Eksjöhus har råspont och enkelgips som standard. Är det någon av "de stora" som inte har enkelgips?
 
Sävsjö Gipshus :)
 
T
Älvsbyhus har inte ens gips, utan bara spån. Kul när man tapetserar och spånet sväller.
 
tank77 skrev:
Älvsbyhus har inte ens gips, utan bara spån. Kul när man tapetserar och spånet sväller.
Jag fattar inte vad de tänker med som bygger med spån ytterst...Håller precis på att gipsa om en hel kåk där puckona som "renoverade" för 20 år sen använde spån utan gips. Gissa om det är rörelseskarvar överallt.

Att bygga hus med enkelgips och dåliga tak är ganska dumt kan jag tycka, om merkostnaden är några tiotusen är det väl inget att tveka på?

Huset ska ju förhoppningsvis stå i hundra år utan att blåsa omkull. Dessutom, varenda gång nåt ska upp på väggen kommer du bli tokig om det bara är en sketen gipsskiva.

www.viksbergsgard.se
 
Jag tror att de hustillverkare som bygger hela sektioner i fabrik (Älvsbyhus, Hjältevad, Sidensjö) har spånskivor istället för gips. Misstänker att det kan bero på stabilitet under transport eller något liknande. Kanske någon som vet?
 
Vi har precis byggt ett Hjältevadshus och vi har gipsskivor. Enkel gips på varje sida av regeln med isolering emellan eftersom valde det som tillägg. Dock var vårat hus ett jubileums hus. Tror att Hjältevadshus har spånskidor annars.
 
Pepparkaka skrev:
Jag tror att de hustillverkare som bygger hela sektioner i fabrik (Älvsbyhus, Hjältevad, Sidensjö) har spånskivor istället för gips. Misstänker att det kan bero på stabilitet under transport eller något liknande. Kanske någon som vet?
ja det har nog med stabiliten att göra, gips är ju känsligare, vi har en smålandsvilla och de bygger ju också på fabrik men de har en armerad gips som är starkare än den vanliga, inga problem än så länge med uppsättning o likande, det finns ju pluggar...;)
 
  • Gilla
Aplysia
  • Laddar…
Villa Varm har också spån i stället för gips har jag för mig. Och de levererar väl väggsektioner?
 
Det är ganska lustigt med sådana här trådar egentligen. Det tycker jag som bygger ett budgethus (SMV Nybro) som folk här rynkar på näsan åt.

Folk här i forumet undrar varför man bygger "ett sådant" hus... "tillvalen gör att det ändå blir lika dyrt som ett vanligt annat kataloghus". För oss som bor i en storstad med tomtpriser på minst 1,2 miljoner i "vanliga" områden (och i lyxområdena över 2-3 milj för TOMT) så blir tomtpriserna en stor del av husbyggnationen och vad blir då "lidande"... jo, huset! Vi får ett VINKELhus som kan bli 197kvm när vi inrett vinden. Vi vill inte betala extra för att få allt lull-lull i spottar i tak, golvvärme, dubbelgips osv. För då hade vi inte haft råd att bygga något hus trots att vi har bra ekonomi.

Om alla husfabrikanter hade byggt efter vad som sägs vara "standard" idag så hade många med oss inte haft råd att bygga. Så innan ni klankar ner på oss med Älvsbyhus eller Smålandsvillor, tänk ett steg längre... Det finns faktiskt ställen där tomten kostar mer än 200 000...

/Inte sniken!!!!
 
I
Snysop:
Ser egentligen ingen här som klankat ner på enkla hus. Bara enkelgipsväggar i byggsats och det är oftast för att de inte vet varför.

Att tapetsera på spån är heller ingen konst. Det har jag själv gjort (16 mm) utan problem. Om man däremot använder fel tapetseringsmetod (läs: smetar lim på väggen i.s.f. på tapetens baksida och låter den svälla och kriderar spånet först) så kan spånet resa sig. Annars är gips ett utmärkt tapetserings- och målningsunderlag. Men ska husägaren hänga något tungt på enkelgips i förlängningen är det bättre med enbart spån eller gipsad OBS/spån.

Givetvis bygger man efter sina ekonomiska förutsättningar. Priset på tomten spelar då ingen roll. Dyr tomt är inte = att man måste sätta upp ett dyrt hus på den oxå. Men en del satsar slantarna på lyx och annan flådighet. Andra, som tydligen du tillhör, satsar på yta och funktion. Jag hade gjort detsamma.
_________________
Byggaren
 
Jo, fast bara för att det finns dyra tomter så måste man ju få ifräggasätta kvalitéten hos olika hustillverkare. Ett forum handlar om att öppet diskutera fördelar/nackdelar med olika hus - inte att bita sig i tungan bara för att vissa kanske inte har råd. Själva bygger vi också i ett dyrt område där tomterna kostar lika mycket som er. Vi var också länge inne på att bygga med Smålandsvillan eftersom det nästan var det enda vi hade råd med. Vi bytte dock strategi baserat på nogranna överväganden eftersom vi inte vågade "chansa" på smålandsvillan. Alla måste kunna framföra sina åsikter och det handlar inte om att klanka ner på ert beslut att bygga smålandsvillan.
 
kungkokos skrev:
Enkelgips är mycket vanligt. Allt för att få ner priset på kataloghusen.
Det finns tidigare trådar om vilka som bygger med träskiva bakom gips. Det är inte de "vanliga" husföretagen iaf såsom Myresjöhus och Götenehus. Smålandsvillan och Älvbyhus-segmentet är inte ens att tänka på.
Isolering i innervägg kostar ca 250 kr/löpmeter. Räkna med 10 000 i en "vanlig" 1½-plansvilla.
Spån/OSB/råspånt blir genast dyrare.
Götenehus har spån+gips.
 
Då är det en nyhet. I Götenehuset som jag har byggt (avropat i augusti 2007) så var detta tillval
 
Samma sak för oss när vi pratade med Götenehus för ett knappt år sedan. Bara gips, ingen träskiva bakom utan det var tillval. Men det kan ju naturligtvis ha ändrats.
 
Kan som sagt vara nytt, de har ju precis kommit med ny katalog och byggmetoder.
På huset vi ska bygga(Lindö) är det spån+gips, 195+70mm iso i väggar, 550mm iso i taket och 240mm i snedtaket. Vad jag vet så är det nog bland det bästa på marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.