Har sökt det jag kunnat men när benämningar och namn är okända så blir resultatet därefter.

Nyss köpt ett hus byggt -89. Då var det vanligt med 110v rakapparater men elektriska tandborstar hörde inte till det vanliga. Nu är det tämligen omvänt. Behöver någonstans att ladda dem.

Finns det någon färdig lösning för att byta ut den här transformatorn mot en dosa, med täckbricka, så att det går att installera ett vanligt uttag? Då utan att gipsa/spackla om.
Detta i badrum men långt ifrån våtzon.

Och nej, eltanborstens laddare nöjer sig tyvärr inte med 110v.

Tack på förhand
Vitt uttag för rakapparat, märkt "ENDAST FÖR RAKAPPARAT 110V", 220/110V 50Hz från Schupa. Uttaget sitter på en vit vägg med grönt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag gjorde det för ca 25 år sen och jag har inget minne av att jag bytade dosan , troligen finns där ingen jordkabel framdragen
det var en elektriker som ordnade ett enkeluttag med lock till mej som passade
 
T tergo skrev:
jag gjorde det för ca 25 år sen och jag har inget minne av att jag bytade dosan , troligen finns där ingen jordkabel framdragen
det var en elektriker som ordnade ett enkeluttag med lock till mej som passade
Givetvis skall det dras fram jord. Är vanliga pv-rör så inga svårigheter med en dragfjäder.

Finns det någon bild på hur locket ser ut?
 
Närbild av fyrkantigt, vitt eluttag monterat på beige kakelvägg, utan synligt fabrikat eller logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


står inget fabrikat i uttaget tyvärr
 
T tergo skrev:
[bild]
Transformatorn är större än så, så då var det nog inte samma. Nämndes dessutom ett uttag? Och inte en brytare.
Så här är storleken mot en standard elko kron.
Vit fjällvit Elko strömbrytare i förpackning hänger på en vägg, visar storleken relativt en standard elko kron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J johan_paz skrev:
Nämndes dessutom ett uttag? Och inte en brytare.
det är ett uttag med lock på bilden som är 80X80 mm utvändigt + 2mm silikonfog runt
 
T tergo skrev:
det är ett uttag med lock på bilden som är 80X80 mm utvändigt + 2mm silikonfog runt
Då har du skickat fel bild? Det är en enkel-brytare på bilden, inget el-uttag.
 
Dosan bakom är en rektangel och i den sitter trafon. Du får ta bort locket och mäta, är det störra än 80 mm på tvären så blir det problem. Det finns dubbelramar som kan passa över som är 85 X 150 mm och är för 2 st brytare eller uttag, under varandra.
 
J johan_paz skrev:
Då har du skickat fel bild? Det är en enkel-brytare på bilden, inget el-uttag.
nej det är ett uttag på bilden jag laddar tandborsten där
 
J jonaserik skrev:
Dosan bakom är en rektangel och i den sitter trafon. Du får ta bort locket och mäta, är det störra än 80 mm på tvären så blir det problem. Det finns dubbelramar som kan passa över som är 85 X 150 mm och är för 2 st brytare eller uttag, under varandra.
Ja, jag har tagit loss den och det är därför jag ställer frågan: Är det någon som VET att det finns en färdig produkt som gör att man kan installera ett uttag, (ej en brytare) istället för en trafo. Givetvis går det att lappa och laga med det mesta, men en ändamålsenlig adapter/platta som passar rakt i den rektangulära ramen vore det bästa.
 
Det har funnits men länge sen jag såg något, och inga träffar vid ett snabbsök.
En möjlighet är ett fyrvägsuttag, det täcker hålet.
Det måste kompletteras med jord och jordfelsbrytare!
 
J johan_paz skrev:
Ja, jag har tagit loss den och det är därför jag ställer frågan: Är det någon som VET att det finns en färdig produkt som gör att man kan installera ett uttag, (ej en brytare) istället för en trafo. Givetvis går det att lappa och laga med det mesta, men en ändamålsenlig adapter/platta som passar rakt i den rektangulära ramen vore det bästa.
Ok blev lite vurpa här. vad jaf vet så finns det inga vägguttag/strömbrytare som går att sätta direkt in i dosan. Tror att måtten mellan skruvarna är mer än 60-65 mm som är för att fästa uttag med. Vad är djupet på nuvarande dosa.

Vad för mått invändigt med
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det har funnits men länge sen jag såg något, och inga träffar vid ett snabbsök.
En möjlighet är ett fyrvägsuttag, det täcker hålet.
Det måste kompletteras med jord och jordfelsbrytare!
Jord finns i rummet, skall dras fram till dosa, och hela huset har jordfelsbrytare. Frågan gällde bara hur man får ett uttag, enkelt eller dubbelt, att sitta bra där. Helst inte utanpåliggande.
 
Men de är inte så vackra, och hos undertecknad ger de en olustkänsla pga associationen till idrottshall, bläää!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.