Hej, jag har köpt en tvättmaskin som jag ska installera i mitt badrum där finns avlopp, vatten och el som är gjort för att sätta dit en tvättmaskin men hur kopplar jag vatten och avlopp på säkert och korrekt sätt?
 
  • Hand som håller en grå tvättmaskinsslang bredvid en vit väggmonterad avloppskoppling och en vattenanslutning i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation i badrum visar rör för vatten och avlopp förberett för montering av tvättmaskin, inklusive vita plaströr och förkromade metallbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskinens vatten- och avloppskopplingar i ett badrum, synliga vit- och blåfärgade slanganslutningar samt rörledningar bakom en öppnad inspektionslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Avloppsslangen sticker du bara ned i avloppet. Kanske att du vill ha en spilltratt till, men då måste du borra i kaklet för att kunna skruva fast det och det är inte strikt nödvändigt, men det är bra att ha något som håller fast avloppsslangen. Jag har varit med med om att en avloppsslang halkat ur och det var lite småtrist när maskinen pumpade ut litervis med vatten smutsigt, tvåligt vatten på golvet.

Till vattnet behöver du två skiftnycklar. Sedan är du rejält uppmärksam på den här videon:
Det viktigaste är att inte dra för hårt.

Jag ser inte vilken dimension det är på bilden men det är en pluggad klämringskoppling. Det står på yttersta muttern vilken dimension koppling det är. Sedan går du och köper en koppling som passar mellan klämringskopplingen och tvättmaskinen. Är du osäker, kolla i monteringsanvisningen till tvättmaskinen vilken dimension det är på dess koppling men det är nästan alltid 3/4". Gå till affären och fråga vilken du ska ha, Hornbach har ofta ett stort vvs-sortiment.

I det lilla skåpet du har på bild stänger du svarta kranen - det borde vara kallvattnet - sedan använder du två skiftnycklar och lossar muttern längst ut och tar bort pluggen, på med övergången, på med slangen, väg in maskinen med vattenpass (skruva fötterna i rätt höjd), knäpp en långburk och lek att du är en rörgubbe som vet vad han gör.
 
Haha okej tusen tack för hjälpen, då ska jag gå och leka rörgubbe nu en söndag sen kanske det blir en långburk för att fira att jag har blivit vvsare nu också😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.