Utan bilder blir det rena gissningar.

Kan vara damm, fett, mm från inomhusluften.

Hur ofta byts/rengörs luftfiltret i FLVPn?
 
R
Alina G Alina G skrev:
Hej! Jag har lagt märke till att takpannorna runt ventilationen från värmepumpen har blivit missfärgade eller smutsiga. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Tack på förhand!!!
Det är ganska vanligt, tror det beror på att det blir fuktigare av inomhusluften som släpps ut och då fastnar allt lättare på dom fuktiga pannorna kring huven på taket..
 
Demmpa Demmpa skrev:
Utan bilder blir det rena gissningar.

Kan vara damm, fett, mm från inomhusluften.

Hur ofta byts/rengörs luftfiltret i FLVPn?
Byts en gång per år ungefär.
 
  • Bild av ett hus med ett tak täckt av tegeltakpannor och en vit skorsten ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Det är ganska vanligt, tror det beror på att det blir fuktigare av inomhusluften som släpps ut och då fastnar allt lättare på dom fuktiga pannorna kring huven på taket..
Det kan vara hög luftfuktighet på vinden och därmed risk för fuktskador där då? Jag kan inte undersöka vinden noggrant eftersom vinden saknar landgång.
 
R
Alina G Alina G skrev:
Det kan vara hög luftfuktighet på vinden och därmed risk för fuktskador där då? Jag kan inte undersöka vinden noggrant eftersom vinden saknar landgång.
Nej det är inomhusluft som kommer ut genom huven du har på tegeltaket..
 
R Rejäl skrev:
Nej det är inomhusluft som kommer ut genom huven du har på tegeltaket..
Okej, tack! Som du kanske anar är jag inte direkt nån expert på det här området 😅
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
Alina G Alina G skrev:
Okej, tack! Som du kanske anar är jag inte direkt nån expert på det här området 😅
Du kan tvätta av ytan om du stör dig på det..
 
  • Gilla
Alina G
  • Laddar…
Tomture61
Har sett de med FLVP där taket vintertid är befriat från snö vintertid , ca 1 m runt utblåset 😬
Då kan man snacka om överventilerat eller taskigt isolerat !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har sett de med FLVP där taket vintertid är befriat från snö vintertid , ca 1 m runt utblåset 😬
Då kan man snacka om överventilerat eller taskigt isolerat !
På vilket sätt är det överventilerat eller taskigt isolerat om det är snöfritt 1 meter runt ventilationshuven?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har sett de med FLVP där taket vintertid är befriat från snö vintertid , ca 1 m runt utblåset 😬
Då kan man snacka om överventilerat eller taskigt isolerat !
Men huset har energiklass B och förbrukar väldigt lite energi…
 
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt är det överventilerat eller taskigt isolerat om det är snöfritt 1 meter runt ventilationshuven?
Mitt eget tak + andra hus i mitt bostadsområde har ej snöfritt vid utblåset på taket .
Jag själv har istappar under utblåset .
Har man snöfritt beror det troligtvis på att luftmängden som kommer ut är för hög / varm .
Eller så har "snickaren" slarvat med tätning / isolering när ö-våningen byggdes .
 
  • Gilla
Alina G
  • Laddar…
Tomture61
Alina G Alina G skrev:
Men huset har energiklass B och förbrukar väldigt lite energi…
Kolla i vinter när det är snö på taket om det är snöfritt vid utblåset .
Antar att det är du som betalar för elförbrukningen .
Dumt att ha sin VP feljusterad .
När VP levereras har den grundinställningar , detta är inte samma sak som att det passar din bostad .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt eget tak + andra hus i mitt bostadsområde har ej snöfritt vid utblåset på taket .
Jag själv har istappar under utblåset .
Har man snöfritt beror det troligtvis på att luftmängden som kommer ut är för hög / varm .
Eller så har "snickaren" slarvat med tätning / isolering när ö-våningen byggdes .
Det beror på vilken FLVP det är, vissa (äldre?) är konstruerade att släppa up luft som håller några plusgrader, dagens FLVP är oftast konstruerade till att sänka från-/avluften till minusgrader.

Ja, man kan minska mängden frånluft och då kan avluften bli lägre men på bekostnad av sämre ventilation som ofta medför sämre inomhusklimat.


"För att se om kompressorn fungerar kan du själv, i de flesta fall, läsa i displayen vilken temperatur den utgående ventilationsluften (avluften) har. Den ska vara 0 till 10 plusgrader när kompressorn är i drift, det vill säga väsentligt lägre än rumstemperaturen."
https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/inspiration/inspiration/dags-att-byta-franluftsvarmepump
 
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på vilken FLVP det är, vissa (äldre?) är konstruerade att släppa up luft som håller några plusgrader, dagens FLVP är oftast konstruerade till att sänka från-/avluften till minusgrader.

Ja, man kan minska mängden frånluft och då kan avluften bli lägre men på bekostnad av sämre ventilation som ofta medför sämre inomhusklimat.


"För att se om kompressorn fungerar kan du själv, i de flesta fall, läsa i displayen vilken temperatur den utgående ventilationsluften (avluften) har. Den ska vara 0 till 10 plusgrader när kompressorn är i drift, det vill säga väsentligt lägre än rumstemperaturen."
[länk]
Min IVT 490 är från 2008 , har justerat frånluften så röret ovan VP känns kall + en minimum med avfrostningar .
TS har ej berättat vilken VP modell han har .
 
  • Gilla
Makkak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.