Hej,
Vi har en stuga på 50m2 i Norrland med torpargrund. Vid en fuktmätning nu i augusti så visade det sig att luftfuktigheten låg på 85% vilket är över det rekommenderade 75%.

Vi funderar på att installera en sorptionsavfuktare men har problemet att det är väldigt låg grund, vilket gör dragning av markplast till en omöjlighet utan att slita upp hela golvet. Ett alternativ vi har funderat på är att endast slita upp golvet i ett mindre sovrum, gräva ur och där installera en sorptionsavfuktare, med en inspektionslucka så att man kan komma åt att byta filter.

Om vi kör på varianten med sovrummet så kommer vi endast kunna få ut markplast på en mindre del av stugan, och avfuktaren kommer mest troligt få jobba lite hårdare.

Är detta en lösning som skulle funka? Själva marken är väldigt sandig och det är i övrigt inte jättefuktigt i området, dock i år har varit ett rekordår sett till fukt.
 
Jag skulle nog inte börja med avfuktare, det är ok att ha hög fukt under kort tid på sommaren utan att det blir problem.

I Norrland är det väl bättre med ventilation ?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fpv1 skrev:
Hej,
Vi har en stuga på 50m2 i Norrland med torpargrund. Vid en fuktmätning nu i augusti så visade det sig att luftfuktigheten låg på 85% vilket är över det rekommenderade 75%.

Vi funderar på att installera en sorptionsavfuktare men har problemet att det är väldigt låg grund, vilket gör dragning av markplast till en omöjlighet utan att slita upp hela golvet. Ett alternativ vi har funderat på är att endast slita upp golvet i ett mindre sovrum, gräva ur och där installera en sorptionsavfuktare, med en inspektionslucka så att man kan komma åt att byta filter.

Om vi kör på varianten med sovrummet så kommer vi endast kunna få ut markplast på en mindre del av stugan, och avfuktaren kommer mest troligt få jobba lite hårdare.

Är detta en lösning som skulle funka? Själva marken är väldigt sandig och det är i övrigt inte jättefuktigt i området, dock i år har varit ett rekordår sett till fukt.
Vad är problemet? Har du mögel/fuktproblem i trossbotten ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är problemet? Har du mögel/fuktproblem i trossbotten ?
Ska ge lite mer kontext. Vi håller på att sälja stugan, och hade hittat en köpare. Vid besiktning så påtalade besiktningsmannen att han kunde känna en svag men avvikande doft och rekommenderade köparna att undersöka vidare.

Ocab kom dit och fuktmätte, och kom fram till 85%, de tog bilder på trossbottnen och på bilden kan man se en mindre vit fläck vilket skulle kunna vara vitmögel. Det fanns även spår av tillväxt på marken, möjligtvis från sågspån som fallit ner.

Ocabs ”offert” för att fixa detta skulle ligga runt 400 tusen (för 50kvm) och de skulle då riva upp golvet, och stoppa in en luftavfuktare. Vi frågade om det fanns mögel och han kunde inte bekräfta mögel men sa ”att det är nästan garanterat vid dom här värdena”. Det var väldigt svårt att få något ordentligt svar ur honom.

Besiktningsmannen trodde att doften kunde bero på stillastående luft, då vi inte har någon ventilation i stugan. Vilket vi ska sätta in med.

Vi måste göra nånting för att åtgärda problemet då det nu är ”påtalat”, även om vi hittar en annan köpare. Vår spontana tanke var att sätta in luftavfuktare.
 
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Se till att grunden ventileras lagom. Se till att huset har god ventilation och värme. Annat är bortkastade pengar. Värsta lurendrejeriet jag hört, 400tkr! Ocker.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se till att grunden ventileras lagom. Se till att huset har god ventilation och värme. Annat är bortkastade pengar. Värsta lurendrejeriet jag hört, 400tkr! Ocker.
Idag sitter det sex stycken ventilationsgaller fördelade runt grunden, kan man sätta in en fläkt eller liknande eller vad mer går att göra?
 
Attitudeswe
Augusti-september är ju tuffaste fukt månaderna för grunden när den är varm och ute temp börjar krypa nedåt. Har du bara 85% då så ser jag inget direkt problem. Plasta marken ich fortsätt ventilera.

Fukt över helår i en källare jag har sensor i (uppvärmd med tvätt och bastu samt självdrag. 1900tal:

Skärmbild av en app som visar luftfuktighet över 2023. Högsta luftfuktighet är 79%, lägsta 44,4%, och medelvärdet 59,5%. Diagrammet visar en topp i september.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fpv1 skrev:
Idag sitter det sex stycken ventilationsgaller fördelade runt grunden, kan man sätta in en fläkt eller liknande eller vad mer går att göra?
Ska inte behövas. Hur gammalt är huset?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Augusti-september är ju tuffaste fukt månaderna för grunden när den är varm och ute temp börjar krypa nedåt. Har du bara 85% då så ser jag inget direkt problem. Plasta marken ich fortsätt ventilera.

Fukt över helår i en källare jag har sensor i (uppvärmd med tvätt och bastu samt självdrag. 1900tal:

[bild]
Kan tyvärr inte plasta marken utan att riva upp allt
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska inte behövas. Hur gammalt är huset?
Byggt 1983
 
F fpv1 skrev:
Byggt 1983
Otroligt märkligt om det inte vore minsta lilla påverkan på trossbottnen efter ca 40 år!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.