Hej,
Jag ska montera ett handtag på utsidan av altandörren och behöver kapa sprinten. Vad ska jag tänka på för att få rätt längd på plinten? Hur gör proffsen? :-D
 
Sätt i sprinten okapad, sätt på handtaget och mät hul mycket för långt ut handtaget sitter och kapa sedan sprinten motsvarande? Eller?
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Om det finns ett tidigare handtag som ska ersättas som är rätt kan du utgå från det handtaget.
Annars använder jag oftast skjutmått, tänk på att det ofta finns en sprint i handtagskoppling och den ska vara lite kortare än från utsidan till sprinten i handtagskopplingen.
Beroende på modell an handtagskoppling så blir det olika toleranser innan den blir för kort.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
J JPW skrev:
Sätt i sprinten okapad, sätt på handtaget och mät hul mycket för långt ut handtaget sitter och kapa sedan sprinten motsvarande? Eller?
Dra av 1-2mm så blir det bra och fyrkantspinnarna inte spänner mot varandra eller handtagskopplingen.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Hej,
Jag ska montera ett handtag på utsidan av altandörren och behöver kapa sprinten. Vad ska jag tänka på för att få rätt längd på plinten? Hur gör proffsen? :-D
Tack för era svar. Såhär ser delarna ut. Ska man sätta lång sprint på utsidan eller insidan ? Spelar det någon roll ?
 
  • Silverfärgade metalldelar på ett träbord, inklusive två rektangulära pinnar och en del inuti en plastpåse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Insidan ska gå igenom spanjoletten och in i en handtagskoppling (833) som sitter på utsidan av spanjoletten.
Brytsäkringen sammankopplar in och utsida så det möts där.
Meningen är att om någon försöker öppna utsidan med våld så ska handtagskopplingen som fungerar som en brytsäkring brista.
Handtagskopplingen (833/16) syns i bild så du har vad du behöver tänk bara på att fyrkantspinnen ska vara i botten av handtaget när längden mäts annars kan fyrkantspinnen glida in i handtaget och då inte räcka in i handtagskopplingen.

Vissa fönsterdörrstillverkare har speciella fyrkantspinnar med inbyggd brytsäkring (försvagning) så att handtagskoppling inte behövs men det är inte aktuellt med det du har i bild.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Insidan ska gå igenom spanjoletten och in i en handtagskoppling (833) som sitter på utsidan av spanjoletten.
Brytsäkringen sammankopplar in och utsida så det möts där.
Meningen är att om någon försöker öppna utsidan med våld så ska handtagskopplingen som fungerar som en brytsäkring brista.
Handtagskopplingen (833/16) syns i bild så du har vad du behöver tänk bara på att fyrkantspinnen ska vara i botten av handtaget när längden mäts annars kan fyrkantspinnen glida in i handtaget och då inte räcka in i handtagskopplingen.

Vissa fönsterdörrstillverkare har speciella fyrkantspinnar med inbyggd brytsäkring (försvagning) så att handtagskoppling inte behövs men det är inte aktuellt med det du har i bild.
Blir inte så mycket sprint på utsidan kanske inte spelar någon roll?
 
  • Närbild av innerdörrsinstallation med delvis monterat handtag och synlig fyrkantsstift, samt ofärdig borrning i dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
To66e To66e skrev:
Blir inte så mycket sprint på utsidan kanske inte spelar någon roll?
Blir ett kap vid tumnagel ungefär Närbild av en persons tumme och pekfinger som håller en metallskena i ett metallverktyg, med ett kapmärke nära tumnageln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
To66e To66e skrev:
Blir inte så mycket sprint på utsidan kanske inte spelar någon roll?
Det spelar ingen roll utan i vissa dörrar blir det så, det viktiga är att du har rätt funktion.
Ibland kan man även kapa pinnen på det inte handtaget så att handtagsspärren kommer närmare spanjoletten om det finns plats till det men det måste inte göras utan lite av en smaksak.
 
1 123abc skrev:
Det spelar ingen roll utan i vissa dörrar blir det så, det viktiga är att du har rätt funktion.
Ibland kan man även kapa pinnen på det inte handtaget så att handtagsspärren kommer närmare spanjoletten om det finns plats till det men det måste inte göras utan lite av en smaksak.
Tack för hjälpen. Nu funkar allt fint :) Ska bara se om jag kan få hjälp med att justera dörren. Den skrapar i men det kanske får bli en annan tråd:) Närbild på en vit balkongdörr med glas och ett silverfärgat dörrhandtag. Dörren är installerad i ett träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.