Jag har bara hört talas om eternit och asbets - har ingen aning om hur det ser ut..

Tanken är att fixa till ett "skräprum" i sommarstugan och byggfirma som ska fixa ytskikten bad mig försöka riva ut så mycket kakel, plastmatta osv för att underlätta och hålla kostnaderna nere.

I ena hörnan har det varit dusch och när jag rev ut plastmattan så var det någon form av betongplatta under. Den dammar inte men spricker rätt lätt. Kommer att skicka in en bit av materialet för provtagning på måndag, men tänkte höra om någon här kan identifiera och bekräfta att det är eternit? Eller är det någon annat mer ofarlig form av betongliknande fuktspärr/isolering?

Huvudstugan är från 60-talet men har byggts på och om i flera omgångar sedan dess. Just detta badrum är i extern byggnad som tillkommit senare, men jag vet tyvärr inte när.
 
  • Bilden visar en närbild på en bit av en grå betongliknande platta på en yta med sprucken färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med borttagen plastmatta som blottar en betongliknande platta under. Verktyg och bitar av material ligger utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det under plastmattan är troligen flytspackel.
I värsta fall så kan det vara asbest inblandat i spacklet.

Sen kan vissa lim (svartlim), kakelfix, kakelfog innehålla asbest.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det under plastmattan är troligen flytspackel.
I värsta fall så kan det vara asbest inblandat i spacklet.

Sen kan vissa lim (svartlim), kakelfix, kakelfog innehålla asbest.
Stort tack för svar! Visade bilden för en snickare och han sa samma sak. Jag kör vidare, men lite försiktigare och med nyinköpt mask för säkerhets skull.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
johnnur johnnur skrev:
Jag kör vidare, men lite försiktigare och med nyinköpt mask för säkerhets skull.
Damm är ju generellt sett inte så bra att andas in så det är bra att ha på sig någon form av mask när man river oavsett om det är asbest inblandat eller inte.
 
  • Gilla
johnnur och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
johnnur johnnur skrev:
Stort tack för svar! Visade bilden för en snickare och han sa samma sak. Jag kör vidare, men lite försiktigare och med nyinköpt mask för säkerhets skull.
Det är viktigt att veta om materialet innehåller asbest när det ska lämnas in på återvinningscentralen. Det är ju dumt att asbesthaltigt material bränns så att asbestfibrerna sprids i luften och därför ska asbesthaltigt avfall oftast paketeras i dubbla lager plast, märkas som asbesthaltigt och lämnas på särskilt ställe så att det kan skickas till en deponi. Hör med den lokala återvinningscentralen om vilka regler som gäller just där.
 
  • Gilla
johnnur
  • Laddar…
Vattendimma från en blomsterspruta binder dammet medans du river..
 
  • Gilla
johnnur
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är viktigt att veta om materialet innehåller asbest när det ska lämnas in på återvinningscentralen. Det är ju dumt att asbesthaltigt material bränns så att asbestfibrerna sprids i luften och därför ska asbesthaltigt avfall oftast paketeras i dubbla lager plast, märkas som asbesthaltigt och lämnas på särskilt ställe så att det kan skickas till en deponi. Hör med den lokala återvinningscentralen om vilka regler som gäller just där.
Det är sant! Bra tänkt.

Jag skickar in prov på (det som med största sannolikhet är) flytspackel, fog och plastmatta. Vore ju bra att veta när jag åker till återvinningen så klart. Antar att man inte kan märka påsen ”kanske asbets” :) Hoppas bara inte att det blir provtagningsavgifter…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.