Hej! Idag ska jag för första gången i mitt 45-åriga liv "renovera". Jag ska måla över en non-woven tapet. Skarvarna ligger kant i kant och därför undrar jag om jag bör spackla dem innan eller om man bara kan måla över dem. Läste en målare som sa att färgen brukar täcka skarvarna när det är tapetserat kant i kant men i vissa guider ser jag att de rekommenderar att man ska spackla även på kant i kant tapeter. Vad är eran erfarenhet? Tapeten har ej struktur så det är i alla fall inget problem att ytan blir annorlunda.

Min andra fråga är om man bör måla tapeten med spärrfärg innan man målar med vanlig färg.

Min tredje fråga är om jag borde ta bort listerna (ska ej målas) eller om det funkar att bara tejpa dem med maskeringstejp. Listen i taket är en s k skugglist (om nu det har någon betydelse).

Så orolig att jag ska förstöra allt och aldrig våga renovera igen.

Väldigt tacksam för alla råd och input som jag kan få. Har som sagt noll erfarenhet.
 
R
Färg täcker inga skarvar det lyser igenom.
Du behöver någ spärrmåla tapeten innan spackling..
 
O Ostfralla skrev:
de rekommenderar att man ska spackla även på kant i kant tapeter.
Det bör du definitivt göra och det är enkelt på denna typ av tapet.
 
  • Gilla
Bremrik
  • Laddar…
Om du använder vanlig väggfärg så måste du tyvärr spackla, om inte skarvarna ska synas. Det skulle möjligen gå att slippa om du använde någon tjock typ av färg. Typ snickerifärg, men då är det svårt att få ett jämnt fint resultat.
Om det behövs spärrgrund beror på tapetens färg och målarfärgens färg. Är tapetet väldigt ljus, och saknar mönster går det bra utan. Men jag skulle nog ändå inte chansa.
 
Prova på en vägg och fatta beslut efter det 👍🏼
 
  • Gilla
Hektor2019
  • Laddar…
Man måste inte spackla tapet som är satt kant i kant. Om tapetseringen är gjord bra så är det bara att måla. Risken finns när du spacklar och slipar på tapeten att du får två olika texturer och då syns det i vissa ljus. Så om man kan undvika brukar bli bäst. Dock skruvhål o liknade kan man lägga i. Spärr behöver du endast om det är fläckar eller misstänker att vidhäftningen inte bra över hela ytan. Om du köper väggfärg från ett känt märke brukar det inte vara ngt problem att få täckning på två varv. Lite lägre glans är mer förlåtande om d finns skavanker på väggen.
 
  • Gilla
Moltaz1 och 9 till
  • Laddar…
O Ostfralla skrev:
Hej! Idag ska jag för första gången i mitt 45-åriga liv "renovera". Jag ska måla över en non-woven tapet. Skarvarna ligger kant i kant och därför undrar jag om jag bör spackla dem innan eller om man bara kan måla över dem. Läste en målare som sa att färgen brukar täcka skarvarna när det är tapetserat kant i kant men i vissa guider ser jag att de rekommenderar att man ska spackla även på kant i kant tapeter. Vad är eran erfarenhet? Tapeten har ej struktur så det är i alla fall inget problem att ytan blir annorlunda.

Min andra fråga är om man bör måla tapeten med spärrfärg innan man målar med vanlig färg.

Min tredje fråga är om jag borde ta bort listerna (ska ej målas) eller om det funkar att bara tejpa dem med maskeringstejp. Listen i taket är en s k skugglist (om nu det har någon betydelse).

Så orolig att jag ska förstöra allt och aldrig våga renovera igen.

Väldigt tacksam för alla råd och input som jag kan få. Har som sagt noll erfarenhet.
Du har redan fått bra tips men något som inte nämns är hur gammal tapeten är. Jag hade tagit bort allt löst sittande tapet innan målning och spacklat ojämnheterna.
Om din bedömning är att den sitter bra så kör på med färg, vid applicering är de inte ovanligt att de kan bubbla upp. Få inte panik direkt utan låt det torka ordentligt, skulle bubblan mot förmodan vara kvar tar man bort/skär bort den delen. Då behöver du spackla och måla den delen igen.

Personligen hoppar jag maskeringstejp och sparmålar uppmot tak, tycker färgen kryper igenom tejpen och lämnar en ojämn kant. Jag kanske använder fel tejp 🤷‍♀️
 
Om man målar på en ny vägg så sätts ofta en slät glasfiberväv först för att ge en jämn yta. En sådan sitter också kant i kant, så är din tapet noggrant uppsatt blir de sak samma. Dvs inget spacklande.

Skruvhål ska du spackla, sen slätar du till runt om med en fuktad trasa, testa lite så lär du dig. På så vis får du en jämn övergång utan att behöva spackla allt.

Vissa tapeter suger fukt från färgen och bubblar när de målas. Brukar räcka med att lägga ett lager våtrumsgrund före som spärr. Den är inte lika dyr. Testa nånstans där de inte syns.

Listerna beror helt på vilket skick de är i. Detsamma med taket. Är de slitet kommer de synas mer när väggen blir fräsch. Då bör dessa också målas, annars maskerar du noga. Lister målas med snickerifärg som är lite blankare än väggfärg. De brukar också vara svagt gula, inte kritvita. S-0502-Y heter nyansen. Kritvit färg känns väldigt steril och ser ingen bra ut (de finns dom som anser motsatsen, men jag har aldrig fått mothugg av en professionell målare på den punkten).

Penslar och roller kan du förvara i förslutna plastpåsar i några dagar mellan målningarna, räkna med du behöver två till tre varv. Blir de mer än ett dygn emellan så lägg lite fuktigt hushållspapper i påsen. Så slipper du tvätta pensel och roller till förbannelse. Väggen ska för övrigt rollas, pensel är bara till detaljer.

Till sist.. Köp bra färg och verktyg. Som hobbymålare kommer du undan med att handla i byggvaruhus men välj för guds skull inte deras budgetalternativ, då betalar du för vatten som du kan hämta gratis i kranen.

Lycka till.
 
  • Gilla
haha5810 och 2 till
  • Laddar…
Ett tips till, var inte snål när du köper maskeringstejp. De billigaste gräddvita som finns lite överallt kan vara ett #%?;# att få bort och ta med sig gammal färg på vägen. Eller så fäster den så dåligt att färg kryper under. Välj kvalitet.

Och välkommen till en ny hobby! Vi har alla ett och annat verk bakom oss vi inte skryter med, en och annan tabbe ingår!
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 3 till
  • Laddar…
H
N nordstrommm skrev:
Du har redan fått bra tips men något som inte nämns är hur gammal tapeten är. Jag hade tagit bort allt löst sittande tapet innan målning och spacklat ojämnheterna.
Om din bedömning är att den sitter bra så kör på med färg, vid applicering är de inte ovanligt att de kan bubbla upp. Få inte panik direkt utan låt det torka ordentligt, skulle bubblan mot förmodan vara kvar tar man bort/skär bort den delen. Då behöver du spackla och måla den delen igen.

Personligen hoppar jag maskeringstejp och sparmålar uppmot tak, tycker färgen kryper igenom tejpen och lämnar en ojämn kant. Jag kanske använder fel tejp 🤷‍♀️
Man måste inte skär bort ev. Bubblor, gör ett snitt med ett rakblad och peta in mer tapetklisterväv/lim, tryck till och låt torka sen målar man över ev. Skärmärke.
 
Redigerat:
  • Gilla
perssun
  • Laddar…
Du har redan fått många bra råd.

Mina personliga erfarenheter är dock att det sällan är någon trevlig upplevelse eller blir speciellt bra att måla på tapet. Tapeten har ofta någon form av dekor eller mönster som "trollar bort" slarv med underarbete, det syns helt enkelt inte lika bra. När du sen målar ytan med en homogen färg så framhävs istället allt detta....
Värt att ta med i ekvationen är även att tapetsering ofta är utfört av "glada amatörer" och resultatet blir därefter.
Mer regel än undantag så tapetseras det även på befintlig tapet, som efter många år och ägare/hyresgäster lätt blir att det sitter måååånga lager tapet......

Det faller ju givetvis på vart du vill lägga ribban på slutresultatet, samt hur mycket jobb och/eller pengar du är villig att plöja in i projektet.

Är det betongväggar så förespråkar jag personligen att avlägsna all tapet, blotta betongen och bredspackla.
Detta är otroligt mycket mer arbetsamt och slipningen kräver att du har vissa förkunskaper och är noggrann.
Men resultatet blir perfektion.
Genvägen eller det enda alternativet om det inte är betongväggar är att sätta renoveringsgips som du sen målar.
 
Lättare att tapetsera om istället.
 
Kan man tapetsera över kant i kant non woven tapet utan att spackla skarvarna?
 
80% av jobbet är underarbetet. Slarva inte med detta, så slipper du göra allt en gång till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.