Kolla med er styrelse.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N
Centano Centano skrev:
Kolla med er styrelse.
önskar mer generella svar och er erfarenhet kring detta.
 
N ninasky skrev:
får man bygga ett minikök i ett sovrum/vanligt rum?

avser bostadsrätt.

rummet gränsar med duschrum ifall det underlättar med vatten osv...
Ja, om du inte påverkar föreningens stammar/avlopp eller ventilation som tillhör föreningen. Typ ett pentry är inte bygglovspliktigt.
 
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, om du inte påverkar föreningens stammar/avlopp eller ventilation som tillhör föreningen. Typ ett pentry är inte bygglovspliktigt.
Då är frågan, påverkar ett minikök föreningens stammar/avlopp eller ventilation?

Jag är amatör på detta...
 
N ninasky skrev:
Då är frågan, påverkar ett minikök föreningens stammar/avlopp eller ventilation?

Jag är amatör på detta...
Vad ska installeras? Normalt sett inte.
 

Bästa svaret

BirgitS
N ninasky skrev:
Då är frågan, påverkar ett minikök föreningens stammar/avlopp eller ventilation?

Jag är amatör på detta...
Ett kök ska ha frånluft vilket man normalt inte har i ett sovrum så det är normalt att ventilationen påverkas när man stoppar in ett minikök i ett sovrum.
Att koppla in ett köksavlopp på en badrumsstam är en påverkan eftersom köksavlopp orsakar mer beläggning i avloppsrören än badrumsavlopp.

Du måste alltså börja med en dialog med styrelsen eftersom du behöver deras tillstånd för att göra en sån förändring.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Ett kök ska ha frånluft vilket man normalt inte har i ett sovrum så det är normalt att ventilationen påverkas när man stoppar in ett minikök i ett sovrum.
Att koppla in ett köksavlopp på en badrumsstam är en påverkan eftersom köksavlopp orsakar mer beläggning i avloppsrören än badrumsavlopp.

Du måste alltså börja med en dialog med styrelsen eftersom du behöver deras tillstånd för att göra en sån förändring.
Ok. Tolkar detta som ett nej.
 
BirgitS
Man kan mycket väl få ett tillstånd. Jag känner till en bostadsrättsförening där studentrum utan kök har fått ett pentry när föreningen har renoverat studentrummen.
 
Claes Sörmland
När man skrev bostadsrättslagen så införde man ett tillståndskrav för att ändra ledningar för tappvatten, avlopp och ventilation. D v s man behöver styrelsens tillstånd för att ändra dragningen av dessa. Detta gjordes med utgångspunkten att det skulle krävas styrelsens tillstånd att flytta på badrum och kök. Så styrelsens tillstånd krävs.

Det kan också kräva en bygganmälan hos kommunen om man väsentligt behöver ändra på ventilationsanläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.