J JohanLun skrev:
Vi har slamfärg på staket. det flagnar inte, men färgen försvinner ju. det ruttnar inte pga att färgen samlar fukt, men virket blir blött när det regnar.

Modern färg ser snygg ut längre, men är jobbigare att skrapa.

Min personliga tro är att "modern färg" kommer släppa och stänga inne fukt, medan slamfärg eller linoljefärg kommer tillåta träet att torka upp de dagar det inte regnar. Men samtidigt kräver slamfärg tätare intervaller av ommålning.
Ja, jag var lite väl snabb inser jag nu. Får ta tillbaka mitt uttalande. Syftade på vertikala ytor. Ett staket med stående brädor eller liknande kan absolut funka ganska bra. Men skulle inte behandla ett räcke eller fönster m.m. med slamfärg.

Det lömska med slamfärg är att det också kan se helt okej ut längre än den tekniska livslängden (ca 5 år) pga pigmentet som stannar kvar på ytan. Det är ju därför slamfärgsmålade ytor ofta kritar och färgar av sig.
 
Plobben Plobben skrev:
Ja, jag var lite väl snabb inser jag nu. Får ta tillbaka mitt uttalande. Syftade på vertikala ytor. Ett staket med stående brädor eller liknande kan absolut funka ganska bra. Men skulle inte behandla ett räcke eller fönster m.m. med slamfärg.

Det lömska med slamfärg är att det också kan se helt okej ut längre än den tekniska livslängden (ca 5 år) pga pigmentet som stannar kvar på ytan. Det är ju därför slamfärgsmålade ytor ofta kritar och färgar av sig.
Det där förstår jag inte vad du menar?

Vadå "teknisk livslängd"? Jag har aldrig målat om några slamfärgsmålade hus efter ynka fem år. Eller upplevt att behovet finns så snart.

Att slamfärgen kritar av sig är väl inget större problem så länge man inte tänker sig att man ska luta sig mot den målade ytan.

Jag har inte sett att virket under skulle lida av att färgen börjat färga av sig. Det är ju mer som ett "offerlager" som släpper lite grann.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det där förstår jag inte vad du menar?

Vadå "teknisk livslängd"? Jag har aldrig målat om några slamfärgsmålade hus efter ynka fem år. Eller upplevt att behovet finns så snart.

Att slamfärgen kritar av sig är väl inget större problem så länge man inte tänker sig att man ska luta sig mot den målade ytan.

Jag har inte sett att virket under skulle lida av att färgen börjat färga av sig. Det är ju mer som ett "offerlager" som släpper lite grann.
Det är alltså så länge fabrikanten säger att färgen ”garanterat” fyller sitt syfte. Vilket i slamfärg är ca 5 år. Men med det sagt kan slamfärg med rätt förutsättningar mycket väl hålla upp till 15-20 år. Men på väldigt utsatta ytor kan det lika gärna vara 5-6 år istället. När färgen börjar krita är det pga bindemedlet (linoljan) börjar lakas ur och pigmentet frigörs på ytan. Då börjar det bli dags att måla om. Normala målningsintervallet, om man frågar falu rödfärg själva, ligger oftast runt 6-10 år om jag inte missminner mig.
 
Redigerat:
Plobben Plobben skrev:
Det är alltså så länge fabrikanten säger att färgen ”garanterat” fyller sitt syfte. Vilket i slamfärg är ca 5 år. Men med det sagt kan slamfärg med rätt förutsättningar mycket väl hålla upp till 15-20 år. Men på väldigt utsatta ytor kan det lika gärna vara 5-6 år istället. När färgen börjar krita är det pga bindemedlet (linoljan) börjar lakas ur och pigmentet frigörs på ytan. Då börjar det bli dags att måla om. Normala målningsintervallet, om man frågar falu rödfärg själva, ligger oftast runt 6-10 år om jag inte missminner mig.
Så här säger Falu rödfärg:

https://falurodfarg.com/vanliga-fra...al/hur-ofta-ska-man-mala-om-med-falu-rodfarg/

"...8-10 år mellan ommålningarna...".

Min empiriska uppfattning är att för hus (fasader) som målats ett flertal gånger redan, så kan 12-20 år vara rimligt.
Men visst, vill man att det alltid ska se "perfekt nymålat" ut, även på nära håll, så varsågod att måla efter fem år.

Men givetvis så kan det vara så att en extremt utsatt sida (sol/vind/väder) kan behöva målas tidigare, än andra sidor av ett hus.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Coolers, ska spana lite. Har valt inne på slam- eller linoljefärg men ska ge även dessa en chans. :)
Slamfärg, som Falu rödfärg, ska målas på sågat (ej hyvlat) virke. Kan bara målas på tidigare slamfärgsmålat eller nytt virke. Linoljefärg passar på hyvlat virke. Numera målar jag uteslutande med slamfärg eller linoljefärg och tjära på uthusportar och -dörrar.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
D
Michael De Geer Michael De Geer skrev:
Slamfärg, som Falu rödfärg, ska målas på sågat (ej hyvlat) virke. Kan bara målas på tidigare slamfärgsmålat eller nytt virke. Linoljefärg passar på hyvlat virke. Numera målar jag uteslutande med slamfärg eller linoljefärg och tjära på uthusportar och -dörrar.
Ja det är till staket jag övervägt slamfärg, så med sågat virke.

Alternativet har varit hyvlat virke med linoljefärg.

Ett tredje alternativ har varit tryckt virke som får torka i en säsong eller två och sedan en "modern färg".

Mem nu ska jag spana in dessa sk hybridfärger också.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja det är till staket jag övervägt slamfärg, så med sågat virke.

Alternativet har varit hyvlat virke med linoljefärg.

Ett tredje alternativ har varit tryckt virke som får torka i en säsong eller två och sedan en "modern färg".

Mem nu ska jag spana in dessa sk hybridfärger också.
Om tryckimpregnerat virke får stå omålat i en-två säsonger, så fungerar det utmärkt med linoljefärg också.

Har gjort så på en farstukvist med räcke.

Målningen har hållit i tio år utan problem.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
S skogaliten skrev:
Om tryckimpregnerat virke får stå omålat i en-två säsonger, så fungerar det utmärkt med linoljefärg också.

Har gjort så på en farstukvist med räcke.

Målningen har hållit i tio år utan problem.
Jag har aldrig övervägt det uttagna tänker att linoljefärg är så bra skydd att jag kan köra på otryckt virke. Nu har jag ytterligare ett sätt att överväga:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.