Hej!

Sonen har fått en rejäl lekstuga som har måtten l x b x h (upp i nock) = 2200 x 1700 x 1800 mm.
Min (geniala) tanke är att bygga en plattform på 3000 x 2500 mm, lägga trall och sedan placera lekstugan på den i ena hörnet, samt stege, klättervägg och EVTL. rutschkana samt förlängning för gunga (stora planer, jag vet!). Plattformen ska ha en höjd på ungefär 2000 mm. Dock är det första gången jag ska bygga någonting sådant, vilket innebär att jag behöver lite hjälp med att tänka och dimensionera :)

Har lite grann orienterad mig på diverse instruktioner för hur man bygger altan på plintar.
Min tanke var att använda sex stycken rejäla jordskruv (900 mm långa) och fästa sex stycken 95 x 95 stolpar. Sedan bygga ramverk och bjälklag med 45 x 175. Fästa ramverk på utsidan av stolparna och sedan bjälklaget i ramverket.
Är det logiskt? Eller finns det andra sätt som blir bättre? Ar det bra dimensionerat?

Har försökt använda mig av byggbeskrivningars dimensionerings-verktyg men förstår mig inte helt på den.

Är öppen för absolut alla sorters förslag!

Bifogar bild på både lekstuga och ritning. OBS! Verandan ska såklart bort, samt golvet då den kommer utgöras av trallen istället.
 
  • Lekstuga interiör med vitt trägolv och väggar, loftsäng med stege, liten stol och bord med rosa prickig duk, samt fåtölj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå lekstuga med svart tak på gräsmatta, omgiven av träd och buskar, med en verandaliknande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning på plattform för lekstuga med perspektiv ovanifrån och från sidan, visar ramverket och placering av stöd samt projicering av lekstugan.
4774
T Thea Schweizer skrev:
Hej!

Sonen har fått en rejäl lekstuga som har måtten l x b x h (upp i nock) = 2200 x 1700 x 1800 mm.
Min (geniala) tanke är att bygga en plattform på 3000 x 2500 mm, lägga trall och sedan placera lekstugan på den i ena hörnet, samt stege, klättervägg och EVTL. rutschkana samt förlängning för gunga (stora planer, jag vet!). Plattformen ska ha en höjd på ungefär 2000 mm. Dock är det första gången jag ska bygga någonting sådant, vilket innebär att jag behöver lite hjälp med att tänka och dimensionera :)

Har lite grann orienterad mig på diverse instruktioner för hur man bygger altan på plintar.
Min tanke var att använda sex stycken rejäla jordskruv (900 mm långa) och fästa sex stycken 95 x 95 stolpar. Sedan bygga ramverk och bjälklag med 45 x 175. Fästa ramverk på utsidan av stolparna och sedan bjälklaget i ramverket.
Är det logiskt? Eller finns det andra sätt som blir bättre? Ar det bra dimensionerat?

Har försökt använda mig av byggbeskrivningars dimensionerings-verktyg men förstår mig inte helt på den.

Är öppen för absolut alla sorters förslag!

Bifogar bild på både lekstuga och ritning. OBS! Verandan ska såklart bort, samt golvet då den kommer utgöras av trallen istället.
Du måste vara bästa mamman 😀. Ingen dålig lekstuga heller. Ser mer ut som en mindre atterfallare. Tycker du verkar ha ett bra tänk kring hur du ska gå tillväga men vet inte om jag läste dåligt, men ska du ha både markskruv och plintar?
 
4774 4774 skrev:
Du måste vara bästa mamman 😀. Ingen dålig lekstuga heller. Ser mer ut som en mindre atterfallare. Tycker du verkar ha ett bra tänk kring hur du ska gå tillväga men vet inte om jag läste dåligt, men ska du ha både markskruv och plintar?
Hej!

Tack, jag försöker dagligen :D Nej, tanken var att enbart ha markskruv.
 
4774
Tror inte du behöver anstränga dig, han älskar dig precis som du är 😀.
Ok, men så som jag ser det så tycker jag att du har en bra plan och tror inte att det finns så många andra sätt att göra det på som blir lika hållbart.
 
  • Gilla
Thea Schweizer
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Tror inte du behöver anstränga dig, han älskar dig precis som du är 😀.
Ok, men så som jag ser det så tycker jag att du har en bra plan och tror inte att det finns så många andra sätt att göra det på som blir lika hållbart.
Kan ingenting om att beräkna stabilitet och liknande och var därav lite osäker om det på det sättet som jag tänkte bygga blir säkert nog...
 
Ett tips är att det helst ska till någon form av snedsträva eller skiva som förhindrar att det viker sig. En triangel är stabil och låser konstruktionen, medan parallella stolpar med en överliggare kan vika sig. Din tanke om en klättervägg passar ju in här, bara att skruva upp en skiva formplyfa på ena sidan för klättervägg och sätta två snedsträvor i andra riktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.