K
Hej!
Köpte ett gammalt hus för ett år sedan, och i samband med större renovering fick jag hjälp av svågern (som arbetar som elektriker sedan 15år) att dra om elen i köket. Han gjorde dock inte klart, och jag orkar inte tjata längre.

Vi har en kopplingsdosa i kökstaket som är så sa...ns full att det knappt går att få på locket. Husets hjärta, vad det verkar. Därifrån går det en ny slang till dosa över köksbord (brun, blå, jord) och ett gammalt vp till annan belysning (grå, blå, jord). Från kopplingsdosan till dosan där brytaren ska monteras går en slag med fem trådar (svart, brun, grå, blå, jord).

Borde jag byta ut den bruna tråden i slangen mellan kopplingsdosa och dosa över köksbord, för att kunna ha tändtråd i samma färg (ej brun) från brytare till armatur? Tändtråden till den andra belysningen är grå hela vägen. Med nuvarande dragning kan jag använda brun som tändtråd hela vägen från brytare till lampan över bordet, och då svart som fas (från kopplindsdosa till brytare), men det känns fel.

Hur hade ni gjort? Bytt ut den bruna tråden mellan kopplingsdosa och dosan över köksbordet till en svart?

Edit - blå används enbart som nolla.
 
Om det stör dig med brun tändtråd och svart fas, så bör du byta
jag hade inte brytt mig.
 
K
nisse123 nisse123 skrev:
Om det stör dig med brun tändtråd och svart fas, så bör du byta
jag hade inte brytt mig.
Finns det ett rätt och fel?
 
I ett lite äldre hus som man inte tänker byta allt i är det bäst att fortsätta med dom färger man tidigare använt, ska man byta allt använder man dagens standard.
Det finns bara en färg som är helig och det är grön/gul.
 
  • Gilla
sven s och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.