Bor i ett 1 1/2 plans hus med källare och idag står det en pelletspanna i källaren som värmer huset och murstocken. Kommer troligtvis att investera i fjärrvärme till hösten och undrar om jag måste förstärka ventilationen med någon typ av mekanisk ventilation? Eller det kanske räcker med att värma upp källaren lite mer än vad den görs idag och installera frånluftsfläktar i badrummet på bv och på toan på vindsvåningen?
 
Hej Pjerre!
Synd att inget svarat på din fråga (Befinner mig nämligen själv i den sits Du beskrev i ditt inlägg...)

Hur har det gått? Hur har Du gjort och vad har Du fått för råd?

MVH
//Svante
 
Det är inte helt enkelt att säga vad som kommer att hända när den varma muststocken försvinner samt att flödet av förbränningsluft. Även källare, i alla fall pannrummet, kommer ju att bli kallare.
Murstocken värmer ju lite på vinden också, pannan värmer källaren och luftar den. Du bör nog noga kolla upp hur ventilationen funkar idag först.
Personligen skulle jag inte byta bort pelletsen.
 
hej hej,

Oj då, såg nu att mina och pjerres förutsättningar till 100% inte riktigt stämde.... Vi har ingen pelletspanna, vi har en oljepanna nu....

(Så att behålla nån pellets blir det inte tal om för vår del)

För vår del handlar det alltså om att ersätta oljepannan med något (Frågan är vad...) och då lutar det just nu åt fjärrvärme, men vi oroar oss för konsekvenserna det får på byggnad/konstruktion då man gör en dylik konvertering...

Ventilationen idag är enligt gammal hederlig självdrags-princip.

Jag blir bara inte klok på hur man skall veta att man gör rätt... Å ena sidan flaggar skeptiker för hur allvarliga konsekvenserna kan bli, å andra sidan säger optimisterna att det är klart överdrivet och inga problem... sätt in en x-tra fläkt och x-tra radiator i källaren så har Du kompenserat pannans fördelar till självdraget... Vad skall man tro på? Ingen aning just nu...

Klart är dock; väldigt många har ju konverterat sina hus från oljepanna till fj-värme eller annan "kall" uppvärmning (Typ berg-jord-värme) och hur har dom försäkrat sig om fortsatt god ventilation osv???


MVH
//Svante J
 
Hej!

Vi fick fjärrvärme för ett år sedan i vårt tidigare oljeuppvärmda 60-talshus. Har ännu inte kommit så långt, men ämnar installera FTX. Detta av några andledningar;
- Ingen bra fuktspärr finns mot vinden. Visserligen satte vi plast i de innertak vi bytte vid renoveringen, men alla utrymmen är inte plastade. Alltså kan vår varma fuktiga luft komma upp på vinden och kondenseras där när inte muren längre värmer/ger undertryck i huset.
- Misstänkt radon. Grannen i ett likadant hus har uppmätt för höga värden, vi ligger precis under gränsvärdet.
- Tilläggsisolering. (Inte heller gjort ännu...) Ger kallare vind och därmed större förutsättningar för fuktutfällning. Eventuellt kommer vi också att byta fönster, och ju mer sådana isolerande åtgärder vi vidtar desto större blir ju risken för att radonet kryper upp över gränsen.

Summa summarum har vi tänkt skaffa FTX.

Inte vet jag om det hjälper dig, för jag har inga svar på vad man egentlien "måste" göra, men så har vi resonerat.
/Elin
 
Varje hus är unikt, och faktum är att olika familjer i samma hus, kan få väldigt olika ventilation beroende på hur man lever.

Några exempel på faktorer som kan påverka:
- Stäng några dörrar,kanske blir ett rum som tidigare haft genomgång nu ett rum med endast en dörr.
- Låt ett par rum stå "i malpåse" på vintern, där ingen vistas, och man har bara frostskyddsvärme.
- Ställ in några akvarier i ett annat rum, med doppvärmare och cirkulationspumpar för vattnet.
- Ha ett par tonåringar som tycker halvtimmeslånga varma duschar ett par gånger om dagen är livsnödvändigt
- Ha ett inglasat utrum som används långt in på hösten och tas i bruk tidigt om våren.
- Byta fönster & dörrar samt sätta dit tätningslister kan också förändra varifrån luften kommer, och vart den tar vägen.

Vintertid kan man ha usel ventilation, men nadra årstider helt OK. En rätt så enkel ombyggnad där t.ex. spisfläkten byter ände av köket, kan också få alla tidigare uträkningar att förändras.

Därför går det inte att uttala sig generellt, mer än att man skall låta kunnigt och kompetent folk kolla över ventilationen och ge ett vettigt beslutsunderlag.
 
kloka_elin skrev:
Hej!

Vi fick fjärrvärme för ett år sedan i vårt tidigare oljeuppvärmda 60-talshus. Har ännu inte kommit så långt, men ämnar installera FTX. Detta av några andledningar;
- Ingen bra fuktspärr finns mot vinden. Visserligen satte vi plast i de innertak vi bytte vid renoveringen, men alla utrymmen är inte plastade. Alltså kan vår varma fuktiga luft komma upp på vinden och kondenseras där när inte muren längre värmer/ger undertryck i huset.
- Misstänkt radon. Grannen i ett likadant hus har uppmätt för höga värden, vi ligger precis under gränsvärdet.
- Tilläggsisolering. (Inte heller gjort ännu...) Ger kallare vind och därmed större förutsättningar för fuktutfällning. Eventuellt kommer vi också att byta fönster, och ju mer sådana isolerande åtgärder vi vidtar desto större blir ju risken för att radonet kryper upp över gränsen.

Summa summarum har vi tänkt skaffa FTX.

Inte vet jag om det hjälper dig, för jag har inga svar på vad man egentlien "måste" göra, men så har vi resonerat.
/Elin
Misstänker du att du har Radon i huset bör(måste) du ta reda på varifrån Radonet kommer innan du gör några åtgärder !
Om det är Radon från marken och du t.ex. förstärker ventilationen i ditt hus kommer huset att kunna bli som en "skorsten" för Radonet och du får ökad Radon. Om Radonet kommer från byggmaterialet så kan man öka ventilationen och få ned värdena.
I det första fallet så brukar man bygga "radonbrunnar" under eller vid sidan av kåken och ventilera brunnen.
 
Jag vet att det kommer från betongen i väggarna. Vi mätte för ett år sedan och hade då 190 (gränsvärdet nyss sänkt från 400 till 200) så vi känner oss rätt säkra. Det enda sura i sammanhanget är att om vi istället hade uppmätt 201 hade vi fått bidrag för installationen av FTX... Och tex tilläggsisolering kan ju ev öka radonvärdet, men det är ju rätt olämpligt att spruta lösull på hela vinden för att eventuellt uppmäta ett något högre radonvärde och _sen_ dra ett ventilationssystem som vi får bidrag för!

Men här handlade det väl mer om om/hur man ska ändra ventilationen när pelletsen avvecklas.

/Elin
 
kloka_elin skrev:
Hej!

Vi fick fjärrvärme för ett år sedan i vårt tidigare oljeuppvärmda 60-talshus. Har ännu inte kommit så långt, men ämnar installera FTX. Detta av några andledningar;
- Ingen bra fuktspärr finns mot vinden. Visserligen satte vi plast i de innertak vi bytte vid renoveringen, men alla utrymmen är inte plastade. Alltså kan vår varma fuktiga luft komma upp på vinden och kondenseras där när inte muren längre värmer/ger undertryck i huset.
- Misstänkt radon. Grannen i ett likadant hus har uppmätt för höga värden, vi ligger precis under gränsvärdet.
- Tilläggsisolering. (Inte heller gjort ännu...) Ger kallare vind och därmed större förutsättningar för fuktutfällning. Eventuellt kommer vi också att byta fönster, och ju mer sådana isolerande åtgärder vi vidtar desto större blir ju risken för att radonet kryper upp över gränsen.

Summa summarum har vi tänkt skaffa FTX.

Inte vet jag om det hjälper dig, för jag har inga svar på vad man egentlien "måste" göra, men så har vi resonerat.
/Elin
Eeh... jaha ja?! intressanta inlägg som tillkommit sen sist jag var in här. Har bara några frågor på det Du nämner Elin;

- FTX... ???? (Va e de för nåt?....)
- fuktspärr mot vinden; tolkar det som att det kan vara smart att ha en riktig fuktspärr mot vinden, speciellt då man går från "eldstad" till fjärrvärme, eller?!...
-Misstänkt radon....??? Vadå, får man radon för att man skippar oljepannan??? Hänger inte riktigt med på resonemanget här... Utveckla gärna. (För egen del har vi gjort radonmätning och den var ok, värsta pucken visade på 140 (förvisso med tillägget +/- 60 dvs. det kan diffa till 200, men sannolikheten för värdet i140, istället för 200, är 95% så det känns väl ok) Vad händer när vi installerar fj-värme???
- Vårt hus är tilläggsisolerat, och fönster är bytta och det var gjort för 20 år sen, så då borde man väl ha märkt fuktproblem under den tiden om dessa förekommit eller?!... Ändock, i och med dessa förutsättningar; skall jag oroa mig för radon eller fuktfällning ELLER både och?!...

Tacksam för klargörande av detta!

//Svante
 
Även en modern fjärmvärmeväxlare ger spillvärme, speciellt om man låter bli att isolera en bit av de varma rören. Sedan kanske det finns möjlighet att minska värmeförlusterna i pannrummet något (täta o isolera mot ytterväggar) och få spillvärmen dit man vill (värmen kan ventileras ut i övre delen av rummet). Kanske det räcker i ditt fall?

I mitt fall räcker spillvärmen för att värma pannrum o garage från 15 till 20 grader. Och ändå är garageporten ganska otät. Jag ska täta av porten något och isolera nakna rör, och försöka ventilera in lite av spillvärmen i huset (via ovankanten av en dörr), eftersom jag inte behöver värma murstock eller källare.
 
LSJ: fukt kan bli problem i och med att ventilationen i princip blir "okontrollerad" när du tar bort pannan. Har man en panna med skorsten så drar man ut luft från huset genom skorstenen och man får därigenom ett undertryck i huset. Tar man bort pannan försvinner skorstensverkan och därmed undertrycket. Det gör att man får ett större lufttryck mot innertaket. Har man då dålig (eller - som ofta i gamla hus - ingen) ångspärr, dvs plastfolie, i innertaket, så kan man få ett stort luftläckage upp på vinden. Det leder i sin tur till att den varma inneluften kyls ned på vinden och man får hög luftfuktighet och i värsta fall kondens. Det är inte bra. Har du bara självdrag nu så bör du komplettera med frånluftsventilation i samband med fjärrvärmeinstallationen. FTX är ett balanserat ventilationssystem (dvs det ger ingen tryckskillnad mellan ute- och inneluft) med värmeåtervinning. Spontant känns det inte som nånting man borde investera i när man ändå köper en fjärrvärmeinstallation - det blir väl dyrt nog?

Radon är ett problem i sig. Nu verkar ju inte du ha några problem, men har man problem med markradon så bör man istället se till att bryta flödet av luft från marken. Tex genom undertrycksventilation av krypgrunden eller källaren.
 
LSJ skrev:
Eeh... jaha ja?! intressanta inlägg som tillkommit sen sist jag var in här. Har bara några frågor på det Du nämner Elin;

- FTX... ???? (Va e de för nåt?....)
- fuktspärr mot vinden; tolkar det som att det kan vara smart att ha en riktig fuktspärr mot vinden, speciellt då man går från "eldstad" till fjärrvärme, eller?!...
-Misstänkt radon....??? Vadå, får man radon för att man skippar oljepannan??? Hänger inte riktigt med på resonemanget här... Utveckla gärna. (För egen del har vi gjort radonmätning och den var ok, värsta pucken visade på 140 (förvisso med tillägget +/- 60 dvs. det kan diffa till 200, men sannolikheten för värdet i140, istället för 200, är 95% så det känns väl ok) Vad händer när vi installerar fj-värme???
- Vårt hus är tilläggsisolerat, och fönster är bytta och det var gjort för 20 år sen, så då borde man väl ha märkt fuktproblem under den tiden om dessa förekommit eller?!... Ändock, i och med dessa förutsättningar; skall jag oroa mig för radon eller fuktfällning ELLER både och?!...

Tacksam för klargörande av detta!

//Svante
*FTX = Från Till Luft Värmeväxlare. Man trycker in luft och suger ut luft, när man suger ut luften så kramar man ur värmen ur Från luften i en värmeväxlare. = Spar en hel del energi.
FTX är troligen det abslut bästa Ventilations systemet man kan ha.

*Varm luft kan bära mer fukt änn kall. Varm & fuktig luft ska ut genom ventilationen, om den inte gör det så stiger den uppåt (mesta av det iallafall). Där den riskerar att kondensera (=fukt). Resultatet kan bli möggelskador eller andra fuktskador.
Plastar man mot vinden kan inte fukten ta den vägen upp och kondensera på vinden.
Detta är ganska vanligt när man har självdragsventilation och byter från Varmskorten (ved,pellets, olja, osv) till en kall skorsten (El-Panna, värmepump, fjärrvärme, osv). Framför allt om man dessutom har tillägsisolerat. Då ökar risken för kondens.
I stort sätt så om man har självdrag och går i från varmskortsten till kall så har man inget ventilations system överhuvudtaget. Man får hoppas att det blåser igenom huset helt enkelt.

*Risken med radonet ökar inte. Men om ni har radon i källaren i dag och ni har mätt upp det i boytan till under 200. Och ni tar bort Oljepannan (som suger luft) så kommer radonet i källaren (om den kommer där i från) ev att söka sig upp till Boytan. Framför allt om man har dåligt Till luft i boytan och installerar fläktar. Ganska ofta har man rejäla till luft ventiler i just källaren. En del hus tar just sin Till luft i från källaren då den blir lite förvärmd genom källaren. Smart,, fast inte om man har radon i källaren.

Samman fattning.
När ni byter uppvärmingsform bör ni se över eran innomhus ventilation sammtidigt.
Ni ska ha bra Frånluft Samt bra till luft. I huset ska ni ha ett svagt undertryck. Ingen luft ska komma in i boytan huset från källaren. Luften där nere är oftast fuktig och kan innehålla radon.
 
Hej Per-Erik och tack för glimrande svar!

Ger dock följdfrågor, trots utförliga uppgifter. Främst tänker jag på det Du nämner i Din sammanfattning; "Ni bör samtidigt se över eran inomhus ventilation" Ok, men hur? Finns det någon man kan anlita för ändamålet (Vart och vem isåfall?) Finns det utrustning att hyra och testa med? Kort och gott: hur kontrollerar jag och tar reda på statusen på husets ventilation och därigenom finner svar på lämpligaste åtgärd för att säkra en god ventilation i samband med uppvärmningskonverteringen?!?

(Har i dagarna signat oss för fjärrvärme nu, så nu börjar det närma sig!!!)


Tackar på förhand,

MVH
LSJ
 
Jag undrar vad skall man göra med rökkanalen när man har tagit bort oljepannan?

Mvh.Kent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.