Hej,

Jag ber om ursäkt i förväg om jag använder fel terminologi, men jag är nybörjare och skulle verkligen uppskatta er hjälp och vägledning.

Jag bor i en lägenhet där ett av fönstren har blivit fastskruvat med 5 skruvar, som ni kan se på bilden. Det verkar vara någon slags list som har skruvats fast mot fönsterkarmen. Alla andra fönster i lägenheten går att öppna, men just detta går inte att få upp.

Jag försökte skruva loss det, men det verkar inte gå att göra utan att skada fönsterramen på något sätt. Är det verkligen enda alternativet att skruva upp det? Varför har man gjort på det här viset från början? Finns det några risker med att skruva upp det, förutom att jag kanske måste spackla och måla om fönsterramen efteråt?

Tack så mycket för er hjälp!
 
  • Närbild av ett fönster där en list har skruvats fast mot fönsterkarmen med flera skruvar, vilket gör att fönstret inte går att öppna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med träkarm, fastskruvad med skruvar i en list mot fönsterramen, synlig skruvhalva och bredvid är ett fönster med lamellgardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm med fästlist fastsatt med flera skruvar, hindrande öppning av fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Goldfarmer Goldfarmer skrev:
Hej,

Jag ber om ursäkt i förväg om jag använder fel terminologi, men jag är nybörjare och skulle verkligen uppskatta er hjälp och vägledning.

Jag bor i en lägenhet där ett av fönstren har blivit fastskruvat med 5 skruvar, som ni kan se på bilden. Det verkar vara någon slags list som har skruvats fast mot fönsterkarmen. Alla andra fönster i lägenheten går att öppna, men just detta går inte att få upp.

Jag försökte skruva loss det, men det verkar inte gå att göra utan att skada fönsterramen på något sätt. Är det verkligen enda alternativet att skruva upp det? Varför har man gjort på det här viset från början? Finns det några risker med att skruva upp det, förutom att jag kanske måste spackla och måla om fönsterramen efteråt?

Tack så mycket för er hjälp!
Prata med din hyresvärd.
 
H HEM2121 skrev:
Prata med din hyresvärd.
BRF
 
Det finns både öppningsbara och icke öppningsbara fönster. Finns flera skäl att ha icke-öppningsbara fönster där det är onödigt, dels billigare och dels ett betydligt större ljusinsläpp.

Det framgår inte av dina bilder vad det är för typ av fönster du har, i alla fall inget jag kan se.
 
H
Goldfarmer Goldfarmer skrev:
BRF
Prata med BRF, även med någon granne som kanske har samma typ av fönster. Är du säker på att fönstret är öppningsbart?
 
  • Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det finns både öppningsbara och icke öppningsbara fönster. Finns flera skäl att ha icke-öppningsbara fönster där det är onödigt, dels billigare och dels ett betydligt större ljusinsläpp.

Det framgår inte av dina bilder vad det är för typ av fönster du har, i alla fall inget jag kan se.
Alla fönster är 3-glasfönster och likadana, men anledningen till att jag vill öppna just detta är att det har kommit smuts mellan glasen. Jag har lyckats rengöra alla andra, förutom detta som inte går att öppna. Jag har bifogat bild på fönstrena jag har i min lägenhet också för din referens.
 
H HEM2121 skrev:
Prata med BRF, även med någon granne som kanske har samma typ av fönster. Är du säker på att fönstret är öppningsbart?
Ingen granne har likadana fönster, dessa byttes på tidigt 90-tal. Och jag har samma fönster i hela lägenheten. Vänligen se bild bifogad.
 
  • Fönsterbyte från tidigt 90-tal, med vita persienner halvvägs neddragna, utsikt mot träd utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Goldfarmer Goldfarmer skrev:
BRF
När man tittar på dina bilder ser det ut som att det fastskruvade fönstret har en vädringshake.
Så jag uppfattar det som om åtminstone tidigare har varit möjligt att öppna.
Vore super om du kan ta en bild på hela fönstret.
Men direkt svar på din fråga så ja man spacklar och målar nytt om fönsterkarmen skadas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
När man tittar på dina bilder ser det ut som att det fastskruvade fönstret har en vädringshake.
Så jag uppfattar det som om åtminstone tidigare har varit möjligt att öppna.
Vore super om du kan ta en bild på hela fönstret.
Men direkt svar på din fråga så ja man spacklar och målar nytt om fönsterkarmen skadas.
H HEM2121 skrev:
Prata med BRF, även med någon granne som kanske har samma typ av fönster. Är du säker på att fönstret är öppningsbart?
Ingen av grannarna har likadana fönster som jag, då dessa byttes ut i början av 90-talet. Jag har samma typ av fönster i hela lägenheten. Vänligen se bifogad bild.

På bilden som du ser går det bra att öppna fönstret på höger sida, men på vänster sida går det inte. Handtaget fungerar, men jag kan inte få loss vänster sida. Jag misstänker att det beror på skruvarna som sitter fast i fönsterkarmen på vänstersida av fönstret?
 
  • Fönster med vita persienner, där höger fönster kan öppnas men vänster sida är fast och misstänks vara blockerat av skruvar i fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Goldfarmer Goldfarmer skrev:
Ingen granne har likadana fönster, dessa byttes på tidigt 90-tal. Och jag har samma fönster i hela lägenheten. Vänligen se bild bifogad.
😀 snabbt jobbat.
 
Här ser ni vad jag menar att det går att öppna höger, men ej vänster
Goldfarmer Goldfarmer skrev:
Ingen av grannarna har likadana fönster som jag, då dessa byttes ut i början av 90-talet. Jag har samma typ av fönster i hela lägenheten. Vänligen se bifogad bild.

På bilden som du ser går det bra att öppna fönstret på höger sida, men på vänster sida går det inte. Handtaget fungerar, men jag kan inte få loss vänster sida. Jag misstänker att det beror på skruvarna som sitter fast i fönsterkarmen på vänstersida av fönstret?
 
  • Två utåtgående dörrar med plisségardiner, där höger dörrhandtag är dörr till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ha skruvat fast fönstret för att göra det mer besvärligt för tjuvar vid inbrott.

Men konkret det går att återställa efter skruvhålen.
Spackel eller träplugg och sedan måla.
 
  • Gilla
Goldfarmer
  • Laddar…
H
Goldfarmer Goldfarmer skrev:
Här ser ni vad jag menar att det går att öppna höger, men ej vänster
Jag skulle prata med tidigare hyresgäst om möjligt och BRF. Det är svårt att se p en bild var felet ligger. Kan det det finnas någon anledning till att fönstret inte går att öppna? Är det fastskruvat av någon anledning?
 
H HEM2121 skrev:
Jag skulle prata med tidigare hyresgäst om möjligt och BRF. Det är svårt att se p en bild var felet ligger. Kan det det finnas någon anledning till att fönstret inte går att öppna? Är det fastskruvat av någon anledning?
Ja, jag håller med. Varken de tidigare boende eller BRF vet varför. Det är också konstigt hur de lyckats skruva i skruvarna utan att skada fönsterkarmen, eftersom jag inte kan få loss dem när jag försöker skruva ut dem utan att skada fönsterkarmen – de sitter för nära karmen och tar emot.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Man kan ha skruvat fast fönstret för att göra det mer besvärligt för tjuvar vid inbrott.

Men konkret det går att återställa efter skruvhålen.
Spackel eller träplugg och sedan måla.
Ja, jag kommer dock behöva spackla och måla även fönsterkarmen, eftersom skruvarna tar emot när jag försöker skruva loss dem. Det är synd, då jag helst hade velat undvika det arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.