Hej,

Nu var det vansinnigt lång tid sedan jag sist var här. Hoppas alla kunniga människor är kvar för jag behöver hjälp.

Enkelt uttryckt: jag har lyckats rund-dra skallarna på tre insexskruvar som håller fast ena sidan av tempostyret på en racercykel. Dimensionerna är M5 och M6 för H4-nyckel och skruvarna är i stål. Skälet till att det blivit så här är förmodligen att tidigare ägare använt någon form av gänglåsning.

Jag behöver få ut de här skruvarna, men eftersom hela hojen inklusive styret är kolfiber kan jag inte t ex använda någon metod som bygger på att jag hamrar eller bultar fast en Torxbit och sedan vrider. Jag måste vara mer delikat.

Så, två frågor:
1. Vilken metod skall jag använda? Beskriv gärna steg för steg om det behövs.
2. Om metoden kräver inköp av urdragarbits eller annat verktyg, vad är det absolut mest högkvalitativa altrrnativet jag kan köpa? I ljuset av att ett nytt styre kostar 6-7000 kr är det mig egalt om en uppsättning bits kostar 100kr eller 1000kr, bara de gör jobbet.

Vänliga hälsningar

HH Nära bild på runddragna insexskruvar på tempostyret på en racercykel, med kardborretyg runtom och cykelstyrets delar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en racercykels tempostyre med skadade insexskruvar som fäster styret. Skruvarna visas i detalj och en del av cykelns kolkonstruktion syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom bästa skruvutdragarna tycker jag är dom med längsgående splines typ dom här, finns lite olika märken men det är nog värt att köpa kvalitetsverktyg.
Markera med en körnare i centrum av skruven om det går, borra försiktigt och rakt, börja med mindre borrar men var försiktig så att dom inte går av då blir det problem att fortsätta borra. Borra så stort som möjligt utan att skada materialet runtom. Sista borren måste vara från satsen som matchar en av utdragarna.

PS
Så nu att det finns centrerings hylsor i satsen ovan och då är det troligen bättre att använda den istället för att börja med mindre borrar. Det är alltid ett problem med att små borrar går av och ställer till problem
 
Redigerat:
Är det det kullriga "ostskalle"-skruvarna som ska loss? De ser ju relativt höga ut, såna brukar gå att skära ett spår med en Dremel i och dra ut med spårmejsel.

Min erfarenhet är också att det är lättare att få ut griniga skruvar med dåliga skallar med slagskruvdragare.

Kanske dock gränsen till riskabelt att börja knacka med en slagskruvdragare på såpass dyra komponenter, liksom att börja köra Dremel med vibrationer värme etc. på aktuell plats.
 
@JFrisk, ja, på sista bilden är det den kullriga skruven i mitten som skall ut. Noterar med intresse din Dremel-idé, just här är det mest metall så det skulle kunna fungera.

@Nybyggarn - tackar. Hur fungerar de där centreringsverktygen egentligen, det är inte uppenbart för mig. En fråga till: jag har föreställt mig att de bitsliknande verktygen på bilden nedan kanske är enklare att avvända på så här små skruvar:
S&R Skruvutdragssats med fem vänstergängade dubbeländade utdragsbits i olika storlekar, mätningar och rekommenderade användningsområden, tillverkad av högpresterande snabbstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du någon uppfattning om ifall de över huvud taget är att tänka på i sammanhanget eller är de markant sämre än den typen du visade?

Bästa hälsningar
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Herr Hysteres Herr Hysteres skrev:
@JFrisk, ja, på sista bilden är det den kullriga skruven i mitten som skall ut. Noterar med intresse din Dremel-idé, just här är det mest metall så det skulle kunna fungera.

@Nybyggarn - tackar. Hur fungerar de där centreringsverktygen egentligen, det är inte uppenbart för mig. En fråga till: jag har föreställt mig att de bitsliknande verktygen på bilden nedan kanske är enklare att avvända på så här små skruvar:
[bild]
Har du någon uppfattning om ifall de över huvud taget är att tänka på i sammanhanget eller är de markant sämre än den typen du visade?

Bästa hälsningar
Jag har två varianter, dels den där, dels en liknande.
Jag tycker att de där fungerar hyfsat, men den andra modellen jag har är försedda med en lite annorlunda vinkel, och "bättre bett" i gängorna, så de misslyckas jag väldigt sällan med.

Men i slutänden, i och med att de är limmade på plats kan du behöva borra ut dem. Dvs borra i mitten av skruven med nästan samma diameter som kärnan av skruven, så att det bara blir ett tunt skal kvar som man sedan kan skrapa ur med en gängtapp.

Jag skulle göra några försök själv med "svinpitt" och gick det inte skulle jag kontakta en verkstad och be dem sätta upp det hela i en jigg och borra ut dem.
 
Tror inte skruvarna är i stål. Är väldigt sällan det på cyklar som skall vara lätta. Gissar det är aluminium och när du börjar borra med en borr så kommer allt bli varmt och skruven kommer att backa ut av sig själv. Har aldrig behövt en svinpit för att få ut en rundad skruv på en cykel (med aluminium skruvar)
 
Ett vänsterborr borde kunna göra grejen åxå
 
A atomlab skrev:
Tror inte skruvarna är i stål. Är väldigt sällan det på cyklar som skall vara lätta. Gissar det är aluminium och när du börjar borra med en borr så kommer allt bli varmt och skruven kommer att backa ut av sig själv. Har aldrig behövt en svinpit för att få ut en rundad skruv på en cykel (med aluminium skruvar)
Min erfarenhet är att i princip alla skruvar är i stål även på lättare cyklar, såvida man inte är extrem Weight weenie och själv byter till alu på icke kritiska ställen som ex flaskstället. Skruvarna på bilden ser ju dessutom rostiga ut.
 
Ola C Ola C skrev:
Min erfarenhet är att i princip alla skruvar är i stål även på lättare cyklar, såvida man inte är extrem Weight weenie och själv byter till alu på icke kritiska ställen som ex flaskstället. Skruvarna på bilden ser ju dessutom rostiga ut.
Kanske kan kvalificera mig i den kategorin;)

Enda jag tycker skall vara annat än aluminium är skruv till sadelstolpen och styrstammem. Där får det vara titan. Men håller med dig ta ts har stål då det är rostigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.