V Villa1949 skrev:
Jag hade dragit mig ur om jag hade möjlighet.

Risken känns för stor att problemet är svårt att lösa och att man efter en massa jobb och pengar ändå sitter kvar med en mögellukt. Den situationen hade inte jag velat hamna i.
Vi får verkligen tänka igenom det ordentligt. Det är ett fantastiskt hus i övrigt. Vill också förtydliga att det inte finns någon dålig lukt i själva huset, däremot i golvet när man borrade.
 
Om ni går vidare med att köpa. Se till att renovera golv o gärna el på en gång INNAN ni flyttar in så slipper ni bo i kaos ett tag. Dubbelt boende är billigare än skilsmässa och att bara äta hämtmat i 2 månader. (Det tar alltid längre tid än du tror)
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Claes Sörmland
O olofh skrev:
Det jag slås av i din andra tråd är att den utbyggnaden måste ju vara någon form av svartbygge. Aldrig att golv direkt på mark skulle bli godkänt.
Det var standardgolvet i svenska hus på landsbygden förr. Kallas för mullbänk. Jag är lycklig ägare av ett timmerhus med en mullbänk. Samma sak hade hänt i mitt hus, man hade lagt plastmatta på trägolvet och därmed stoppat fuktrörelser vilket gjorde att golvet blev fuktigt och rötade. Här tråden där jag fixade detta i ett rum:

https://www.byggahus.se/forum/threads/ersaetta-asar-golvbjaelksstockar-i-mullbaenk.254122/
 
  • Gilla
anaitis och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var standardgolvet i svenska hus på landsbygden förr. Kallas för mullbänk. Jag är lycklig ägare av ett timmerhus med en mullbänk. Samma sak hade hänt i mitt hus, man hade lagt plastmatta på trägolvet och därmed stoppat fuktrörelser vilket gjorde att golvet blev fuktigt och rötade. Här tråden där jag fixade detta i ett rum:

[länk]
Kanske inte lika vanligt på ett 40-tals hus som torp från 1800talet men visst. Problemet för Ts är att han inte vet innan de har öppnat upp

Ps. Fin renovering du gjorde
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var standardgolvet i svenska hus på landsbygden förr. Kallas för mullbänk. Jag är lycklig ägare av ett timmerhus med en mullbänk. Samma sak hade hänt i mitt hus, man hade lagt plastmatta på trägolvet och därmed stoppat fuktrörelser vilket gjorde att golvet blev fuktigt och rötade. Här tråden där jag fixade detta i ett rum:

[länk]
Tack för länk! Väldigt intressant.

Och ja, visserligen byggt -40 men det kan ju i princip vara en tidigare grund... Enligt uppgifter "från bygden" så har den bonden som byggde till (samma släkt som reste första huset någon gång 1890-tal) byggt det själv med material som fanns att tillgå i närheten. Det vill säga virke från någon lada som skulle rivas, sten från åkrarna och så vidare. Mycket annat fick han inte tag på när det var brinnande krig på kontinenten. Så han har säkert byggt efter en äldre standard än vad som i övrigt var praxis på 40-talet.
 
Claes Sörmland
S Stallkatten skrev:
Tack för länk! Väldigt intressant.

Och ja, visserligen byggt -40 men det kan ju i princip vara en tidigare grund... Enligt uppgifter "från bygden" så har den bonden som byggde till (samma släkt som reste första huset någon gång 1890-tal) byggt det själv med material som fanns att tillgå i närheten. Det vill säga virke från någon lada som skulle rivas, sten från åkrarna och så vidare. Mycket annat fick han inte tag på när det var brinnande krig på kontinenten. Så han har säkert byggt efter en äldre standard än vad som i övrigt var praxis på 40-talet.
Notera, mullbänkar är kalla golv. Inget för modernt liv i strumpor och familjemys i soffan vintertid. Det finns nog en anledning till att man har tilläggsisolerat golvet.

Bäst är nog att riva ut alltsammans och lägga t ex Hasopor och kanske t o m golvvärmeledningar. Ett rejält projekt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alltid svår avvägning men börja med att säga upp avtalet så inte den tidsfristen löper ut. Även om ni startar en förhandling så blir ni fast om avtalet inte är uppsagt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.