Hej, har påbörjat totalrenovering av köket och vi kommer att ha ett högskåp med skafferiinredning (IKEA) närmast väggen som är på norrsidan huset. Vi hade liknande upplägg innan och pga sin direkta närhet till kyl och frys blev det relativt varmt i skafferiskåpet. Min fundering är nu sonika om det finns några direkt negativa effekter, utöver extra arbetet, av att borra ett hål i ytterväggen och sidoväggen på skåpet och dra ett rör för ventilation till skafferiet. Självklart med någon don som går att reglera så det inte fryser i det på vintern.
Att det skulle läcka in lite tilluft i köket är nog skit samma det är stor öppning på flera meter precis bredvid mot vardagsrummet där det sitter flera tilluftsventiler.
Finns idag ingen passiv ventilation i köket utan endast när fläkten över hällen är igång. Mekanisk frånluft i badrum enbart.

Min avsikt är främst att kunna få en bättre förvaring av frukt o grönt som jag gärna skulle vilja slippa ha i kylen då de både tar plats och blir smaklösa av kylan.

Tankar från er andra?
 
BirgitS
Du behöver få dörren till ett svalt skafferi rätt tät för att verkligen få ner temperaturen. För frukt och grönt är det väl lämpligt med en temperatur på 10-12 grader och om dörren är lika otät som vanliga utanpåliggande luckor så kommer du inte ner till den temperaturen utom när det är väldigt kallt ute och då kommer det att dra 10-gradig luft på köksgolvet, vilket inte är trevligt att stå i.

I en lägenhet från 1900, som var ytterst lite renoverad när jag var barn, var det typ en vanlig innerdörr utan ventilationsspringor till skafferiet. Sen på 50- och 60-talet hade man överfalsade luckor som är tätare än utanpåliggande luckor och dessutom med handtag eller vred som höll fast dörren mot stommen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I en lägenhet från 1900, som var ytterst lite renoverad när jag var barn, var det typ en vanlig innerdörr utan ventilationsspringor till skafferiet.
Sedan var väl inomhustemperaturen lägre under första halvan av 1900~talet?

Om ts bor i kallaste norrland kanske ett lätt ventilerat köksskafferi kan fungera, men hen kommer troligtvis få ett riktigt kallt kök och eventuellt istappar kring ventilationen och därmed vattenskador.

Vi använder vår ouppvärmda bastu i källaren till viss matförvaring, men några 10-12 C grader nås bara under de kallaste vinterdagarna i stockholmsområdet.
 
BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
Sedan var väl inomhustemperaturen lägre under första halvan av 1900~talet?
Det är möjligt men ett kök som värms upp av en ved- eller gasspis blir rätt varmt.
arneri68 arneri68 skrev:
Vi använder vår ouppvärmda bastu i källaren till viss matförvaring, men några 10-12 C grader nås bara under de kallaste vinterdagarna i stockholmsområdet.
Jag växte upp med både matkällare och svalskafferi, och i matkällaren gick det att förvara inlagd gurka, sylt och liknande utan att det blev dåligt från sensommaren till våren. Där kändes det definitivt väldigt kallt när man skulle in och hämta något. I skafferiet var det ju inte lika kallt men t.ex. frukt och grönsaker förvarades där. Båda kyldes ner via en ventil i väggen som fick stängas delvis när det var som kallast för att det inte skulle bli för kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.