Hej!
Har en fundering om att limma liggande lecablock på befintligt parkettgolv som ska bli grund till ett spisfundament. Bör man ha något mellan parkett och leca, exempelvis tunn foam ifall golvet rör sig under årstiderna?
 
  • Liggande lecablock på parkettgolv bredvid vitputsad och tegelvägg, med ett rör och isoleringsmaterial bakom blocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart järnspis med dubbeldörrar på parkettgolv, golvskydd och hammare syns intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Låter märkligt att ställa en spis rakt på parkett. Hur ser golvet ut under parketten? Är det en väldigt lätt spis så att golvet klarar detta?

Annars kan du ju lägga lecablocken flytande på golvet och bara foga dem, t ex på byggplast.
 
Redigerat:
  • Gilla
MioMorris
  • Laddar…
M MioMorris skrev:
Hej!
Har en fundering om att limma liggande lecablock på befintligt parkettgolv som ska bli grund till ett spisfundament. Bör man ha något mellan parkett och leca, exempelvis tunn foam ifall golvet rör sig under årstiderna?
Vad är det för spis ni avser ställa dit?
Jag är nyfiken vad den väger.

Vi har vår kamin som väger runt 150kg ståendes på parketten, dock med ett eldstadsplan emellan.

Låter dock lite udda med att limma lecablock på golvet..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter märkligt att ställa en spis rakt på parkett. Hur ser golvet ut under parketten? Är det en väöligt lätt spis så att golvet klarar detta.

Annars kan du ju lägga lecablocken flytande på golvet och bara foga dem, t ex på byggplagolvet
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter märkligt att ställa en spis rakt på parkett. Hur ser golvet ut under parketten? Är det en väöligt lätt spis så att golvet klarar detta.

Annars kan du ju lägga lecablocken flytande på golvet och bara foga dem, t ex på byggplast.
Precis, tanken är att lägga flytande leca som grund. Under parketten finns gammalt klinkergolv där det stått en gammal vedspis.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är det för spis ni avser ställa dit?
Jag är nyfiken vad den väger.

Vi har vår kamin som väger runt 150kg ståendes på parketten, dock med ett eldstadsplan emellan.

Låter dock lite udda med att limma lecablock på golvet..
En Rosslagspisen. Du kan se bilderna som föll bort vid första inlägget.
 
Claes Sörmland
Ser rejält tungt ut. Jag skulle såga bort parketten och ställa den direkt på murstocken.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M MioMorris skrev:
En Rosslagspisen. Du kan se bilderna som föll bort vid första inlägget.
Tack, såg inga bilder när jag svarade.

Håller med Claes, ta bort golvet under.
 
  • Gilla
MioMorris
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser rejält tungt ut. Jag skulle såga bort parketten och ställa den direkt på murstocken.
Jo har varit inne på det men sedan tänkt att om jag en vacker dag (vilket inte lär hända) vill ta bort denna spishörna, då ligger parkettgolvet oskadat under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.