Jag avser byta radiatorer i mitt fritidshus. Ser att det finns snygga radiatorer med glasfront och intelligent styrning.
Någon som har erfarenhet? Jag vill absolut inte att de är öppna så de luktar bränt damm vid uppstart. En ska sitta i tvättstuga så det krävs ok IP klass.
 
Alla elelement har en verkningsgrad som ligger mycket nära 100%, skillnaden brukar vara termostaterna. Dom moderna har alla (utom vissa mycket enkla och billiga) elektroniska termostater och fungerar rätt lika så det spelar inte så stor roll vad man väljer. Nått som kan skilja är lite olika möjligheter att styra elementen, en del kan man tex styra/reglera över nätverk, en del kan man ha en centralenhet och styr elementen med radio.
Det som kanske är viktigast är att man skaffar element som har lite högre effekt än det som är nödvändigt, då kommer elementen att gå på dellast och dom kommer nästan alltid att bara vara ljumna. Det eliminerar även lukten av bränt damm som förekom på dom g:a elementen med en smal värmestav som blev mycket het.
Dimensionerar elementen till ca 70-80 Watt/m2 så brukar det fungera mycket bra.
Och strömförbrukningen blir ju inte större med "större" element för elementens gångtid blir ju kortare dess större element man har, ett litet element måste ju gå i mycket längre intervaller och blir då även mycket hetare på ytan.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar men jag är specifikt intresserad av erfarenheter av radiatorer med glasfront.
 
Björn Sj Björn Sj skrev:
Tack för svar men jag är specifikt intresserad av erfarenheter av radiatorer med glasfront.
Ingen större skillnad i avgiven effekt, men priset drar iväg mot minst det 3-dubbla. För länge sedan var det inte ovanligt att ha med glasfront, men har kommit i skymundan p.g.a det höga priset. Så tänk till lite, du får nästan 3 st element för ett med glas och det finns andra s.k täta element med allt vad styrning heter.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F
Har goda erfarenheter av Mill element med WiFi styrning.
Helt okej app med möjlighet att enkelt sänka temperaturen när man åker på semester eller olika schemaläggningar osv.
Kört mina i 4 år snart utan några problem, imponerade av WiFi mottagningen också, var rädd att jag skulle behöva en repeter för att nå förrådet på tomten men det funkar galant även där.
 
Hej, högt pris ? De kostar inte mycket mer än vanliga plåtelement, t.ex. Adax Cleo som säljs av flera t.ex bygghemma, självklart får man lite damm bränning vid uppstart om huset har varit kall ställt, det gäller även plåtelement, damm bränningen är väldigt kort varit och stör ej enligt mig, annars måste man han oljefyllda element som ej bränner damm, rådet att montera för stora element i varje rum är bra om säkringarna klarar av det. För det mesta är det inte säkrat för det i fritidshus. Min son har 12 st Adax Cleo i sitt hus och det fungerar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.