det var nog det där väldigt generaliserade uttalandet "pga eran öststats lobbing" som ordain reagerade på. Även jag funderar lite på vilka "er" nemoracer syftar på. Eftersom det kommer direkt i det första inlägget så finns det ju inga tidigare inlägg att syfta på. Man får känslan av att det gäller samtliga forumdeltagare.
 
Jag syftar på dom mest aktivt postande i ämnena "hata hantverkare",anders mc mm vore kul och veta vilka yrken ni har?
 
nemoracer skrev:
Jag syftar på dom mest aktivt postande i ämnena "hata hantverkare",anders mc mm vore kul och veta vilka yrken ni har?
nemoracer, är det bara egna företagare som är hantverkare? Jag får den uppfattningen av ditt inlägg.
 
det hoppas jag att du förtsår att dom flesta är lönearbetare,men det spelar ingen roll i det här sammanhanget.
 
Snailman
Jag tycker det är bra att ni kostar mycket, annars skulle jag inte kunna motivera att ta tjänstledigt från jobbet, köpa mig en grävmaskin osv...:rolleyes:
 
Jag vet,det kostar mycket men min undran är vad kostar ni?många kan göra jobbet själv,vissa kan inte.presis som alla yrken,det finns dom som säljer bilar,reklampennor eller kollar om någon har feber det kan dom flesta också.
 
Jag fattade inte mycket av ditt senaste inlägg men som svar på din fråga. Jag kostar mer än du har råd med iaf. ;)
 
Robert_Maria skrev:
Jag fattade inte mycket av ditt senaste inlägg men som svar på din fråga. Jag kostar mer än du har råd med iaf. ;)
Vad har du för grymt jobb?-Det är bara en hitils som vet vad han utför på dagarna,hatten upp för Dig,Äpplerum
 
Jag är systemarkitekt och gör saker som det tar mycket längre tid att lära sig än t ex rörinstallation och jag tjänar följdakligen rätt mycket mer än du, nemoracer. Och jag tycker inte att hantverkare är för dyra, det är ju självklart att det blir en del om det ska räcka till dräglig lön + skatt, avgifter och försäkringar + administration.
Däremot tycker jag att taskig affärskultur är alldeles för vanligt bland hantverkare - för många som inte hör av sig fastän de har sagt att de skulle, inte dyker upp när de skulle, dyker upp när de inte skulle etc.
Och det största problemet är att det är för få av er, särskilt vissa sorter. Elektriker kan ta lång tid att få in. Plåtisar ännu värre, här i Stockholm går det knappt att hitta en seriös en som tar jobb för privatpersoner - de kan välja och vraka och då är det enklare och bekvämare för dem att ta underentreprenader. Det rår ju inte ni som ÄR hantverkare för men ni får ändå förstå att det inte är konstigt att det kommer in utlänningar då. (Verkar dock ont om polska plåtslagare här, tyvärr.)
 
Farzan skrev:
Och jag tycker inte att hantverkare är för dyra, det är ju självklart att det blir en del om det ska räcka till dräglig lön + skatt, avgifter och försäkringar + administration.
Däremot tycker jag att taskig affärskultur är alldeles för vanligt bland hantverkare - för många som inte hör av sig fastän de har sagt att de skulle, inte dyker upp när de skulle, dyker upp när de inte skulle etc.
Och det största problemet är att det är för få av er, särskilt vissa sorter. Elektriker kan ta lång tid att få in. Plåtisar ännu värre, här i Stockholm går det knappt att hitta en seriös en som tar jobb för privatpersoner - de kan välja och vraka och då är det enklare och bekvämare för dem att ta underentreprenader. Det rår ju inte ni som ÄR hantverkare för men ni får ändå förstå att det inte är konstigt att det kommer in utlänningar då. (Verkar dock ont om polska plåtslagare här, tyvärr.)
Jag håller med "Farzan" i det han säger om hantverkare. Själv så kör jag båt. Jobbar som Befälhavare på en Norsk kemikalietanker. Det har som de flesta jobb sina sidor som kräver en del. Det bästa med jobbet är dock att man jobbar ca 4 veckor och sedan är ledig i 4.... Har en del tid till att pula med saker där hemma;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.