• Gilla
OestlundJ och 3 till
  • Laddar…
Jävlar!! Vad tjusigt!
 
  • Gilla
claym och 7 till
  • Laddar…
Helt otroligt bygge, jag brukar alltid se nått som stör mig men här finns det tamejfan inget att klaga på!
 
  • Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
Äntligen någon som förstått att bästa energibesparingen är att flytta till varmare klimat ;)

Lycka till med försäljningen och det nya äventyret!
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Äntligen någon som förstått att bästa energibesparingen är att flytta till varmare klimat ;)

Lycka till med försäljningen och det nya äventyret!
Globalt används mer energi till att kyla än till att värma upp, så att flytta till varmt klimat, för att minska sina elkostnader, kan komma att bita en i *****.

Men kanske är Frankrike en bra plats att bo i, ur det hänseendet.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
H
nimhed nimhed skrev:
Globalt används mer energi till att kyla än till att värma upp, så att flytta till varmt klimat, för att minska sina elkostnader, kan komma att bita en i *****.

Men kanske är Frankrike en bra plats att bo i, ur det hänseendet.
Kanske för att det bor fler personer i områden där man behöver kyla snarare än värma sina hus. Så summan av husens energianvändning blir större. Känns inte som att energibehovet per hus är större i varma länder?
 
  • Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
F
Det där är så förbannat smakfullt. Men med ett mäklararvode kommer också hygienkravet att kunna stava... "INGENGÖRSKONST"
 
  • Gilla
  • Haha
claym och 6 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Globalt används mer energi till att kyla än till att värma upp, så att flytta till varmt klimat, för att minska sina elkostnader, kan komma att bita en i *****.

Men kanske är Frankrike en bra plats att bo i, ur det hänseendet.
Jag tänker fortsätta med att tänka energismart även i Italien. Kommer dels att isolera mer än vad de gör i Italien. Stenhus så det blir en tung stomme. Kommer också att köra samma idé som på Sågslätten dvs markkollektor 400 meter slang där jag plockar upp ca 14 grader och kör i golvvärmeslingorna (golvkyla) på sommaren. Dvs ingen VP eller kylmaskin. Kommer att ha nästan exakt samma värmesystem, termiska solfångare och vattenmantlad kamin. Elen är dyr i Italien så det ska vi försöka använda så lite som möjligt. Solceller blir det för att täcka det dagliga behovet, ingen bra affär att sälja el in på nätet.
 
  • Gilla
  • Älska
nimhed och 22 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Jag tänker fortsätta med att tänka energismart även i Italien. Kommer dels att isolera mer än vad de gör i Italien. Stenhus så det blir en tung stomme. Kommer också att köra samma idé som på Sågslätten dvs markkollektor 400 meter slang där jag plockar upp ca 14 grader och kör i golvvärmeslingorna (golvkyla) på sommaren. Dvs ingen VP eller kylmaskin. Kommer att ha nästan exakt samma värmesystem, termiska solfångare och vattenmantlad kamin. Elen är dyr i Italien så det ska vi försöka använda så lite som möjligt. Solceller blir det för att täcka det dagliga behovet, ingen bra affär att sälja el in på nätet.
Bra jobbat med detta hus! Lycka till med det nya, kul med nya projekt! 😁
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Jag tänker fortsätta med att tänka energismart även i Italien. Kommer dels att isolera mer än vad de gör i Italien. Stenhus så det blir en tung stomme. Kommer också att köra samma idé som på Sågslätten dvs markkollektor 400 meter slang där jag plockar upp ca 14 grader och kör i golvvärmeslingorna (golvkyla) på sommaren. Dvs ingen VP eller kylmaskin. Kommer att ha nästan exakt samma värmesystem, termiska solfångare och vattenmantlad kamin. Elen är dyr i Italien så det ska vi försöka använda så lite som möjligt. Solceller blir det för att täcka det dagliga behovet, ingen bra affär att sälja el in på nätet.
bilder på nya huset?
 
M maria01 skrev:
bilder på nya huset?
Ska börja byggas i Oktober, river det gamla och återvinner materialet så långt som möjligt. Stenhus med terrakotta tak.
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Ska börja byggas i Oktober, river det gamla och återvinner materialet så långt som möjligt. Stenhus med terrakotta tak.
ett tips ha alla papper helt klara italien kan vara riktigt trixigt
 
Tagat nya tråden om huset i Italien "Villalfonsina Wine"
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Det där är så förbannat smakfullt. Men med ett mäklararvode kommer också hygienkravet att kunna stava... "INGENGÖRSKONST"
Nån har skvallrat för mäklaren…. Nu är det rättstavat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.