J JohanLun skrev:
Är det enfas AC laddning på amerikanska teslor? Så har man 16 el 20 A så laddar det några kW per timme max? Då blir det som sagt en rätt trist upplevelse om man tänkt köra mycket...
Med 16A laddar man 3,7kW kontinuerligt. Inte per timme.
 
  • Haha
ClasseClas
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med 16A laddar man 3,7kW kontinuerligt. Inte per timme.
Men det intressanta är väl snarare att en amerikansk tesla antagligen bara stödjer enfas AC-laddning, än en missad *h (eller snarare en onödig 'per timme' då det avser laddhastighet).
 
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
vet nån hur det kommer sig att europa fick CCS som standard men USA fick NACS ? Den senare är ju utvecklad av Tesla själva om jag fattar det rätt? Då när Tesla kom så kom både bilar och laddstolpar. På den tiden runt 2012/2013 fanns ju nästan bara Teslabilar samt Nissan (som hade chademo). Hur blev CCS det som slog i europa?
 
M manner skrev:
vet nån hur det kommer sig att europa fick CCS som standard men USA fick NACS ? Den senare är ju utvecklad av Tesla själva om jag fattar det rätt? Då när Tesla kom så kom både bilar och laddstolpar. På den tiden runt 2012/2013 fanns ju nästan bara Teslabilar samt Nissan (som hade chademo). Hur blev CCS det som slog i europa?
USA hade CCS1 och vi Europa hade CCS2 (som funkar tre fas i AC). Tesla utveckla aldrig en egen kontakt för 3 fas i Europa. Så inget annat har konkurrerat här. CCS1 och NACs är ganska lika.

Nu i USA var det uppdelat ccs1 och tesla. Nu när tesla släpet specifikationen fri så vann de över de andra bil företagen.
 
M manner skrev:
vet nån hur det kommer sig att europa fick CCS som standard men USA fick NACS ? Den senare är ju utvecklad av Tesla själva om jag fattar det rätt? Då när Tesla kom så kom både bilar och laddstolpar. På den tiden runt 2012/2013 fanns ju nästan bara Teslabilar samt Nissan (som hade chademo). Hur blev CCS det som slog i europa?
CCS i Europa och nordamerika använder inte samma kontakt.
Illustration av två elbils-laddningskontakter: CCS typ 1 (SAE J1772-2009) och CCS typ 2 (Mennekes).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I EU krävde man att alla snabbladdare skulle erbjuda CCS combo 2 och Tesla anpassade sig till det. Främsta nackdelen med NACS är väl att den inte stödjer 3-fas AC, men för AC laddning är den ju betydligt smidigare än CCS combo 2.
 
D Daniel 109 skrev:
Med 16A laddar man 3,7kW kontinuerligt. Inte per timme.
jag orkade inte huvudräkna ut vad det blir på 16 el 20 A som väl är det de flesta har tillgänligt...

om man skriver ett par kw per timme så tycker jag det framgår att jag menade ett par kwh på en timme. Sen om 3,7 är högre än ett par, ja, där håller jag med. Med 20A blir det ju ännu mer. Men vad det än är så är det väldigt långsamt. Samtidigt, är det minst 2 mil per timme, så på en 10-timmars natt så grejar man 20 mil. Och teslan har väl rätt stort batteri så kör man 30-40 mil nån gång i veckan kan det väl ha chans att fungera. Men det blir olidiligt segt att ladda under en resa. Ett stopp vid en restaurang ger bara några få mil...
 
B
Alltså adaptern måste väl inte bara hantera det fysiska gränssnittet utan även att det är 230 V 50 Hz istället för 115 V 60 Hz?
 
Fick rådet att höra med Tesla här i Sverige hur man skall hantera importerade fordon.
Men det var näst intill omöjligt att hitta nånstans dit man kunde ringa och fråga.
Kom till sist fram till en person som hanterade servicefrågor, men han kunde inte säga nåt rakt ut.
Mumlade nåt om att det inte bara handlade om kontakten utan att det var så mycket mer. När en Tesla rullar är den ju uppkopplad mot Tesla-molnet och i detta fall skulle bilen ju inte finnas i det svenska molnet....

I stället tyckte han att min kompis skulle kontakta Tesla i USA och fråga vad som gäller vid en sån här export...
 
  • Gilla
  • Haha
jarlh och 2 till
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Alltså adaptern måste väl inte bara hantera det fysiska gränssnittet utan även att det är 230 V 50 Hz istället för 115 V 60 Hz?
Frekvensen spelar ingen roll då det ändå ska likriktas i bilen. Ombordladdarna i Nordamerika klarar 120-240V enfas upp till 48A. Deras elsystem levererar 208V eller 240V med 120V mellan fas och neutral. 3-fas är sällsynt.
 
B
Logad Logad skrev:
Frekvensen spelar ingen roll då det ändå ska likriktas i bilen. Ombordladdarna i Nordamerika klarar 120-240V enfas upp till 48A. Deras elsystem levererar 208V eller 240V med 120V mellan fas och neutral. 3-fas är sällsynt.
Nu är 10 Hz ingen gigantisk skillnad men filter och andra induktanser kan ju påverkas.
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Nu är 10 Hz ingen gigantisk skillnad men filter och andra induktanser kan ju påverkas.
Filter konstruerade för 60Hz fungerar bra vid 50Hz medan tvärtom kan bli problem.
 
S
@Bo Berglund
Hur slutade den här historien? Blev bilarna kvar i USA eller?
 
SLUTRAPPORT
Jo efter att ha tänkt ta över båda Tesla-bilarna men starta med den ena först, så slutade det med att de sålde den utan lån på i USA och sen köpte de en Volvo V90 Diesel 2021 här i stället!
Den andra kommer antagligen också att säljas därborta...
Mycket bättre med tanke på alla turerna mellan dem och Tesla i Sverige och i USA där man angav motstridiga besked.

Så det blir ingen USA-Tesla i Sverige utan Svenne-Volvo i stället.

Min kompis bor nu i Blekinge och hans fru har nyligen flyttat också med den enda överlevande av deras 3 Riesen-Snauser-hundar. Hon är USA-medborgare och måste vänta på besked från migrationsverket innan hon kunde flytta hit. Det kom först efter midsommar, en nätt väntan i 6 månader på besked fast hon har svenskt personnummer och pension samt har bott här och jobbat i 15 år (när barnen föddes)...
Svensk byråkrati visar inga framfötter.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.