Enligt kontraktet har jag inte rätt att pruta men rätt att häva köpet, men min gissning är att säljaren kan tänka sig att gå ner i pris. Jag var enda budgivare efter två visningar och fick huset under utgångspris (5%). Fullt medveten om att elen behövde ordnas ganska omgående, badrummet passerat bäst före, fasaden behövde fixas inom de närmaste åren, la jag mitt bud. Det är ett äldre hus och det behöver pysslas om. Det är inräknat i budget.

Vid besiktning uppdagades dock bland annat att golvet i halva huset (tillbyggnad) är felaktigt gjort. Plastmattan ligger på spånskiva och cellplast, som ligger på trägolv som ligger direkt an mot marken. Allt fuktigt och luktar dåligt. Detta var inget varken jag eller säljaren visste om innan provborrning och min åsikt är att det faktiskt inte gick att förutsätta ett SÅ stort fel, trots att det är ett äldre hus.

Hempularen har redan kommit med lite tips i min andra tråd (tack!!) och jag har faktiskt lyckats få ut en byggare som ska titta nu på tisdag för att se hur omfattande renovering som behövs. I värsta fall behöver ju allt golvmaterial plockas ut ur den delen av huset, vilket innebär att även köket behöver tas ut och åtkomst begränsas till ovanvåningen eftersom trappan börjar i det drabbade rummet. Vi hade fått bo i en "etta med kokplatta" om allt ska ut.

Min tanke med att ta ut en fackman är för att se hur mycket kalaset kommer att gå på, och därefter ta ställning till om vi behöver dra oss ur eller eventuellt kunna mötas med säljaren om att ge ett lägre pris för huset. Tänker jag rätt? Finns det någon chans att säljarens hem/villaförsäkring kan hjälpa till med kostnaden för de skador som finns i (under) golvet?
 
Claes Sörmland
Du tänker rätt, du kan dra dig ur det köp som du redan har gjort om huset inte är vad du förväntade dig. Sen kan ni börja om från början med ett nytt avtal om överlåtelse av huset till ett lägre pris om säljaren är med på det. Om säljaren inte är intresserad av att sälja fastigheten till ett lägre pris så får du välja på att lämna det hela eller stå fast vid ditt första avtal och köpa huset till ursprungspriset.

Försäkringsbolaget är troligen inte aktuellt här. Försäkringar betalar ju inte underhåll, de betalar skador från olyckshändelser.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du tänker rätt, du kan dra dig ur det köp som du redan har gjort om huset inte är vad du förväntade dig. Sen kan ni börja om från början med ett nytt avtal om överlåtelse av huset till ett lägre pris om säljaren är med på det. Om säljaren inte är intresserad av att sälja fastigheten till ett lägre pris så får du välja på att lämna det hela eller stå fast vid ditt första avtal och köpa huset till ursprungspriset.

Försäkringsbolaget är troligen inte aktuellt här. Försäkringar betalar ju inte underhåll, de betalar skador från olyckshändelser.
Tack för snabbt svar!

Angående försäkringen tänkte jag väl inte underhåll utan snarare att själva konstruktionen är felaktig.
 
Claes Sörmland
S Stallkatten skrev:
Tack för snabbt svar!

Angående försäkringen tänkte jag väl inte underhåll utan snarare att själva konstruktionen är felaktig.
Det är underhåll att använda rätt konstruktion. Det är så att säga inte en olycka att en del av ett hus har byggts felaktigt eller tekniskt olämpligt när det har underhållits eller reparerats.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
S Stallkatten skrev:
Tack för snabbt svar!

Angående försäkringen tänkte jag väl inte underhåll utan snarare att själva konstruktionen är felaktig.
Täcks absolut inte av någon hem/villa-försäkring
 
Det beror ju på hur långt ni har kommit i fastighetsaffären. Har du skrivit på köpekontraktet? Är huset besiktat av dig eller säljaren?
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns mer info i TS andra tråd: [länk]

Jag har tolkat det som att köpet är klart med ett sedvanligt köpeavtal med öppen besiktningsklausul. Och där står TS nu med en deadline att kunna dra sig ur köpet.
Såna brukar ju vara formulerade som att köparen kan dra sig ur efter besiktningen. Något skäl behöver inte anges......

Bara säga upp TS och erbjud lägre pris. Med risk att säljaren hittar en annan köpare såklart.☺️
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Såna brukar ju vara formulerade som att köparen kan dra sig ur efter besiktningen. Något skäl behöver inte anges......

Bara säga upp TS och erbjud lägre pris. Med risk att säljaren hittar en annan köpare såklart.☺️
Precis mitt inlägg ovan.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Ja det stämmer att huset är "köpt" men med ett besiktningsklausul som gör att vi kan dra oss ur.

Säljaren är helt förfärad över fynden och på mäklaren låter det i nuläget i alla fall som att de är villiga att träffa någon slags överenskommelse.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror att det ända att ta i beaktande är det som redan skrivits att det inte finns utrymme inom befintligt avtal att sänka priset utan ni behöver häva köpet enligt avtalet med stöd i besiktningsklausulen och sedan framföra ett nytt bud, som då om det godtas kan leda till ett nytt avtal. Gissningsvis denna gång utan besiktningsklausul.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det jag slås av i din andra tråd är att den utbyggnaden måste ju vara någon form av svartbygge. Aldrig att golv direkt på mark skulle bli godkänt.

Har du granskat så allt är inregistrerade hos kommunen? Jag hade hävt köpet. Sen kan ni ta fortsatt dialog från det
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O olofh skrev:
Det jag slås av i din andra tråd är att den utbyggnaden måste ju vara någon form av svartbygge. Aldrig att golv direkt på mark skulle bli godkänt.

Har du granskat så allt är inregistrerade hos kommunen? Jag hade hävt köpet. Sen kan ni ta fortsatt dialog från det
Hur tar jag reda på att det är inregistrerat hos kommunen? Nu vet jag inte hur pappersarbetet såg ut på den tiden, men i och med att tillbyggnaden stått sen 1940 borde väl någon ha hunnit påpeka det i så fall.

Min amatörmässiga gissning är ändå att det är renoveringarna efteråt som ställt till det (att man fångat all markfukt och kondens med att lägga plastmatta på).
 
Jag hade dragit mig ur om jag hade möjlighet.

Risken känns för stor att problemet är svårt att lösa och att man efter en massa jobb och pengar ändå sitter kvar med en mögellukt. Den situationen hade inte jag velat hamna i.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
ok
S Stallkatten skrev:
Hur tar jag reda på att det är inregistrerat hos kommunen? Nu vet jag inte hur pappersarbetet såg ut på den tiden, men i och med att tillbyggnaden stått sen 1940 borde väl någon ha hunnit påpeka det i så fall.

Min amatörmässiga gissning är ändå att det är renoveringarna efteråt som ställt till det (att man fångat all markfukt och kondens med att lägga plastmatta på).
Börja med att häva köpet så ni är fria att agera hur ni vill.

Kolla sen handlingar via kommunen
Kan till och med be säljaren att ta in offerter för att åtgärda.
Men i och med att det är ert första köp/ägande så var måna om att veta vad ni ger er in på. Totalrenovering inkl invändig utgrävning kan ju bli en trist väg till skijlsmässa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.