Hej!
Är det någon som har någon erfarenhet av tryckimpregnerat virke från Bauhaus. Jag ska påbörja ett altanbygge och har redan köpt lite virke där och undrar nu om någon vet om kvaliteten verkar ok på deras tryck-virke. Det jag redan har handlat ser helt ok ut, raka och fina brädor som det inte verkar vara några konstigheter med, men sen är det ju det där om dom torkar och spricker osv. Jag har läst ett par inlägg där man diskuterat bla Byggmax och Beijer osv. Här i Norrköping så finns ju i stort sett alla stora byggvaruhus + mindre lokala handlare så det är svårt att veta var man ska handla bra grejer till ett vettigt pris. Är det någon som byggt något med tryck-virke från Bauhaus för ett eller två år sedan och som vet om virket åldras med värdighet.....Eller är det någon som har något tips om vad man kan titta efter för att se om virket verkar vara av bra kvalitet....oavsett var man köper det. Anledningen till att jag gärna handlar på Bauhaus är att det var "lättplockat" där(+ ok pris). I stort sett bara att ta det som låg överst utan att behöva sortera bort massor (som man ofta får göra på Byggmax)
 
Jag har byggt med Bauhaus virke och det är ingen kvalitetsskillnad, däremot är det likt de andra billiga konkurrenterna självplock på drive in lager.
 
Finns väl någon klassning på tryckt virke som man ska titta efter AB eller nåt. De staket osv som finns att köpa "billigt" som ser tryckta ut är rena skiten de murknar så gott som direkt.

Nytryckt virke väger BLY och vad jag minns så orkar man knappt med typ tre st 2"x3".
 
Jag tror att det enda raka är att leta efter NTR-märkning på det virke man skall köpa. Själv skulle jag finna det svårt att bedöma utländska kvalitetsmärkningar även om virkeshandlaren hävdar att: "Nädå, inga problem, det är precis lika bra som NTR-virke".

Kolla in NTR´s egen hemsida.

Utdrag från NTR:

NTR klass A är avsett att användas för virke i markkontakt och i sötvatten, samt i särskilda fall ovan mark, där man har en betydande risk för rötangrepp. Detta använde jag till mina bärlinor och golvreglar.

NTR klass AB är avsett för användning i utsatta konstruktioner ovan mark, t ex staket, vindskivor. Detta använde jag till mitt trallvirke.

Här finner du en artikel med rubriken " Hemmasnickare varnas för dåligt trä". Klicka på ordet artikeln längst ned på sidan.

Lycka till med ditt virkesval! / Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.